Ikke direkte relatert til OHT/Seaway 7, men sier litt om markedet de operer i.
" – Alle piler peker oppover i havvind
Bare i Europa skal det installeres over 8.000 offshore vindturbiner de neste fire årene. I perioder vil det være utsolgt for skip som betjener dette markedet."
Tikk takk… 12 handelsdager igjen til OHT = Seaway 7.
Hva jeg tenker at man på kort sikt kan forvente:
- Sterkt økende omsetning i aksjen (Seaway 7)
- Flere større kontrakter
- Mer media omtale
- Anbefalinger og høyere kursmål fra analytikere
Ta plass!
Jeg forstår det slik at det totale antallet aksjer når Seaway 7 går på børs blir 436 562 575 (122 237 521 + 314 325 054). Markedsverdien av selskapet med kurs på kr 19,50 blir ca kr 8,5 milliarder.
Mao fortsetter OHT eiere med det antallet aksjer de har i forkant av sammenslåingen.
Fra Kapital 17.09
Satser fornybart
Subsea 7 har en betydelig eksponering mot fornybar energi gjennom sitt offshore vindsegment, som tidligere i år ble spunnet ut ved en fusjon med det børsnoterte tungtransportrederiet OHT. Det nye selskapet, Seaway 7, vil benytte seg av OHTs notering på markedsplassen Euronext Growth. Transaksjonen er ventet sluttført mot slutten av tredjekvartal, med en lansering av det sammenslåtte selskapet 1. oktober. Analytikerne er positive til Seaway 7-etableringen.
– Dette er en av flere mulige løsninger man har sett for seg, og er etter mitt syn ganske elegant fordi man benytter et allerede børsnotert selskap. Det skaper umiddelbar skala, diversifisering og vekstmuligheter gjennom opsjonene til OHT. Og det som blir igjen kan bli en utbyttemaskin, uttalte ABG Sundal Collier-analytiker Haakon Amundsen til Finansavisen i forbindelse med fusjonsplanene.
Overfor Kapital har Pareto Securities-analytiker Bård Rosef tidligere pekt på at for Subsea 7 , som forblir majoritetseier etter fusjonen, gir det tilgang til nye, effektive båter i tide opp mot en ventet markedstilstramming i 2024–2025. Han tror etableringen vil bedre synliggjøre de reelle verdiene som ligger i Subsea 7 s fornybardel, men som aldri har blitt fullt ut reflektert i kursen.
Analytikerne enes altså om å spå et godt fremtidig vekstpotensial innen offshore vind, som i sin tur vil støtte opp under Seaway 7, der Subsea 7 altså blir majoritetseier. Overfor Kapital har Amundsen tidligere påpekt at etter seneste tids kursfall viser deres beregninger at den implisitte prisingen av den gjenværende olje- og gassbusinessen i Subsea 7 er under 3x Ebitda. Dette vurderer meglerhuset som et attraktivt nivå.
Top 20 shareholders i OHT sitter i dag på 93% av aksjene. Resterende eiere sitter på ca 8,1 mill aksjer. Når Seaway 7 overtar ticker’n til OHT 1.oktober så er det i utgansgpunktet fortsatt bare 8,1 mill “frie” aksjer.
Iom at interessen for Seaway 7 på børs med stor sannsynlighet vil gi økt omsetning, så tror jeg at det kan oppstå et vakum pga få frie aksjer i omløp. Prisen vil da sannsynligvis presses opp.
7 handelsdager igjen…
På høy tid at det meldes om større kontrakter. Kursutviklingen har vært helt elendig, og aksjen trades nå lavere enn emi kurs da de gikk på børs for 1 år siden! I mellomtiden er Oslo børs opp 34% siste 12 mnd… Men med ny CEO og Seaway 7 så tror jeg det er duket for en lenge etterlengtet opptur.
vil ikke dette si at OHT eiere blir meget utvannet?
Når selskapets verdi samtidig øker fra ca 2,2 milliarder til ca 8,5 milliarder så kalles det nok ikke utvanning. Man snakker vel om utvanning når et selskap utsteder nye aksjer gjerne i forbindelse med en emisjon. Men her er det snakk om en sammenslåing av 2 selskaper som fører til større antall aksjer men samtidig nesten en 4 x markedsverdi etter samenslåing.
jeg skjønner hva du mener. Men når antallet aksjer øker samtidig som mcap stiger så blir det sånn vinninga opp i spinninga for min del. Og syns OHT kom dårligst ut av dealen, men Subsea satt sikkert med de sterkeste korta.
Jeg har ikke finregna på det, kanskje kommer man litt bedre ut av det enn jeg forelegger. Men det var nok til at jeg avventet litt her, til tross for at jeg har fulgt OHT det siste året. Synes kontrakter lar vente på seg for mye også.
Ja, Ramstad har dessverre lovet litt for mye litt for lenge… Har ført til svakere og svakere omsetning i OHT. Med så lav interesse for aksjen så gruses jo kursen når en og annen småsparer mister tålmodigheten og dumper. Fra 1.oktober er jeg derimot sikker på at interessen vil øke og resultere i høyere priser. Så sånn sett så tror jeg en inngang nå på 18-tallet er knall. Fullt mulig med 30% opp fra dagens kurs innen 3 måneder forutsatt at 1 eller flere større kontrakter vinnes. At de blir tildelt kontrakter innen året er omme er vel ganske bankers med tanke på deadline på diverse havvind prosjekter, og den kapasiteten og det spekteret av tjenester Seaway 7 kan tilby etter sammenslåingen.
Fra Xtrainvestor idag
OFFSHORE VIND TJENESTER: ABG initierer dekning i OHT med kjøpsanbefaling og kursmål på NOK 25.
Fom i morgen endrer OHT navn til Seaway 7! Men er jo for all del ikke bare en navneendring. Seaway 7 blir en av de 5 største i verden innen installasjon av havvind.
“Arctic-analytiker Sebastian Grindheim gjentar også kjøpsanbefalingen på Seaway 7 (tidligere OHT, red. anm) med et kursmål på 28 kroner.
«Vi finner verdsettelsen på disse selskapene attraktive med en EV/EBITDA-multippel på 3,7-5,3 fullinvestert,» skriver Grindheim i rapporten.
Nyfusjonert favoritt
Best risk/reward ser meglerhuset i Seaway 7 som etter at OHT og Subsea 7s fornybardivisjon fusjonerte 1. oktober er blitt en fullintegrert aktør som både vil kunne dra nytte av et stramt marked for installasjonsfartøyer og en økt appetitt for EPCI-kontrakter.”