Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

OHM & OHM-forks

OHM skapte en hel del rikinger med sin modell.

Den er blitt forket mange ganger, på mange blockchains:

CHAIN PROJECT
ARBI Umami
ARBI ZerotwOHM
AVAX Fortress DAO
AVAX GalaxyGoggleDAO
AVAX Life DAO
AVAX Maximizer
AVAX O2DAO
AVAX PapaDAO
AVAX PiggyBank
AVAX PLEBDAO
AVAX Snowbank
AVAX TornaDAO
AVAX R U Generous
AVAX TempoDAO
AVAX Ice Dao
AVAX Wonderland
AVAX Olympus Inu DAO Ω
AVAX Ethaverse DAO
BOBA SenpaiSwap
BSC GyroDAO
BSC HunnyDAO
BSC PIDAO Finance
BSC Jade Protocol
BSC Metaverse PRO
BSC NemesisDAO
BSC TaiChi DAO
BSC Stargate Finance
BSC TemplarDAO
BSC Xeus Finance
CRO FortuneDAO
ETH CerberusDAO
ETH Lobis Finance
ETH Manifest
ETH Curve DAO
ETH Olympus
ETH SquidDAO
ETH Temple DAO
ETH FIATDAO
ETH BIT DAO
FTM Exodia
FTM Giza DAO
FTM Hector DAO
FTM Spartacus Finance
MATIC Atlas USV
MATIC KlimaDAO
MATIC NidhiDAO
MATIC OtterClam
MOVR MoonDao
MOVR RomeDAO
MULTI FantohmDAO
ONE 8ight Finance
ONE OneDao
ONE ReverseProtocol
ONE EUPHORIA
SOL InvictusDAO
ONE WagmiDAO

Jeg har ikke undersøkt mer enn noen få av dem, og jeg er selv i: Jade Protocol, Spartacus, Exodia, TaiChi og KeplerDao (som er ny).

Jeg anbefaler å sette deg inn i hvordan disse fungerer, for om man er i en slik som fungerer over tid vil man kunne få en ekstremt god avkastning.

Siden det er så mange av disse OHM-forkene, og det blir flere og flere konsepter som utvider grunnideen, tenkte jeg det var på sin plass med en tråd om disse. Den kunne nok også stått under desentralisert finans men det begynner å bli et ganske vidt begrep.

https://jadeprotocol.io/

https://www.taichidao.io/

Dette er altså dem jeg er i, og jeg synes de ser greie ut alle sammen. Jade og Spartacus er dem jeg har mest troen på. Exodia var den første på Fantom, TaiChi tenker å investere treasury på en litt ny måte, ved å kjøpe andre yield-tokens (tanken nå er å kjøpe RING for å sette opp noder som så genererer mer RING).

Uansett her er det mye spennende, så om du vet om en eller har noen tanker rundt konseptet så kjør på :smiley:

1 Like

Vet ikke en drit… :sweat_smile: Men takk for at du tar deg tid til å dele. Har truffet godt på flere av dine :partying_face:

1 Like

Hørt mye om OHM, og mange prosjekter der ute som forker og lager sin variant. Spent på hva som kommer ut men personlig tenker jeg at det ikke er så mye i det men mer at OHM har klart å lage den perfekte spec/guideline for en DAO og dets smart contract skal fungere slik jeg har forstått det (mulig jeg har misforstått)…

1 Like

Neida, ikke misforstått, saken er bare at når man får flere prosent rente om dagen og kan det fort bli mye penger. Det svinger godt, men om man får en god inngang kan det være gull; og akkurat nå er det billigsalg over hele kryptosfæren!

1 Like

Epicenter podcast med Zeus fra Olympus DAO her

1 Like

Hva fikk du ut av den? Blir litt mye info rundtomkring å følge med på…!

Forresten, jeg tenker Tomb, 2omb og den slags også faller innunder samme fane, selv om de er ganske anderledes.

Noen tanker rundt disse?

Ja blir litt siden jeg hørte nå og har tenkt å høre igjen, er en del detaljer. Men Zeus tar seg tid til å beskrive hvordan OHM fungerer, spesielt dette med bonding osv. har selv generelt sett vært litt skeptisk til OHM og dets fork sett på som en Ponzi og flere andre podcast jeg har hørt på har sagt det samme men endret litt mening etter å ha hørt på podcast’en det er og heller ei at de har tenkt å printe uten videre og at det må strømme inn penger for å holde det gående. Og modellen er jo den samme ve(3,3) som Solidly har tenkt å bruke.

Ja Tomb faller nok under her ja, og den har vel og likheter med prosjekter som Alchemix der man har lån som betaler seg ned selv men der andre tokenomics gjelder. Jeg begynner å tenke at jeg har har lyst å investere mer i prosjekter som OHM, Alchemix osv. på perioder som 1år gir meg ikke 5-10x men mer stabile investeringer tenker jeg.

Skal høre på podcast’en igjen så skriver jeg en litt lenger oppsummering, men mye bra oppsummering i denne artikkelen.

Viser seg og at Alchemix har hatt samarbeid med OHM det samme gjelder Beets på Fantom:

2 Likes

Supert Cristobal!

Jeg har også tenkt langsiktig, og dessverre blitt hardt brent av det - for mange tar jo selvsagt gevinst og har dyttet kursene ned.

$EDOX exodia.fi har forresten fått bribet Beets så de har største emissions på Monolith Pool.

Sier meg ikke så veldig mye annet enn at det er 300% årlig rente, dvs nærmere 1% om dagen - altså 300% APR ikke APY.

$SPA https://spartacus.finance har kuttet drastisk i emissions, så har bare ca 100% APY, men har en treasury som er en god del høyere enn mcap, og også belåning på spartacadabra.

$FHM https://fantohm.com/ er innovative og har laget en egen stablecoin innad i systemet tror den er verdt å følge med på, synes teamet virker flinke.

$JADE jadeprotocol.io er gått fra å være OHM-fork til ren VC-fond. De har en buyback mekanisme som gjør at prisen ikke kan gå under 20.93$ - er investert i flere prosjekter, og når de realisers vil denne bunnprisen øke, slik at buyback bot kjøper når kursen evt går under. Vi får se hva det blir til, jeg har troen så lenge det er et bra team som jobber for at investeringene skal gå bra.

Jeg er i alle disse prosjektene, til deg som leser dette: gjør dine egne undersøkelser! Jeg har tapt en del på disse selv, men har likevel troen på lengre sikt.

1 Like

Hvordan skatter dere for alle defi- stuntesene dere utfører? Ser f.eks. at krytosekken ikke støtter Metamask, og det er den walleten jeg kjører de fleste av mine stunts igjennom.

Skatterapporteringen var enkel de fåregående årene, da jeg kunne benytte kryptosekken til å hente så og si all informasjonen jeg trengte, men 2022…?

:grimacing:

Det er et godt spørsmål, jeg har brukt tokentax.co før, fikk kjempehelp av dem. Men har ikke gjort så mye defi før - så litt usiker på hvordan det vil gå. LIgger forresten etter med fjorårets skatt også; noe jeg gjorde flere år på rad tidligere, fikk hentet meg inn med advokathjelp, og det er det jeg kommer til å gjøre igjen nå.

Jeg tror nok det blir en del harde fakta med blockchain til hjelp, og litt skjønn i tillegg; for jeg er ganske sikker på at ingen skatteberegningssystemer klarer å holde tritt med min adhd. Og for å si det rett ut er mye av det jeg driver med ren gambling dessverre.

Hadde jeg bare beholdt ETH jeg har kjøpt gjennom tidene vill jeg vært myyyyyye bedre stilt økonomisk enn det jeg er i dag.

1 Like

Altså hvis ikke jeg får hjelp av krytosekken eller noe tilsvarende så kommer det til å bli et lite h…te. Bare "zap"efunksjonen alene på LP farmingen er nok til å gjøre skatteberegningen megakomplisert!

Skulle ønske det fantes en zerokonto elr. tilsvarende for krypto, en konto der man sluset NOK inn og ut av kryptomarkedet. Det hadde gjort alt så mye enklere.

Du kan transaksjons data for en gitt adresse på Ethereum gjennom etherscan, på Fantom gjennom ftmscan, på Binance Smart Chain gjennom BSCScan, osv. avhengig av protokollen alle skal ha en historikk som man skal kunne gå over og eksportere :+1:

Dataen man eksporterer kan importeres til feks. Kryptosekken er den jeg bruker selv., finnes nok bedre alternativer har jeg hørt men syntes hjelpen jeg fikk på Kryptosekken med tanke på pris er verdt det. Vi får se iår har mye flere transaksjoner enn ifjor :sweat_smile:

Akkurat det jeg håpet på! Jeg har allerede hentet ut csv- filen fra FMTscan, bare for å sjekke om det gikk. Jeg vært veldig fornøyd med kryptosekken-løsningen og hjelpen jeg har fått av de fram til nå, så krysser fingerene for de hjelper oss.

Etter at jeg begynte med defi, så har anntallet transaskjoner gått opp sånn ca100x :see_no_evil:

1 Like

Hørt om 2omb først fra deg igår, men igjen jeg holder meg langt unna det meste Harry tar i eller følge med det med hauke øyne, leste denne tweeten idag:

Virker som de som fikk nyss og hadde peiling flytta alle sine tshare til 2share, før pump and dump.

1 Like

Men igjen don’t hate the player hate the game som de sier, han blir vel på en måte Fantom sin Spetalen så jeg passer meg hvor enn han går og holder på :sweat_smile:

2 Likes

Jeg solgte litt 2shares i dag og kjøpte litt Tshares faktisk. Enig at det er mye shady business så vanskelig å si om det var smart, vi får se!

Når det gjelder responsen tror jeg nok at community ikke likte at han skulle saksøke founder av 2hares og støttet desentralisering. Men for alt jeg vet er alt sammen bare bløff.

Lurer litt på hva slike protokoller kan gjøre for/mot fantom på sikt.

Jeg har gått inn i denne, som må øke prisen på Specter for å gå inn i «peg», og da begynner Sshare å printe avkastning (helt likt Tomb og 2omb). Høy risk!

Helt enig i at Harry er en slags Spetalen i Fantom, tror det kan være både bra og dårlig!

https://specterfinance.xyz/

1 Like

Takk for tipsa skal sjekke de ut fantohm hadde jeg hørt om, og følger litt med på phantom dao

1 Like

Interessant! Vanskelig å si hvordan det blir over tid når folk selger, men liker konseptet godt.En av mine drømmer er å investere i noe som investerer i annet og som funker bra (dvs ikke er scam og har folk som jobber godt for å øke investeringen). Det er vel det de fleste ohm-forkene går ut på i disse dager, må bare se at de investerer bra.

1 Like

Har du kjøpt deg inn forresten, eller fått airdrop?

Nei jeg følger med på sidelinjen bare enn så lenge må frigjøre kapital litt andre steder først :joy: .

1 Like