Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Oivrans trading-tråd

Jeg er en daytader som trives best i svært volatile markeder. Jeg startet min traderkarriere i kryptomarkedet. For øyeblikket trader jeg hovedsakelig den canadiske cannabis-sektoren, men også litt amerikanske tech-aksjer m.m.

Har jobbbet fulltid som trader i litt over et år nå. De siste to årene har jeg brukt mesteparten av min tid i markedet, derav flere timer hver dag med videoer og lesning om teknisk analyse. Jeg ser riktignok fremdeles på meg selv som en nybegynner, og forsøker å ha en lærevillig innstilling til hver eneste tradingdag.

Jeg starter denne tråden fordi det å skrive til andre om tradingen min gjør meg til en bedre og mer reflektert trader, samtidig som jeg ønsker å bidra til forumet som jeg selv har lært mye av. Jeg merker at jeg har savnet dette elementet, som jeg ikke har drevet med siden Babyrage-challangen for et år siden.

Jeg ser på meg selv som en dynamisk trader, som konstant gjør endringer basert på markedet. Jeg tar veldig korte trades, og er som regel bare ute etter 0,5-1% per trade. De fleste tradsene mine varer i 1-10 minutter, men jeg tar også noen lengre trades - dette er et felt jeg stadig prøver å bli bedre på.

I denne tråden kommer jeg til å dele info om min strategi, hva jeg ser etter, potensielle setups, og analyse av noen gjennomførte trades - både vellykkede og mislykkede.

Håper andre også kan være med å dele. I hovedsak vil tråden dreie seg om day trading, men noen også korte swing trades.

45 Likes

For øyeblikket ser jeg etter en oversolgt bounce på CGC, som har 4 timers RSI på 32. Det danner seg et potensielt 4 timers bear flag(med extended hours), får vi et nytt bein ned vil det være en veldig god mulighet.

(Har et problem med Trading View for øyeblikket, derfor er fargene litt fucked)

Ser etter et forsøk på en higher low på ukes chartet, men det er mye rom for den ettersom forrige ble satt på 25,26.

2 Likes

Hvordan er trackingen din etter at du sluttet med krypto og babyrage-challengen?
Var spennende å følge dine oppdateringer der.

Følger.

Du gjorde jo en vanvittig avkastning på cryptotradingen din, spennende å følge fortsettelsen på tradesene dine :slight_smile:

1 Like

@Biotec - Etter cryptotradingen brukte jeg lang tid på å følge med og lære mest mulig om bevegelsene i aksjemarkedet før jeg gikk inn med noe særlig, og hadde heldigvis god profitt fra crypto som gjorde at jeg ikke trengte å rushe. Det var en stor overgang, og lett for å gå på en stor smell om man bare hiver seg på og trader på samme måte. Nå har jeg tradet aksjer for fullt noen måneder, og det går bra resultatmessig. Men gjør mye feil og har mye å gå på.

Den oversolgte bouncen startet rett etter åpning, og prisen er for øyeblikket 8% opp fra bunn. Vi fikk ikke et bein til ned, bare en liten wick, noe om gjorde at jeg ble sittende utenfor da kriteriene mine for inngang ikke ble møtt.

APHA viste seg raskt å være den sterkeste av de 4 store i sektoren(CGC, CRON, ACB, APHA), og jeg fulgte denne resten av dagen. Nydelig bull flag, og sterk close, med brudd opp pre market. For de som ikke er kjent med det amerikanske markedet kan det trades både i “after hours” og “pre market” gjennom visse meglere. Volumet er riktignok betydelig lavere da, og spreaden er stor.

I etterpåklokskapens lys hadde “bunnfiske” av 8.00 på Apha vært en nydelig trade. Med “bunnfiske” mener jeg kjøp rett over et støttenivå, eller rundt tall(som normalt har mye ordrer), og stop rett under. Med en slik trade er nedsiden liten, og oppsiden stor om andre kriterier for å ta traden er på plass. I dette tilfellet var 5 min, 15 min og 1 time oversolgt. Med inngang på eksempelvis 8,05 og stop 7,99 ville nedsiden vært under 1%, mens man for øyeblikket er 15% over 8,05. Dette er riktignok et ekstremtilfelle, og personlig ville jeg tatt hele eller store deler av profitten for lengst.

I dag kommer jeg i hovedsak til å følge APHA, som vil ha god volatilitet i dag, uavhengig av videre retning.

12 Likes

Har fulgt med deg i challengen for et år siden, og synes det du deler med oss er veldig interessant! Takk :slight_smile:

1 Like

Spennende tråd. Kan du si litt om hvilken platform du trader på og litt om kurtasje?

Trader du med så store beløp at 29-39 kroner i kurtasje er ok, eller har du langt bedre vilkår enn dette?

1 Like

Jeg bruker Interactive Brokers. Kurtasjen er $0,005-0,01 per aksje, og man betaler på både åpning og lukking av posisjonen. Så eksempelvis vil kurtasje på 1000 aksjer være $10-20$, altså 85-170 NOK.

2 Likes

Var det mye styr å opprette konto med tanke på at den er i usa?

Helt konge å se at du holder oss oppdatert i tråden! Gleder meg til fortsettelsen :wink:

UK også :slight_smile: - www.interactivebrokers.co.uk

Prøvde først å registrere konto hos Fidelity, men det var kun for amerikanske brukere om jeg husker rett.

2 Likes

De har vel fortsatt minste innskudd på 25000$ om du skal gjøre mer enn to handler i uka? Brukte interactive brokers over to år, veldig bra side om du skal handle hyppig og på det amerikanske markedet:) Bare litt synd man ikke får handlet norske

Ja, bra du nevner. Fortsatt minimuminnskudd på $25000, tror det er 3 handler per uke man kan gjøre nå om man er under dette.

1 Like

Ser frem til å følge denne tråden @Oivran :+1: :slight_smile:

2 Likes

I går fortsatte bouncen i sektoren. Opp over 12% fra bunn nå. Både CGC og CRON slipper tall i kveld, noe som vil være betydelig for hele sektoren. EDIT: Leste akkurat at CRON sitt tallslipp er utsatt, altså kun CGC.

CRON hadde et nydelig 15 minutters equilibrium pattern. Et equilibrium pattern er en range som blir tettere og tettere, før det kommer et brudd opp eller ned. Mens mønsteret tetter seg til blir volumet lavere og lavere, før det ved et markant brudd vil være en volumspike.

Jeg trader slike mønstre på to ulike måter:

  1. Kjøpe ved brudd - (i dette tilfellet kjøp på 20,19).
  2. Ved kjøp/nær forrige bunn, med stopp rett under. Target er da enten nær forrige topp, evt høyere om man vurderer sjansen for brudd opp som høyere enn alternativet. I slike tilfeller tar jeg gjerne deler av fortjenesten nær topp, og lar resten stå.

Akkurat det samme kan gjøres ved shorting - brudd ned/short nær motstand, stopp rett over.

Med kjøp på brudd i går hadde oppside vært opp til 3%.

APHA satt både low og high for dagen de første 10 minuttene, og holdt seg i den rangen resten av dagen, og var svakere enn CGC og CRON. Jeg vil være interessert i et brudd av 9,50, men for øyeblikket er pre market-prisen nær gårsdagens low.

8 Likes

Følger også. :grinning:

Ser frem til en spennende dag i dag med masse muligheter etter både CGC-tallslipp og APHA-nyheter i henholdsvis natt og formiddag. Store bevegelser i after hours og pre-market, 8% mellom topp og bunn på CGC.

Det eneste som er sikkert i dag er at vi får høy volatilitet. Jeg kommer til å holde meg starten av dagen, og vente til noen ranger er etablert som kan trades utifra.

4 Likes

Fredag ble en innholdsrik dag med masse bevegelse. Det amerikanske og canadiske markedet er stengt i dag, i morgen blir en ny spennende dag.

CGC hadde gap up(åpner høyere enn gårsdagens høyeste pris), og et push til 49,86 fra start. Deretter et raskt fall på omkring 7% fra topp. Resten av dagen fikk vi et equilibrium pattern, som kan gi en god tradingmulighet i morgen om vi åpner innenfor det.

Jeg hadde en veldig god dag, og skal dekke noen av tradsene jeg tok her.

CGC-short. Prisen gikk voldsomt siste 15 minuttene i pre market, og første minuttene etter markedet åpnet. Cirka en time før åpning var prisen nede i 47,02. Med en solid gap up, et videre push etter åpning med 50,00 tett på, var det et fint top fishing-setup. En slik trade vil man ofte bli stoppet ut på, men potensiell gevinst er betydelig høyere en risiko, så med de riktige setupsene er R/R god.

Min salgsordre var på 49,79, med stopp på 50,01. Target var 49,12, 48,52 og 48,12. Jeg pleier å å ta profitt i deler. Altså risiko på omkring 0,5% med slippage, og gevinst på omkring 2,5% gjennomsnittlig. Det holder altså at traden treffer mer enn 1/5 for at den skal være profitabel. Som du ser på chartet gikk falt prisen ytterligere 3%+ etter jeg hadde lukket traden.

Deretter handlet det meste om VFF for meg resten av dagen. VFF ble uplistet fredag, og brøt ut av daglig bull flag på 9,48, og brøt ATH på 9,80.Det var ideelle forhold for trading - gode fundamentale nyheter, brudd ATH, både Spy og bransje bullish. Jeg fulgte dessverre ikke denne tidlig på dagen, som gjorde at jeg misset bruddet på 9,48. Men deretter gjorde jeg flere trades her ila dagen, og har også en swing-posisjon. Ser på en gap up i morgen som sannsynlig. Mener også det er god sjanse for videre oppgang ila uken, forutsatt at bransjen og/eller markedet ikke dumper, men personlig kommer jeg sannsynligvis til å ta profitt kort tid etter åpning tirsdag om vi får en gap up, og deretter gjøre kortsiktige trades i dagene som kommer.

Om noen vurderer inngang i denne er det viktig å huske på at den gikk nesten 20% fredag, og store pullbacks kommer. Så eventuelle innganger bør gjøres basert på gode kortsiktige setups med tight stop loss, og ikke FOMO-kjøp.

EDIT: Ser jeg ikke dekket tradsene fra VFF som jeg skrev over. Første inngang her var på brudd av 9.95, med profitt på 10.19, 10.29 og 10.39. Neste inngang på 10.50, profitt på 10.59 og 10.69, og siste på 10.80 med 50% profitt på 11.09, og 50% som jeg holder fortsatt.

Årsak for inngang på alle disse var enkel - brudd på ATH.

10 Likes

Dette er another level trading for min del, men veldig fascinert over hva du klarer å få til. Kan jeg spørre hva målet ditt er for en avkastning årlig?

VFF-tradsene er veldig enkle - kjøp når ATH brytes. Riktignok viktig at prisen har konsolidert noe, og at man har tight stop om det er en «fake out». Det er relativt sjeldent med slike setups, men veldig lukrativt når det kommer.

Har ikke satt noe konkret mål om årlig avkasting. Målet per dag er 1%, uten at det betyr at jeg klarer det hver dag.

3 Likes