Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Oksehjørnet 💰🐄

Nå ser jeg problemet.

Tallene er for hele nasjonen. “Husholdningene” er ikke per husholdning, men alle husholdninger samlet.

Denne delen er da feil. “Folk” har ikke spart dette i snitt, husholdningene samlet i Norge har gått fra å spare 126 milliarder 918 millioner SAMLET i 2019, til å spare 256 milliarder 926 millioner SAMLET i 2020. For å finne per husholdning får man da dele på 2 475 168 som er antallet husholdninger i Norge, eller per person dele på 5 391 369 som er antall personer ved årsskiftet . Som er 103 801kr per husholdning, eller 47 655kr per person (inkludert barn), og som da nesten en dobling målt mot 2019.

ps: Merk at man kan fint spare penger, men ta opp mer gjeld slik at gjeldsbyrden øker samtidig, i henhold til disse måtene å måle sparing på.

4 Likes

3 Likes

Og folk tror vi skal få høy rente for å bekjempe inflasjon, og at det er bedre enn høye renter :slight_smile:

1 Like

Utviklingen i S&P og brent olje siden børsene stengte i USA. USD/NOK er så å si på samme nivå.
image
image

EDIT: etter 15 min så er ståa slik:
image

9 Likes

Ose ATH :slight_smile:

4 Likes
2 Likes

Her var det stille gitt…

Selv om det er bjørnemarkedet som rår, og Putin har skapt usikre tider for Europa, så er det mange aksjer (spesielt vekstaksjer) som nå ligger skamslått uten at selskapene engang trenger penger på en stund. Noen kan til og med skilte med rekordinntekter fra Q4, og likevel går de ned…

Men selv om hovedindeksene kanskje vil gå sidelengs eller ned, og bjørnene kan presse allerede underprisede selskaper lenger ned i søla, så finnes det i mine øyner noen helt vanvittige sjanser for oss lykkejegere om dagen!

Mine største lodd har falt på Elliptic Labs og Bioextrax… ellers litt mindre på Desert Control og SoftOx…

Tvi tvi!

4 Likes
1 Like

Norge tjener på krig…

2 Likes

Om vi gjør!

Pengene fosser inn i kassen som aldri før​:money_mouth_face::moneybag::dollar:

For oss som liker vekstaksjer :blush:

2 Likes

Stille som graven her inne :shushing_face:

5 Likes

Kan jo bidra med noen tanker fra en av “mine” analytikere:

Screenshot_20220420_000214_com.google.android.gm


Screenshot_20220420_000425_com.google.android.gm
Screenshot_20220420_000450_com.google.android.gm

I mine øyne kan det godt hende at 2008 var en walk in the park sammenlignet med det som kommer nå, men jeg håper statistikken “får rett” denne gangen også.

Edit:
Kilde: DnB v/Ler

6 Likes

Håper Bank of America sin bull & bear indicator stemmer

“And according to Bank of America, investors have only got a few bear-market months left to endure after the U.S. benchmark S&P 500 SPX, +2.45% tumbled into bear territory at the start of this week. And then will come a bull market.”

Og verden stopper ikke opp selv om renten skulle gå opp 0,5 eller 0,75 prosentpoeng i morgen, historisk ligger renta veldig lavt selv da.

2 Likes

Til okser som vil spekulere i trender. Sjekk ut satelittselskaper som maxar, planet og blacksky nå før q2 tall kommer. Ukraina krigen fantes ikke i q1.

1 Like

Du mener de tjener penger nå i Ukraina?

1 Like

Små trade posisjoner i Electrolux, Elous vind, Evolution, Fing, HM, kahoot, star-b, Stillfront

Maxar var akkurat over i breakeven i q1. Med en skikkelig boost i q2 vil markedet bli overrasket.

Planet labs er litt uinteressant i dagens marked. Et stykke unna breakeven.

BKSY er mega interessant. Om de nærmer seg breakeven som følge av ukrainakrisen osv. er det overraskende. De har svært lave kostnader og innovative AI løsninger som også kan brukes innen business.

1 Like