Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Oncoinvent (ONCIN)

Selger du idag er det 2025 som er realisjonsåret, og har du tap så får du fradrag på skattemelding for 2025…

Men, selger du, og så kjøper du også senere i dag er risikoen stor for gjennomskjæring.

Hvis du kjøper først, og kan dokumentere at du går fra f.eks. 100’ aksjer til 200’ og så selger 100’ har du en mye sterkere sak. Men du må selvsagt ikke arrangere handelen mellom to AS-er, privat og AS eller noe annet som lukter av pro-forma handel.

Så lenge du gjør transaksjonene med sunn fornuft og uten fiksfakseri, og kan argumentere for at du har hatt reell markedsrisiko, så skal det vel mye til at det blir problemer.

4 Likes

Nyttårsrakett?
Gleder meg. 8 januar er gf

Man må tenke litt annerledes enn det. Ja, “aksjekursen” har sunket betraktelig, men det har også vært et nokså dårlig marked å hente kapital i, samt det hsr vært litt tumulter internt. Oste ikke akkurat kvalitet av det, vil jeg tro.

Peak mcap var vel rundt 1mrd i gråmarkedet.

Jeg kjøpte mine første aksjer på rundt 600 i mcap.

Nå ligger den å vaker rundt 200mill, jeg har benyttet emisjoner til å holde på eierandelen fordi jeg har tro på behandlingen.

Syns heller ikke de har navigert så forferdelig dårlig med midlene de har hatt. Tidslinjer kan alltids bli endret, men det viktigste nå er at hver krone brukt er produktiv mot substans i selskap og behandling.

Om det splittes eller spleises eller ei har ikke stor betydning, hvor første spadetak i aksjen henger på selskapsverdien. Med runway ut 26 og inn i 27 og en mcap på 200mill er bruket priset til mer eller mindre 0 ex.cash. ikke aller verst lottokupong slik sett - og de som “gambler” i det leiet og ikke har vært langsiktige er nok de som vil få best risikojustert avkastning mtp tidsrom og verdi - hvis man kan si det slik.

Antall sites går fra 6 til 11, det tar litt tid å få startet de opp ifølge offentlige registre, så litt tålmodighet må man ha.

Man får håpe at potensiell suksess hos andre selskap i sektoren her på åsen kan smitte over og at sentimentet dras over i positivt lende, og at 2026 ender med god execution og forhåpentligvis gode preliminære resultater.

Takk for det gamle og lykke til i 2026.

5 Likes

Her er en artikkel om kreft i bukhinnen som ble behandlet med en ny vaksine, men tror at dette må være spredning fra en sjelden krefttype i blindtarmen og vaksinen er sikkert ikke noe alternativ til Radspherin.

https://www.tv2.no/nyheter/mette-61-er-den-forste-i-verden-jeg-foler-meg-veldig-heldig/18394202/

Investtech: Vinner- og taperaksjene på Oslo Børs

I år har vinneraksjen på Oslo Børs har steget 366 prosent, mens taperaksjen har falt 91 prosent.

Noen som skal delta på EGF?

Hva er det som tilsier (styrets begrunnelse for) at dette vil medføre mere hensiktsmessig handel og prising av aksjen?

Etter aksjespleis vil det kun være drøye 4,5 Millioner aksjer totalt.
Det er langt mindre enn i både BGBIO (ca 39M.) og ONCO (ca 130M) før merger.

Det vil ikke være mange frie aksjer i omløp (drøye 1 million) hvis eierstruktur fortsetter noenlunde som i dag.
Topp 50 sitter på ca 74%.

Sjanse for ekstremt lite omsetning da med andre ord

Kan dette være et ledd i å ta aksjen av børs?

Hele prosessen rundt emisjonene har jo vært veldig spesiell etter Hadean kom inn. De største eierne har jo bevisst gått inn for å gruse kursen.

Jeg frykter at de største eierne vil prøve å rane til seg hele selskapet på bekostning av de mindre aksjonærene.

Soug har vel selv sagt at dette ikke er en aksje for «amatører». Så får jo en hver tenke sitt i forhold til det.

Eller kan det være at de ser for seg en heftigere oppgang og mer hype ved færre tilgjengelige aksjer? Gitt at det leveres på rekruttering og data i 2026? :thinking:

Det er jo tanker jeg også sitter med.
At styret/ de største aksjonærene kanskje ønsker ta selskapet av børs…

Stusser over at de skal skrive ned pålydene fra 50,- til 0,25.
Er det kun regnskapsteknisk?
Hvorfor halvere denne fra dagens 0,50 til 0,25 og redusere aksjekapitalen til 50% av dagens verdi.
De kan jo da i teorien kjøre en emisjon helt nede på 0,25 (feks i 2027).

Skjønner ikke hva dere babler om. Om aksjen koster 50 øre eller 50 kr er et fett for likviditet i aksjen.

Å lage konspirasjonsteorier rundt en aksjespleis er rimelig spesielt syns jeg.

Helt vanlig praksis og helt udramatisk i min bok.

1 Like

Hmmm det er det vel ikke. Aktivitet i aksjen blir større ved 50 øre enn ved 50 kroner. Mange retails som ikke ser tradermuligheter da og det er mange som trader med 1000 lappen i gevinst.
Personlig synes jeg 10:1 er en fin splitt.
For verdien av selskapet er det jo ett fett så den er grei.

1 Like

Hvis du ikke ser utfordringen med så lite free float aksjer når det kun blir 4,5 millioner aksjer, så lurer jeg på hva slags “Investor” du er eller representerer. Kanskje ikke så rart du sitter igjen med lang nese…

Å kalle innlegget for konspirasjonsteori blir helt uforståelig.

Og det tenker du umulig kan skje?

Da tror jeg du du skal bruke en liten time på å lese deg opp på reisen som biotek-aksjonær, ikke bare på OSE.

1 Like

“Freefloat” blir jo lik, relativt sett 🤷

1 Like

Men på samme tid så blir det potensielt lavere volatilitet for større investorer av akkurat samme grunn? Er vel større penger som ikke rører aksjer under krona pga det.

Hvis man bruker mye tid på å lese seg opp på reisen som biotek aksjonær så tror jeg salgspresset økes :stuck_out_tongue:

Siktet mest til påstand fra en annen om at det kunne være ledd i å ta aksjen av børs.

Du må faktisk forklare hvordan du mener det du påstår henger sammen. Likviditet måles i kr verdi omsatt, ikke antall aksjer omsatt. Hvis en investor som vil hhv kjøpe eller selge for 1 mil kr er det som betyr noe at det finnes hhvs salgs og kjøpsinteresse for de summer, ikke hva aksjen koster pr stk.

1 Like