I samme intervju: “Vi planlegger også at det skal være en interim-analyse nå i slutten av 2026”
[mitt kursiv, Soug kanke snakke i kursiv, meg bekjent]
Så kan vi jo kjøre diskursanalyse på hva “slutten av 2026” betyr, men for meg utelukker det ihvertfall oktober, og kanskje også deler av november. Jeg tenker at Soug ville sagt q4 dersom det var åpent for at det kunne være når som helst i q4.
Timing for første interim blir en trade-off. Jo lenger man venter, jo mindre uklare data, og vice versa.
Selskapet må hente penger, men bør også helst gjøre det til så modne data som man kan få. Eller, for å snu det på hodet, det er først nå i q4 vi kan snakke om noe som kanskje ligner på på halvmodne data her.
Antar alle er kjent med:
Første pasient inn sommer 2024, 26 rekruttert til 1/1-2026, 37 innrullert til q2 start 2026, innledende safety kohort på 6 pas, og 2:1 randomisering
så “conchita wurst case” for datagrunnlaget ved interim blir at kun rundt 20 pasienter blir lagt til grunn, 13 i radspherin-armen og 7 i kontroll elns.
bare for å dra et tall ut av rævva, så gjetter jeg på at de 6 (tall kommer nok, men separat, siden de ikke er randomisert) ble rekruttert i 2024, og at de 20 randomiserte ble innrullert i løpet av 2025. Da har noen noen av de randomiserte som skal ligge til grunn for interimen vært inne i 12+9 = 21 mnd, mens de med kortest oppfølging kun har vært 9 mnd. Om kontrollarmen progredierer “normalt” så burde i hvert fall noen der ha fått tilbakefall ved interim-avlesninga, og så spørs det hvordan radspherin-armen gjør det. Pasienttallet er så lavt at alt egentlig kan skje. Det kan bli 0-0, 0-2, 0-4, 3-5, eller gud forby noe sånt som 3-3.
Edit: Så spørs det hvordan markedet tar det hele. 0-4 er der selskapet ønsker å være, obv.