@anon22183215 her er tråden for Orkla
Mildt sagt ikke den mest engasjerende aksjen jeg har sett
Marketcap 73 milliarder
https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0003733800-XOSL
Angrer som en hund at jeg kjøpte aksjer der… nå står jeg låst. Grr…
Jeg er klar over at dens kurs på børsen ikke nødvendigvis reflekterer “butikk”… men Orkla er virkelig et kapittel for seg selv.
Det mest tragiske jeg har vært med på.
Beklager hvis jeg ikke vet hvor jeg skal poste. Men jeg har faktisk ikke snøring. Du får bare slette/flytte.
Spørsmålet mitt er genuint uansett ladning.
Kjedelig aksje.
Du har sånn 4% utbytte pr år da.
Stabil og kjedelig som fy.
ærlig talt - hvor lang tidshorisont har du? sitter du med disse aksjene i 3-5 år vil du tjene penger.
Og 2% tilbakeholdt overskudd. Det er vel en grei posisjon til å balansere feks lån.
Hva mener du med 2% tilbakeholdt overskudd?
Overskuddet er på litt over 6% av mcap, av disse blir 4 betalt ut, resten, 2, blir holdt tilbake for å investere i vekst.
ahh viste jeg ikke.
Ser dog at de har hatt ekstra utbytte ca hvert 6 år. Hvor de har betalt ut 5kr.
Forsåvidt ser man utbytte historikken her.
https://investors.orkla.com/English/orkla-shares/dividend-and-treasury-shares/default.aspx
mener orkla er betydelig lavere priset enn peers, usikker på hvorfor. Om man har et langsiktig perspektiv er denne fin. For trading useless. Interessant med ny ledelse ved forrige q presentasjon.
Fordi Hagen som er gammel feit og lat er storeier
og hans hoff med overbetalte direktører tunger ofte selskapene han dominerer.
han er fortsatt interessert i avkastning på sine investeringer. Hva var prisen han kjøpte seg inn i Orkla på? ser han kjøpte noe på 93 i 2007, så mulig den ikke har vært så god, uansett har det vært jevnt utbytte i mange år.
Ugh… 5 år? Nei… jeg hadde ingen planer om det. Nå planlegger jeg å snitte ned og bli kvitt dem så fort som mulig… har lite og ingen lyst til å kjøpe mer. Men her sitter jeg, med skjegget i postkassa.
Og kursen bare synker og det til tross for at butikken går godt. Skjønner ikke det der.
Har storfisker fordeler er at kursen er på trynet år etter år?
Utbytte er nå vel flesk uansett, right?
Butikken går godt nå, men forventningene er svakere. Alle snakker om inflasjon og strømpriser, da snur plutselig forbrukervaner i retning billigprodukter også. First-price ser plutselig mer attraktiv ut når merkevarene har økt i pris 10-20% to ganger det siste året.