Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Orkla (ORK)

Forsåvidt ser man utbytte historikken her.

https://investors.orkla.com/English/orkla-shares/dividend-and-treasury-shares/default.aspx

mener orkla er betydelig lavere priset enn peers, usikker på hvorfor. Om man har et langsiktig perspektiv er denne fin. For trading useless. Interessant med ny ledelse ved forrige q presentasjon.

Fordi Hagen som er gammel feit og lat er storeier :wink:

og hans hoff med overbetalte direktører tunger ofte selskapene han dominerer.

han er fortsatt interessert i avkastning på sine investeringer. Hva var prisen han kjøpte seg inn i Orkla på? ser han kjøpte noe på 93 i 2007, så mulig den ikke har vært så god, uansett har det vært jevnt utbytte i mange år.

Ugh… 5 år? Nei… jeg hadde ingen planer om det. Nå planlegger jeg å snitte ned og bli kvitt dem så fort som mulig… har lite og ingen lyst til å kjøpe mer. Men her sitter jeg, med skjegget i postkassa.

Og kursen bare synker og det til tross for at butikken går godt. Skjønner ikke det der.

Har storfisker fordeler er at kursen er på trynet år etter år?
Utbytte er nå vel flesk uansett, right?

Butikken går godt nå, men forventningene er svakere. Alle snakker om inflasjon og strømpriser, da snur plutselig forbrukervaner i retning billigprodukter også. First-price ser plutselig mer attraktiv ut når merkevarene har økt i pris 10-20% to ganger det siste året.

Hvorfor kaste gode penger etter det du anser som dårlige penger?

1 Like

Det er jo også snakk om at styringsrenten skal opp til 2,5% og boliglånsrenten opp til 4%. Det påvirker verdien av aksjer som ikke vokser særlig. Snart kan valget være å få 4% i banken eller 4% av Orkla. Da er ikke risikopåslaget stort nok og kursen går ned til det blir balanse.

1 Like

Orkla ASA - Issuance of Commercial Paper

Vi kommer aldri dit at banken gir 4%.
Enig at aksjen har vært litt negativ i det siste, men det er med referanse til økte kostnader. Men dette bør være priset inn, og en bør se resultat av dette på kursen de neste årene. Jeg tror også ny ledelse vil gjøre godt led å få frem verdier. Kursen må opp er beskjeden til Hagen.

Jeg har lastet opp mer, og har snitt på 80,- Det er jeg nokså fornøyd med. Utbytte går rett inn i nye aksjer hvis kursen er lavere om et pr. Ser også flere fond har lastet opp godt nå.

1 Like

Hvem selger?

Si det, de fleste vil jeg tror taper på å selge nå - så hvem vet…

Du sier at fond kjøper, men har ikke fått med deg at folketrygdfondet har solgt 10m aksjer siden mars og har 67m igjen? :see_no_evil:

Det er noen som sier “Don’t fight the FED”. Her i Norge kan vi ha uttrykket “ikke sloss med folketrygdfondet”.

Trenger ikke lete etter noen annen grunn en det. Når de er ferdige med å selge kan det jo gå an å prøve seg.

… er noen fordeler med å være insider på forumet her. Å kunne se at et stort fond har begynt å selge er en av dem.

1 Like

Man skulle tro at bare kråker kunne stupe kråke, så feil kan man ta, Orkla klarer det hver dag…

Tålmodighet, Orkla er en bauta som har vært ute en vinterdag før…

Orkla ASA - Issuance of Commercial Paper

Orkla ASA - Utvidelse av sertifikatlån (ISIN NO0012499146)

Orkla ASA - Utvidelse av sertifikatlån (ISIN NO0012554650) og emisjon av nytt

Invitasjon til presentasjon av Orklas resultater for 2. kvartal 2022 torsdag 14. juli