Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Orkla (ORK)

Enig med dere begge. Tror forøvrig det kommer et kraftig oppsving på kort sikt (1-2 uker) rett og slett av rent tekniske grunner: RSI på under 22 i over en uke allerede og det er svært uvanlig for store børslokomotiv som Orkla (selskapet er nå det mest nedsolgte av alle på børsen og det gir jo ingen mening relativt sett). I tillegg: MACD er i ferd med å krysse over igjen en av de nærmeste dagene. Mange kjøper/trader på tekniske signaler og en kombinasjon av RSI/MACD kan få snøball effekt, særlig rett før julen (santa rally). Vi får se, men jeg er positiv både på kort og lang sikt på dette nivået. På kort sikt venter jeg oppsving mot 73-78.

Legger også til at store aktører som FTF har begynt å kjøpe seg opp igjen, for dere som ikke abonnerer på listene (godt råd: gjør det - smart å se når andre proffe rører på seg i den ene eller andre retningen).

1 Like

Økte litt i dag, til meg og til barna. Har selv ett snitt rett over 70kr, øker nok om kursen faller utover neste år.

På den andre siden er det jo litt bekymringsfullt at kursen har gått mer eller mindre sidelengs det siste tiåret. Bunnlinjen og FCF i samme periode er ganske varierende men slik jeg ser det i positiv trend. Så det virker som om selskapet i seg selv gjør det helt ok, men markedet velger andre selskaper. Er det noen skyer i horisonten vi ikke ser, eller er det bare at andre investorer jager høyere avkastning til fordel for trygge, gamle Orkla?

Heller mot det siste, men er jo med denne som mange andre… Inflasjon vil spise en del av kaken :slight_smile:

Jeg ser på denne som en tryggere havn i disse tider enn mye annet, derfor øker jeg heller her enn i mye annet. Mat må folk ha, samme med mye annet av produktene Orkla selger.

Enig i det.

En annen årsak som kan ha bidratt til at prisen har gått ned nå kan også være at småsparere som sparer i indeksfond har solgt seg ut fondene, noe som drar ned Orkla-kursen i og med at Orkla inngår i det meste som kan krype og gå av nordiske indeksfond mannen i gata sparer i. Aner ikke om det er noe hold i dette, men det er en mulighet.

Edit: Siste kvartalsrapport viser en økning i bl.a. EPS og FCF, og bare en beskjeden økning i gjeld, så det virker som om selskapet går ganske bra for tiden og klarer å dytte mye av de økte kostnadene over på kundene.

Jeg er ikke så redd for inflasjonen fordi Orkla er en dominerende aktør som har mye makt til å velte økte råvarekostnader videre på sine kunder igjen. Men: det er tidslag i kontraktene som gjør at det går litt tid før de henter det igjen i bedre Q-resultater.

Men riktig at Orkla kursen prises under peers. DnB anser det som en konglomerat-rabatt, altså at selskapet driver så mangesidig virksomhet at markedet (fortsatt) priser dem med en rabatt (på ca 15-20%). De gjør verdivurdering basert på SOTP (sum of the parts) og mener denne ville ligge tilsvarende høyere.

Dette er en viktig grunn til at selskapet nå forsøker å synliggjøre verdiene ved den nye organiseringen - men: problemet er at markedet mener det samtidig øker sjansen for at administrasjonskostnaden øker enda mer fordi hver enkelt “silo” da må ha mer egne administrative ressurser enn i dag.

Men altså: at Orkla fortsatt er det mest nedsolgte (målt ved RSI) av alle på børsen i dag, og har vært det i over en uke - akkurat det er jeg ganske sikker på er en overreaksjon som vil korrigere seg positivt opp - i mitt scenario til mellom 73-78 kr - på kort sikt (1-2 uker).

Uten at jeg kan si jeg har sort belte i teknisk analyse: RSI (var på 26 tidligere idag) er på vei opp og når den krysser 30 fungerer det som teknisk signal for mange til å gå inn. I tillegg kan dere se at MACD er i ferd med å krysse over signallinjen igjen - og det er ytterligere et teknisk signal for mange til å gå inn igjen. Og kombinasjonen av disse to - i et av de største selskapene på børsen - det er en kjøpsbegivenhet, i hvert fall i min verden.

Vi får se.

3 Likes

Good news! Et større salg nå vil gi troverdighet til omleggingen av konsernet og målet om å synliggjøre verdiene lettere for markedet. Selg og spiss virksomheten, så kommer konglomerat rabatten (som idag er på ca 22%) raskt nedover, og kursen tilsvarende oppover igjen.

https://www.dn.no/bors/orkla/dn-aksjer/svensk-avis-orkla-har-hyret-bank-of-america-for-a-forberede-et-mulig-milliardsalg/2-1-1354672

Orkla ASA - Issuance of Commercial Paper

Det ser sånn ut.

Det lyser ihvertfall utsikt til godt vær på RSI, og MACD, og vi nærmer oss kryss over EMA20.

Og fundamentalt sett: hvorfor i all verden skulle et solid og stort selskap som Orkla av alle, som kan velte inflasjon videre på kundene sine, ligge så langt nede sammenlignet med alle andre verdiaksjer på børsen.

Min tolkning: det var en kraftig overreaksjon som nå henter seg inn igjen. Vi får se hvor hardt og raskt det går opp - her som ellers er det jo en proppeffekt - og det alltid spennende å forsøke å ligge litt foran.

1 Like

Orkla ASA: Mandatory notification of trade - primary insiders

Rentefastsettelse

Orkla ASA - Emisjon av sertifikatlån

Snudde fort også …

Orkla ASA - A-/Stable rating from Scope affirmed

Orkla ASA - Utvidelse av sertifikatlån (ISIN NO0012820598)