Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

OSEBX - Oslo Børs Hoved Aksjeindeks

Med tidligere krakk i mente, kan det forsatt ta et en uke eller to før det bryter ned fra flagget.

Jeg ser jeg var alt for utålmodig sist uke, trodde det skulle bratt ned allerede da. Så strategien nå blir å trade innenfor flaggformasjonen, kanskje til og med ta sjansen på en bull på 666, men med stoploss meeeeeget tett på.

For jeg tror at når det først bryter ut er det 10% stup på én eller to dager ned til første hvileskjær på 605.

Er vel en del støtte på 635, ser jeg nevnt flere steder?

Edit: en annen ting, er rebalansering fra fond en grunn til at man ofte ender opp med slike bear-flag og perioder der ting roer seg ned i “alle” store nedturer?

Sammenligning 2008 og 2020, noen som ser noen likheter? Dobbel topp begge gangene, og nå bearish flaggformasjon.

Det store spørsmålet er bare, hvor langt ned skal vi? 525? 450? 320?
Jeg kan vel si at min strategi er å prøve å time bunnen noenlunde, kanskje er vi der om 6 måneder, kanskje om 12. Men jeg dimensjonerer slik at jeg tåler nedgang til 180 poeng, da jeg mener denne krisen fundamentalt er langt verre enn den vi hadde i 2008. Tre ting er verre denne gangen. Viruset. Oljeprisen. Boligprisene.

Vi merket jo nesten ikke finanskrisen her på berget. Likevel så dere børsen ryke ned 65% på seks til åtte måneder.

Edit: Postet denne i en annen tråd, men bør kanskje inn her.

Savepig: Hvor i terrenget tror du vi er nå, sammenlignet med 2008?

Grafene dine blir litt vanskelige å sammenligne da aksene dine løper lineært fra 160-540 poeng på grafen fra 2008 (237% opp fra bunn til topp) mens grafen fra 2020 løper lineært fra 500-950 dvs kun 90% opp fra bunn til topp, slik at fallet i 2020 ser to til tre ganger større ut enn det egentlig er…

1 Like

Nofun: Håper da man bruker litt mer på å betale ned gjeld nå. Men samtidig er jo det prosentvise låneopptaket mye høyere nå som vi er blitt vant med lave renter. Da jeg tok opp boliglån lå det på 7-8% og vi ble minnet på at på åttitallet var renta 17-18% en periode.

I dag ler vel folk bare av banken om de prøver seg på å hinte om at renta kanskje kan dobles fra 2 til 4% en gang i framtiden, og at man bør ta høyde for det… Lurer på hvor mange i Norge i dag som har tatt høyde for rente på 8% eller 16% og regnet på månedskostnadene?

Høy rente kan jo bli en realitet fremover, ihvertfall ligger alt til rette for at kjerneinflasjonen blir skyhøy neste kvartal. Strømprisene som utgjør en stor del av folks forbruk er jo allerede nær null og kan ikke synke mer, dermed vil inflasjonen ta utgangspunkt i det som nå øker i pris, dvs klær, elektronikk, importert mat, sportsutstyr, bil, egentlig alt som produseres i utlandet. Bensinprisene blir naturligvis lavere, men de synker jo ikke til null.

Ser du ikke det ulogiske i at børsen går opp når US er ned, oljen er ned og alt annet generelt er ned?

Hele verden inkludert Asia var ned i dag:

image

Så ja, man kan si at i og med at småselskapene har falt såpass mye at Equinor, Telenor og Mowi + et par andre vekter såpass mye i indeks nå at de kan dra den opp, selv om resten faller. Men jeg synes det er rart også disse stiger (kanskje med unntak av Telenor siden folk bruker mer mobildata nå enn noen gang).

1 Like

Begge to går ca fire år bak i tid fra der krakket inntraff.

Jeg tenker nok at mye taler for at vi kun er halvveis.
Historien gjentar seg ikke så ofte, men den rimer.

1 Like

Det har bankene regnet på

1 Like

Noen med oppdatert TA av OBX? om USA faller på dårlige arbeidsledighetstall idag, så burde det dra oss med ned?

Mildt sagt kan man si at chartet ikke roper kjøp, på grunn av faren for bear flag.

Man har allerede fått death cross 50 under 200, og er en del andre moving average bearish crossovers som vil følge rett i hælene på det.

Stockpicking heller enn indexkjøp ville jeg sagt.

4 Likes

Muligens noe toppish / tvetydig i det korte bildet. Weekly har derimot masse å gå på.

Daily er også i en meget fin opptrend. Her er hourly:

Olja kan fort danne et bearflag, men har også et gap mellom 39 og 45.

Weekly er til de grader oversolgt… :crazy_face:

Synes indeks og hele situasjonen angående retning er uavklart. La også merke til noe interessant i Weekly. Her er weekly RSI så langt tilbake som chartet mitt går (ca. 2002). Bare 2 ganger tidligere har vi vært så langt nede på weekly:

I mars 2003, og oktober 2008:

Sammenfaller man dette med kursutvikling i indeks ser det slik ut:

Får vi tre av tre? :wink:

5 Likes

Så hva mener du at du kan se ut av chartet du har lagt frem? At vi kan ha passert bunnen for denne gang ca 19-20 mars? Jeg er nesten fristet til å tro det samme, da markedene i Europa ser ut til å ha tiltro til at det verste snart kan være over med dette viruset for denne gang. Skulle det medføre riktighet, så kan det være at markedet har snudd, selv om siste ukers oppgang kan virke å være på litt tynt grunnlag. Samtidig så ble korreksjonen utløst av dette viruset i all hovedsak, og man kan tro at markedene vil friskmeldes når viruset tilsynelatende har passert toppen.

Jeg er ikke overbevist om at bunnen er passert, jeg bare deler ting jeg synes er interessante i charts. I dette tilfellet så har RSI altså bare vært her nede to ganger tidligere. Det er ganske oppsiktsvekkende hvis man ser tidsperioden (18 år!). Begge de foregående gangene gikk børsen til ATH etterpå. Hadde jeg vært en langsiktig innvestor hadde jeg nok begynt å kjøpe en del indeksfond f. eks.

Men: det er viktig å huske på at dette er en weekly timeframe og bare ett datapunkt. Det er for enkelt å konkludere med at dette er bunnen basert på en indikator. Her må man dykke dypere og se på hvor lang tid bunnen tok å stake ut. Man ser også at spesielt i 2008 så fikk man en nedtur til før den endelige bunnen ble satt (den ble satt høyere enn foregående bunn, og nesten 6 måneder senere).

Kan poste en litt dypere analyse i morgen hvis jeg rekker :+1:

7 Likes

Lyst å ta en raske analyse på dax / euronext også ? Hvor neste motstand / støtte til de store indeksene kan ligge , gjærne med volum om du har det :slight_smile:

Holder på å flytte kontor fra 2.etg til 1.etg så har ikke tilgang til skjermene mine akkurat nå men snart. I mellomtiden:

“We’re right up to the 50% price retracement at 2796,” he explained. “This 61% which is another key level is at 2939. So, altogether, this is your zone of interest where a possible failure, if this a bear market rally, might occur.”

https://www.cnbc.com/2020/04/10/stock-market-bounce-or-another-sell-off-trader-breaks-it-down.html

1 Like

Ser at det er flere som prater om at vi skal svippe rett oppom 2900 før vi ser den potensielle sell-offen. 2900 nivået har en del sammenfallende motstand som, 61% fib nivået, SMA 50 og gap rundt 2900. Hva vil skje om flere ser til det samme nivået? Minsker sannsynligheten for at det skjer?

(Virker nesten som at FED er inne å kjøper på de indikatorene som ser ut til å være reversal/bearish)

(Edit: Hører vel mer hjemme i Makro, indeks, valuta 2)

My take,

2 Likes

Kan man ikke heller tolke det som et selling climax og at volumet nå er tilbake til normalen? I så fall, så var det bunnen.

Jo, en god observasjon.
Jeg ser det fra et bearmarket standpunkt med korreksjons rally. Jeg tror dette blir en betydelig resesjon og kanskje depresjon. Men igjen jeg er pessimistisk og har idiotiske syn på dette :wink:

1 Like