Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

OSEBX - Oslo Børs Hoved Aksjeindeks

Jeg for min del er kanskje hakket mindre depressiv og bearish av natur enn vcp, men må innrømme jeg nå ikke skjønner noenting.

Er det her FOMO virkelig skal slå tilbake inn?

Spørsmålet er hvorfor? Vi vet det er høy arbeidsledighet og at den vil bli høyere. Det igjen betyr at folk bruker mindre penger. Videre så går produksjon ned pga. folk sparer / ikke jobber. Etterspørselen går ned. Man tenker seg om 10 ganger før man kjøper den bilen eller klokka man har hatt lyst på. Summasumarum ser jeg ikke hvorfor vi skal tilbake til prising av selskaper som om ingenting har hendt. Best case ser jeg for meg sidelengs / ned men at vi ikke tar ut bunnen som ble satt i mars.

4 Likes

Min hypotese er at Tina vil beskytte bunnen fra mars, men jeg kan ikke fatte at dette rallyet skal kunne overleve earnings season

Multiplene som man kunne tenke seg så mer attraktive ut med et 30% fall vil jo være like høye igjen på et blunk

1 Like

Når begynner den? Mai?

https://beta.tekinvestor.no/triggere

Begynner så smått sånn ca 22. april

2 Likes

Nettopp og arbeidsledigheten går ikke tilbake til normalen med det første.
Så spørs det hva den nye normalen blir.

Kunne tenkt meg å sett framtidige estimater på automatisering og reduksjon i nødvendig menneskelig arbeidskraft. Eksisterende estimater blir trolig akselerert med et par 10talls % etter denne krisen. Samt hvilke tiltak som er nødvendige og gjennomførbare.

Hvilke av aksjene på OSEBX er de mest framtidsrettede innen teknologi og automatiserte løsninger?

1 Like

Her vil jo Biotech komme ut som reine solskinnshistorien.

Ja ikke veldig overraskende, så mener jeg norsk biotech er mindre utsatt enn mye på oslo børs i dette bildet, fordi våre bedrifter er priset komisk lavt ift peers i utlandet uansett. :stuck_out_tongue:

Automatisering er et tveegget sverd. Det gjør bedriftene drastisk med effektive og konkurransedyktige, som i utgangspunktet er bra for aksjekursene.

Men hvis det resulterer i at alle blir arbeidsledige så finnes det jo ikke noe marked å selge i. :stuck_out_tongue:

1 Like

Det argumentet kunne vel bli brukt helt tilbake til det første samlebåndet som ble oppfunnet. Mye mer effektivt enn det som fantes før.

1 Like

Spørsmålet er hva som blir de framtidige driverne.
Om alle blir arbeidsledig er det noe annet som overtar for å holde oppe kjøpekraft. Med mindre økonomien slik vi kjenner den i dag opphører.

Man kan se for seg så mangt.

F.eks et veldig markant skille mellom 1% og resten, de som tror det er gale i dag…

055w-_Hq1LpIZ6fvW

https://images.app.goo.gl/qeviEPAqXQofs3qL8

Da er OSEBX gått fra YTD 949 via 605 og ligger nå på 800. Hvor er vi ved årsskiftet?

• Under 900
  • Rundt 950
  • Over 1000

0 stemmegivere

Bikket 900 poeng

1 Like

Da er siste børsdag i år over og all heder og ære til de som gjettet rundt 950. Endte opp på 973.97 poeng.

Noen som har e24+? Har børsene nådd taket? – E24

Xact bull og bear obx ble lagt ned i 2020. Nordnet har eks " BULL OBX X2 NORDNET N" men eg ser den blir lite handla.
Finnes det noen papir som har tatt over for Xact bull/bear obx? Disse hadde jo stor handel før dei ble nedlagt. Savner OBXEXDBULL

Hvilket papir handler dere i når dere ønsker 2x obx?

2 Likes