Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

OSEBX - Oslo Børs Hoved Aksjeindeks

Interessant. Man kan ikke gå rett ned hver dag.

Støtte på 530 og 660. Vi har allerede vært på 705 og det er vel første støtte ned nå.

Hva skal til for at vi når 660? Veldig lite tenker jeg. Det er nok at de stenger alle skolene i Norge om 1-2 uker, så er vi der. For å nå 530, så tror jeg oljen på fortsette videre ned og man ser at dette kommer til å føre til en varig endring ned og ikke noe som går over på 1-3 mnd.

7 Likes

Får vi se 530 @Christian. Det gikk mye raskere en du hadde trodd med skole stenging og 660.

1 Like

Månedschart.

2 Likes

Som du ser av chartet til @sjakk så ligger 535-525 i kortene. Det som vil skje nå er litt opp og muligens sidelengs korrigering for å danne et bearflag (tror jeg). Håper jeg tar feil for det er ikke gøy å være bjørn lenger. Liker ikke stemningen i bjørnetråden :sweat_smile:

1 Like

Denne grafen er like relevant som når jeg først postet den. Nå er vi i rundt støtten på 660. Godt hjulpet av at over natta, så stod dollaren i 12kr. Det hjelper godt for endel bedrifter, mens resten allerede var fucked (retail). Nå er dollaren nede i 11 kr, og USA kjører såpass til tiltak at dollaren vil bli kraftig svekket. Mitt hovedscenario er at 530 i hvert fall kommer til å bli testet innen 4 uker.

Hva noe av USA tenker om Q2 https://www.marketwatch.com/story/unemployment-could-reach-30-in-the-us-says-st-louis-feds-bullard-2020-03-22

5 Likes

Dollaren er nå under 11 etter å ha hoppet opp over 12. Det har nå blitt enighet om en krisepakke på 2000 Mrd USD, som burde svekke dollaren videre.

Ref: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/LAO17Q/politisk-enighet-om-oekonomisk-krisepakke-i-usa

1 Like

Hei, og takk for sist!

En stund siden jeg har drevet med børs og slikt, har sittet i cash i mange år. Tenkte å starte en liten tråd for teknisk analyse. Har analysert samtlige børskrakk bakover til 1929 og funnet at de varer mellom 6 måneder til 2 år før bunnen nås. Med finanskrisen 2008 friskt i minne tenkte jeg å se på mulighetene for å tjene litt på nedgangen.

Har i flere dager nå sett en flagg/vimpelformasjon utvikle seg. Flere som ser det samme? Potensiale for videre fall ca lik differansen mellom topp-bunn i flaggstangen, dvs 666 - (600/850) = mellom 400-450 ca? Er selvfølgelig noe motstand nedover der et sted, 520 f.eks. Børsen var nede i ca 600 intradag for en ukes tid siden, men det vises ikke i den tekniske analysen her.

Som dere ser falt det veldig raskt i en uke, litt for raskt kanskje, slik at psykologien i markedet må rett og slett ta innover seg nedgangen og “bli vant til” de lavere kursene før det kan fortsette videre nedover. Det som kanskje ser ut som en kjøpsmulighet nå, kan rett og slett bare være en “bull trap”? Husker jeg ble lurt et par ganger i 2008. Trodde bunnen var nådd, kjøpte med begge hender, men endte opp med å kjøpe på toppen av en slik “felle”, ble med ned til bunns og hadde ikke så mye krutt igjen å kjøpe med da. Dyrkjøpte erfaringer!

Synspunkter? Evilfreud? Irathi? Pdx? Slomo? Henger dere her fortsatt? :slight_smile:
Ellers, hvilke verktøy for teknisk analyse anbefaler dere, nå som Netfonds sitt er borte?

Mvh,
Småspareren :slight_smile:

11 Likes

Bra insj, la innlegget ditt i tråden som finnes fra før. :slight_smile:

En av de mest fornuftige på twitter om OSEBX TA er Karl Oskar

Ah, så ikke at det var en annen tråd der fra før :slight_smile:

1 Like

Tolker også dette som et massivt bearflag, men det er tendenser til bull på lavere timeframes.
Tenker vi bryter den symmetriske trekanten ila. denne uken, senest i morgen.

Har tradet Bear og Bull produktene til Nordnet intradag men closer nok alt ut før vi stenger.

Chartet synes jeg er ganske forskjellig utfra timeframe man velger. “De store linjene” er postet tidligere i denne tråden. Dette er mer analyse for å se om bunnen var nådd for noen dager siden eller ikke.

1 dag Ser ut som brudd opp fra en firkant.

4 timer ser ut som et flat topp triangle. Ikke brudd opp her

2 timer, ser ut som et symmetrisk triangel, er midt i en konsolidering med potensielt kraftig reaksjon opp/ned
image

1 time, ser ut som et flat-topp triangel (helt annen motstandslinje enn 4 timers chartet). Midt i en konsolidering.

6 Likes

Min mening er at formasjoner må være klare for at de skal kunne handles etter. Ting som kan tolkes nøytralt, bear, eller bull, avhengig av tidsperspektiv er sannsynligvis rett og slett uavklart. Noe må jo slå til på ett tidspunkt, men hva? Har man ikke en sterk overbevisning kan man bare vente og se hva som skjer.

For meg ser det ut som om vi har etablert en ganske stor trading range på indeks mellom ca 625 og 700 (litt mindre faktisk). Noe som dette:

Det er en trading range som er over 10%, og jeg forventer egentlig at den skal snevres litt inn mens man ikke har peiling på hvordan det utvikler seg, før det bryter i ene eller andre retningen basert på USA (eller fundamentale forhold som virus osv hvis du tror på sånt).

Noe som dette til mandag eller tirsdag neste uke er min hypotese uten sterke ting som støtter den:

Man får mer redningspakker avklart før helgen, senest mandag, og så vet man mer om pandemien i løpet av helgen. Da skulle jeg i utgangspunktet forvente at markedet kollektivt tok en beslutning.

4 Likes

Nå er det jobbtall fra USA og krisepakke fra USA de neste timene/dagene, jeg tror kanskje det bryter ut av formasjonen snart. Min magefølelse sier ned. Ingen ting fundamentalt som har blitt bedre her i Norge ihvertfall. Oljepris på 25-30 dollar tilsier at all oljerelatert aktivitet i Norge er ulønnsom og at spesielt oljeleting, rigg, oljeservice vil få tøffe tider.

Alt av banker og forsikringsselskaper kommer til å få kjempeproblemer framover. Spesielt forbruksbanker og banker med høy andel risikable boliglån.
I tillegg er SAS, Norwegian, Widerøe snart på konkursens rand. AVINOR, flyplassene våre, VY, Ruter, Norway Bussekspress, AtB, VING, Taxi, alle hoteller, ski-resorts, alt innen reiseliv er knallhardt rammet og vil fortsette å være det også etter at alle inngripende tiltak fjernes.

Alt av restauranter, utesteder, frisører, taxi, kinoer, lekeland, treningssentere. Alt er rammet!

Utbyggere, hytteprodusenter, utleie av boliger og næringsarealer kommer til å bli knallhardt rammet. Svenske arbeidere i hotell og restaurantnæringen, østeuropeiske bygningsarbeidere flytter hjem igjen, Valutakursen gjør det ikke lenger attraktivt å jobbe som fremmedarbeider i Norge. Det blir høy arbeidsledighet og mye ledige boliger og næringsareal etter konkurser i restauranter og butikker/retail. Boligprisene kommer til å gå kraftig ned.

Hjemlevering av mat, laks, matbutikker, nettapoteker og rene nettbutikker profiterer derimot på krisen, men jeg tror at siden alt ellers går ned, går også slike børsnoterte selskaper med i dragsuget. Det gjorde det også under finanskrisen, selv om det var sunne selskaper. Alt gikk ned.

Er dessverre litt rusten på trading… Hvilket BEAR-produkt anbefaler dere for å tjene mest mulig prosentvis på en eventuell nedgang? Interessert i de med høyest omsetning, og kjøper heller en x1 for 100k enn x10 for 10k tenker jeg…

3 Likes

Her er bear produktet jeg holder meg til i DNB. Får ikke lagt inn vedlegg.

OBXEXDBEAR

1 Like

Takk hgsd300, det var denne jeg endte opp med til slutt, kjøpte 4444 OBXEXDBEAR til 44,4 kroner, på mandag selger jeg de igjen for i 66,6 :wink:

Første gang jeg prøver å trade i slike ETF’er, så jeg taper vel alle pengene mine :smiley:

Men jeg er svært negativ til markedet sånn som det er nå. Svært mange jeg kjenner er påvirket på en eller annen måte, permitterte, fått permisjonsvarsel, redde for å miste jobbene sine, dropper oppussingsplaner pga usikker økonomi, dropper ferieplaner etc.

Har analysert alle børskrakk tilbake til 1929 og alle tidligere kriser med unntak av 1987 har vart mellom 6 mnd - 2 år og fallet i prosent har vært betydelig høyere. 1929-1931 falt det med 89%, i 2008 falt det med 65%.

Vi er nå bare en måned ut i koronakrisen her i Norge, målt fra det begynte å falle. Jeg tror vi har 5-8 beksvarte måneder foran oss… Eller blodrøde, for å si det på den måten. Begynner ihvertfall ikke bunnfiske før børsen har falt mer enn 50%, jeg mener at denne krisen påvirker oss svært mye mer enn finanskrisen i 2008. Oljeprisen falt mye den gangen også, men ikke til disse utrolig lave nivåene vi har nå. Oljen vil holde seg lavt så lenge Saudi og Russland har priskrig i kombinasjon med at alle fly står på bakken, og ingen drar noe sted. Selv om de avblåser priskrigen er fortsatt oljeforbruket betydelig ned og lagrene fylles til randen. Og folk planlegger ikke sommerferie når de vet at reiseselskapet, flyselskapet eller hotellet kan gå konkurs eller man får flyet kansellert…

1 Like

Årets bunn på Oslo børs skjedde samtidig som kronen hadde svekket seg ca maks, og fallet var da på ca 50%, målt i dollar. Det er såvidt jeg har fått med meg rundt 40% utenlandske eiere på oslo børs.

2 Likes

Det som er greia er at jeg fremdeles ikke har hørt om en eneste konkurs, bare at bedrifter sliter. Tenk når disse tallene så smått begynner og ramle inn om ikke så altfor lenge.

Jobber selv i offshore supply og må si at vi går en svært krevende tid i møte, vi sliter fremdeles kraftig ned etterdønningene etter 2014.

Ellers er det kun Martin Linge som er nedstengt grunnet Corona, plattformene eg heller ikke immune mot virus. Går vel en uke og to til før enten selve plattformen eller forsyningene stopper opp.

2 Likes

Det har kommet inn konkurser, men disse er små retail og små hoteller i små byer uten betydning. Ref Enklere Liv (i går) og Hotel Royal i Kragerø (forrige uke)

Det tar jo tid å gå konkurs. Vet om et selskap som har gått konkurs og de tror jeg først fikk bobestyrer i dag. De har slitt lenge, men nå veltet hele lasset. De første som ryker nå er slike som har vært i zombie mode i flere måneder. Etterhvert får du de som ser at de ikke vil kunne overleve til bedre tider.