Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

OSEBX - Oslo Børs Hoved Aksjeindeks

Hvor raske var de med stimulus og krisepakker tilbake i 2008/2009 sammenlignet med nå da? Er de føre var nå, det som redder oss fra et større fall?

1 Like

Ja, dermed vil det ta litt tid før børsen bunner ut.

Måtte fintegne for å overbevise meg selv om å sitte med bjørnen. Doblet veddemålet nå, 9000 bjørner. Kan bli stygt om det bryter opp og ikke ned slik jeg tror. Nekter å tro at det fortsetter opp med tre dager på rad med ellevill oppgang i USA. Eneste gode nyheten er jo at børsen går opp. Men fundamentalt betyr det jo ingenting. Det har gått opp kun på frykt for å miste oppturen fra bunn. Men bunn ligger som sagt langt fram i tid, når konkurser etc har materialisert seg.

6 Likes

Martin Linge er oppe igjen.

1 Like

Statistisk, så skal det opp til og med mandag. For at det skal til, så tenker jeg pakken må avises på fredag i usa og så godkjennes ved close på mandag. Så går det rett ned. Hvis de ikke finner en kur i mellomtiden da. :see_no_evil:

Kjører du uten gearing så går det nok greit med tanke på utviklingen i usa og tiltakene som blir gjort.

#huninvesterer

6 Likes

Dama sitter i cash inntil videre. Kjøper nok på veien opp., :slightly_smiling_face:

Ja, de har for vane å kjøpe alt som er på salg.

3 Likes

Jeg har endt opp med å være litt kontrær på den der faktisk. :slight_smile:

1 Like

Det dundret opp i USA til tross for elendige unemployment tall i dag, mer enn 3 millioner jobless claims.

Det snakkes om en «bull trap», synes denne videoen var ganske god sånn sett: (ikke OSEBX, men resonnementet er jo svært relevant)

Blir spennende i morgen, nå er USA forbi Kina mtp antall smittede, selv om jeg mistenker at Kina har lagt lokk på de reelle tallene.

Jeg tror ikke mange tør sitte med longposisjoner over helga sånn som situasjonen er nå, og at det blir betydelig nedgang mot stenging i morgen.

2 Likes

Analyse av forrige børskrakk, en firedagers bull trap i juni en knapp måned etter toppen i mai minner litt om situasjonen nå, bare at det hadde ikke falt så mye i Norge enda.

Deretter en lang flaggformasjon juli-september før det bratteste fallet. En må jo ta i betraktning at den norske økonomien ikke ble spesielt hardt rammet av finanskrisen. Folk gikk jo fortsatt til frisøren, reiste på ferie etc, man kanskje bare bremset litt på store investeringer. Men det ble jo konkurser og mye dårlige nyheter i avisene den gangen også.

Den siste bull trap’en var kanskje mer et lettelsesrally etter den store redningspakken, samt at man trodde vel kanskje at bunnen var passert? Men først 20. november var bunnen nådd. Deretter en lang periode med sideveis, litt opp, litt ned, nervøst marked. Så sent som i mars 2009, 10 måneder etter toppen i mai 08 og tre måneder etter den definitive bunnen, kunne man fortsatt kjøpe aksjer til bunnpriser. Hovedinndeksen var under 200 igjen tre ganger i mars 2009.

Spørsmålet er ikke OM, men NÅR vi skal videre nedover. Fundamentalt ser jeg ihvertfall ingen lyspunkter så langt.

11 Likes

Har du også sett på hvilke tiltak som ble gjort i forbindelse med disse krakkene ? Føler det som blir gjort nå er litt mer omfattende enn det som har blitt gjort tidligere. (Om det er nok er en annen sak )

1 Like

Christian, det kan være at kronekollapsen forklarer litt av grunnen til at børsen kun er 28% ned nå.

Men husk at det samme skjedde i 2008, dollaren gikk fra ca 5,06 i mai til 7,00 i november, dollaren altså opp hele 38% den gangen, og målt i dollar, så var hovedindeksen på Oslo Børs ned 75 (!) prosent. Kjenn litt på det tallet. 75% ned!

Virker ikke som at noen i Norge har tatt innover seg hverken de langsiktige konsekvensene av corona lockdown eller den rekordlave oljeprisen. Hoteller og butikker, fly og kontorer står tomme. I dag melder EMGS at de sier opp alle ansatte. Slike nyheter vil komme hver bidige dag framover.

Lenger opp skrev jeg at rene nettbutikker ikke blir rammet - men da glemte jeg å ta med i beregningen at innkjøpsprisene deres har økt betydelig. Jeg kjøpte noen 14 TB harddisker til 2800 kr stykket for noen måneder siden. Nå koster de 4200. Alt går opp i pris. Jeg kjøper ikke elektronikk til 30% høyere pris når jeg vet jeg fikk det billigere for bare noen uker siden.

Snart er det bare vinmonopolet, antibac og munnbindprodusenter som vil profitere på krisen.

3 Likes

Når var sist EMGS leverte OK tall ? :slight_smile:

nofun: Regjeringen har vært raskt ute med tiltak denne gangen, men de bøter jo ikke på de fundamentale problemene som oppstår når folks liv og fremtidsutsikter endres så til de grader. Mange småbedrifter kan nå reddes fra konkurs, åpenbart, men kanskje bare midlertidig? Jeg tror dessverre man bare utsetter problemene…

1 Like

Godt spørsmål nofun! Og jeg tenker vel kanskje det gjelder samtlige selskaper i oljesektoren. Når var sist gang man tjente gode penger på seismikk, rigg, supply osv? Jeg tapte stort på rigg i 2014. Har holdt meg unna oljen siden.

For Norge som land er det kanskje bra å få startet med å avvikle oljen nå med et slikt sjokk, enn å hente opp hver minste dråpe, fra Lofoten og andre steder hvor det, med en oljepris som vi vil ha fremover, er helt meningsløst å drive på med oljeleting i det hele tatt.

Kanskje kan vi bruke krisen til å grunnlegge mer bærekraftig industri innenfor helt andre områder? Vi har har jo fortsatt fortrinnet med vannkraften, ulempen vår har vært de ekstremt høye lønningene. De oppheves jo om kronekursen svekkes nå. Problemet da, er at fremmedarbeiderne flytter ut og vi får et boligkrakk siden det står masse ledig, både eldre boliger og enorme boligprosjekter som blir ferdigstilt framover.

Boligprisene er jo det som egentlig har drevet økonomien i Norge, prisene har omtrent doblet seg hvert tiende år og folk har lånt opp til pipa og kjøpt ny bil, hytte, seilbåt osv.

5 Likes

Følg nøye med på hovedindeksen, dersom 655 brytes, er det fritt fall til 475 (edit:445), men det kan ta noe tid, og på veien dit vil jeg tro 605 og 523 er støttenivåer å se på i første omgang, for eventuelle svært kortsiktige (2-3 dager) bull trades på veien ned.

1 Like

Hvis det er fritt fall til 475 så burde det vel ikke være noen støttenivåer på veien ? :wink:

1 Like

Et slikt teknisk bilde samsvarer med at oljeprisen bryter ned fra $25-$27 fatet i april feks.

2 Likes

Nofun: Hva tror du om denne analysen på lang sikt? Børsen i 325 poeng i oktober-november?