Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Otovo - markedsledende på solceller

Veldig fristende med et litt større bet ja - er det noen av de industrielle og større som selger? Ellers må den vel være fullsolgt snart? Kan ikke være mange fra free-float som har sittet gjennom nedgangen og er lei?

1 Like

Jeg har ikke fulgt med på aksjonærene, men det har ikke kommet børsmeldinger om insidere som selger såvidt jeg vet. De største aksjonærene tror jeg sitter stille, men igjen, vanskelig å vite uten å sjekke listene. Mener jeg leste de største har typ 70% av aksjene, så det er lav float sånn sett?

Er nok mange grunner til fallet, bl.a. at veksttakten begynte å avta mye i fjor, og rentene skjøt i været. I følge CEO er fokus nå på kostnadskutt (de har gjennomført endel, og flyttet nesten hele sjappa til Spania), og kapitalisere på porteføljene. Slik sett er jeg ikke veldig bekymret for en ny emi, da CEO sa i intervju med Nordnet at de da heller vil selge porteføljer.

1 Like
  • Å Energi Invest ble tildelt aksjer for om lag 267,8 millioner kroner
  • Hovedeier Axel Johnson Gruppen ble tildelt aksjer for om lag 104 millioner kroner.
  • Det statlige investeringsfondet Nysnø Klimainvesteringer ble tildelt aksjer for om lag 29,4 millioner kroner.
  • Obos BBL ble tildelt aksjer for om lag fem millioner kroner.

Fra IR

Å Energi Invest AS 87,733 31.38% 14 March 2024
Axel Johnson Gruppen 68,635 24.58% 01 December 2023
Nysnø Klimainvesteringer 19,307 6.91% 14 March 2024
Andreas Thorsheim (CEO) with family 8,665 3.10% 14 March 2024

65 % ca på disse fire, resten må kanskje regnes som free float utenom Obos og Akershus energi, da blir det 70 % relativt langsiktig.

2 Likes

Otovo publishes 2023 Annual Report and 2023 Sustainability Report

1 Like

Er litt tidlig enda, så ville tatt den med en klype salt, men for all del, aksjen er til de grader slaktet så ikke utenkelig med en rekyl. Nettopp volum har vært problem de siste ukene. Kanskje tar det seg opp nå.

1 Like

Nydelig. Volum i går var bra sett i lys av foregående uker. Jeg tok endel i går, spent på om oppgangen forts. i dag. Har ikke rukket å lese rapporten enda, men i mitt hode samsvarer ikke mcap overhodet med underliggende verdier. Det er noen selgere som har ligget som en klam hånd rundt aksjen. Når de slipper taket tror jeg man får sprettball-effekten her.

1 Like

Noen som akkumulerer kraftig på dagens nivåer. Selskapet handles til en kraftig rabatt mot cash og porteføljeverdi. Når selskapet i tillegg kommuniserer at de ikke har behov for mer kapital er dette en no brainer.

1 Like

Ja, jeg er helt enig. I rapporten fra i går står det cash + assets skulle tilsi en verdi på 1.5 mrd. Mcap er ca 380 mnok. Stor oppside om de klarer å vise at cost går ytterligere ned og subs ytterligere opp!

1 Like

Jepp, men det er så og si umulig å time exact bunn. Bare se på Desert i dag, også en selger eller to som har holdt lokk på kursen men som nærmer seg tomme.

Nja, er vel en del gjeld her også?

Egenkapital på 874MNOK. Aksjen handles til P/B på 0,45. 582MNOK i cash, så den handles altså GODT under cashverdi. Billigere enn dette får du det ikke… Selskapet er jo nesten priset til konkurs😂 Er veldig lite som skal til for å sette fyr på kursen. Den minste nyhet om subsidie-ordning etc til solceller på tak vil gjøre at denne dobles i løpet av dager.

2 Likes

Ja, finner 235 mnok under “non-current interest bearing liabilities”. Havner på 1.3 mrd istedet da. Fremdeles billig :slightly_smiling_face:

Helt enig skipper - det eneste var eventuell emisjonsrisk på grunn av høy cashburn, men om de har det under kontroll og ikke “ødsler” cashen… Prisen i dag reflekterer vel at de kommer til å gå med underskudd en stund.

De har vel cash i minimum 2 år til alt annet likt. Men det er forventet at cashburn går ned i år sammen med økte inntekter og lavere kostnader.

Financial calendar

Notification of Annual General Meeting in Otovo ASA

1 Like

Prisen på solpaneler er på all-time low. Påvirker dette Otovo, eller er prisen til kunde allerede så dominert av installasjonskostnader at panelprisen spiller ingen rolle? Global glut turns solar panels into garden fencing option

Gir bedre marked vil jeg tro? Supply demand krysset flytter seg

1 Like

Har ligget stabilt mellom 1.3 og 1.4 i flere uker nå. Stanget igjen i motstand på 20 dagers glidende gj.snitt i går. Kortsiktig moment stigende, trenger at kursen bryter 20 dg. snitt med volum, så kan man være tryggere på at bunnen er satt.