Det ser ut til at det kan eskalere da pakistan har gitt grønt lys til militære og besvare India sitt angrep.
Det kan se slik ut ja.
Men Pakistan vet jo veldig godt de ikke har en sjans mot India, og ingen av landene ønsker full krig, så hvor sannsynlig er det da at dette tar fult fyr?
Om India stenger vannet til Pakistan så kan det bli full krig .
Enda skumlere med nukes hos dem som ser det som en ære å komme til Allah
Litt uheldig at nesten alt av vann i Pakistan kommer fra India. Hvor lett det er å stoppe vannet i praksis ser jeg ikke helt for meg. Det er flere store elver og vannet må gjøres av en plass så da må det ledes utenom Pakistan eller demmes opp. Ikke noe som gjøres over natta.
“Vi har 130 atombomber rettet mot dere, sier jernbaneminister Hannif Abbasi i et intervju med den indiske TV-stasjonen”
Jernbaneminister…
Nye angrep.
Denne konflikten har jo gitt litt innsyn i kinesisk tech, og det man har sett til nå har vært svært imponerende.
PAF opererte J-10C og JF-17 jagere tok angivelig ned 5 IAF jagere hvorav minst den ene er en 4.5+ generasjons Rafaele. Første gang noen har skutt ned en Rafaele. Det skal også ha vært skutt ned flere israelskproduserte droner inkludert Harop.
Aksjekursen til flyselskapet i Chengdu som har laget de kinesiske jagerne gikk opp 20%, mens Dessault Aviation gikk ned 6% når dette skjedde.
China tech virker å klare seg greit….ikke helt trivielle våpensystemer dette.
På et praktisk nivå så er det ikke bare «å stenge krana», eller lede vannet en annen vei.
Massive investeringer i infrastruktur kreves for at vannet i Indus ikke skal komme til Pakistan.
https://www.csis.org/analysis/can-india-cut-pakistans-indus-river-lifeline
India er dessverre i ferd med og stenge det meste av vannet til Pakistan , Og når Pakistan besitter kinesisk våpen som viser seg og være meget bra ser ikke dette bra ut.
Er kun en liten del av vannet india kan stenge.
Har forstått at de har stoppet 21% av vannet ,og vil stoppe 2 demniger til.
Google oversatt.
Etter en uke med diskusjoner og hydrologisk testing startet India avslamningsoperasjoner i Baglihar-demningen og senket sluseportene, noe som reduserte nedstrømsstrømmen til Pakistan med opptil 90 %, ble en tjenestemann fra National Hydroelectric Power Corporation sitert av Hindustan Times på søndag.
Lignende operasjoner er planlagt for Kishanganga-demningen, la tjenestemannen til.
I mellomtiden vil Kishanganga-demningen, det første mega-vannkraftverket som ligger i det nordvestlige Himalaya i Gurez-dalen, også gjennomgå massivt vedlikeholdsarbeid «snart», og all strømning nedstrøms vil bli stanset, la rapporten til.
Så det kan ikke bare være en liten del av vannet India stenger.
Er mye mye mye mindre.
At most, India can currently store or manipulate around 3 MAF (3.7 BCM) of the western rivers’ 135 MAF, or roughly 2% of Pakistan’s allocated water. Combined with full control over the eastern rivers’ residual flow, India could theoretically restrict about 4.65 MAF (5.7 BCM), or less than 4% of Pakistan’s total Indus water share.
-
To significantly restrict Pakistan’s water, India would need to build large-scale storage dams or diversion canals on the western rivers, which are currently restricted by the IWT. Since the treaty’s suspension, India has started work to boost reservoir capacity at projects like Salal and Baglihar in Kashmir, but these are still limited in scope.
-
Constructing major dams or a diversion system (e.g., akin to the National River Linking Project, though not currently planned for the Indus) would take 5–10 years or more due to economic, environmental, and political challenges, including difficult terrain and domestic protests.
-
If India were to develop such infrastructure, it could theoretically store or divert a larger portion of the western rivers’ flow (potentially 20–30% or 27–40 MAF), severely impacting Pakistan’s agriculture and economy. However, this remains speculative and unfeasible in the near term.
Dette er konstruktivt, for det tallfester hva vi snakker om.
Så spørsmålet er vel egentlig om 2-4% er lite eller mye.
Tar “generell synsing” så kommer jeg til at det er lite.
Tar jeg utgangspunkt i naturlig variasjon i nedbør fra et år til et annet så mener jeg fortsatt 2-4% er lite.
Derimot synser jeg om at 5-10 år er mye om det skal skape “leverage” eller fordel i en konflikt som endres fra dag til dag.
Men da forstår ikke jeg hvorfor Pakistan truer slik de gjør om India stenger vannet ?
Fordi det er politikk, og viktig å danne opinioner og meninger tidlig, for det gjør at man tar side, og blir hengende fast der.
Fordi hvis india først begynner å stenge ned noe, så kommer de også til å bygge mer demninger og dammer… og da kan det bli stygt.
Pakistan har ikke en klar atomvåpen strategi som India har ,de har en strategi om aldri og bruke atomvåpen først.Det er meget betenkelig .
Alt var India før - skjønner hvorfor det blir varmt når det først skjer noe. De kjører en Israel etter angrepet på festivalen, er visst gjengs nå om dagen…
Her er det religiøse tilbøyeligheter og gammelt grums som blir bensin på bålet.
Begynner India å tulle med vannet er det 90% sikkert at det smeller skikkelig. Samme hadde vært tilfellet stort sett alle andre steder i verden i krisetid - også i vesten.
India har alt begynt å tulle med vannet. Men de er svært begrenset hvor mye vann de kan tulle med enda. Det india kan finne på å gjøre er å starte bygging av mer demninger og dammer. Som gjør at de i fremtiden kan påføre pakistan store problemer.