Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Paradox Interactive (PDX)

Har ikke bestemt meg enda, får se etter E3 når jeg er ferdigtrada i star.

Paradox har blitt dyrt. Her har dere en oppdatert verdsetningsmatrix for spillsektoren, kan være verdifull å kikke på hvis dere ser etter inngang:

Jeg er buy and hold investor, så jeg holder mine selv om de er dyre. :grin:

PS: matrix’en er fra 31.juni. så noe rimligere har det blitt siden det.

PSS: Ikke jeg som har laget den, men en dyktig fyr jeg følger på twitter (@dividendblower).

4 Likes

Jeg liker paradox men synes det er andre spillselskaper som på kort sikt er mer interessante. Personlig synes jeg at de 3 (steel division,survinving mars og battletech) siste spillene til paradox selger for lite. Jeg har jo ikke fulgt selskapet lenge men kan jo virke som det er slik alle spillene deres er ( dvs selger “lite” ved release men selger bra over tid). Føler uansett at det blir for liten vekst i forhold til endring i kurs men ting endrer seg fort ved et par gode oppkjøp :grinning:

2 Likes

Q1 hadde veldig bra vekst da: ''Omsättningen uppgick till 267,0 MSEK (121,3 MSEK), en ökning med 120 % jämfört med samma period föregående år.

Rörelseresultatet uppgick till 140,5 MSEK (38,0 MSEK), en ökning med 270 %.’’

120% omsetningvekst og 270 % vekst av EBITDA, det er jo sykt bra, og fortjener en ordentlig kursoppgang, men enig i at den kanskje har gått litt vel mye :slight_smile:

1 Like

Med tanke på at de hadde 1 ny release og 5 dlc’er (tror iallefall det var 5) så var det ikke mer enn man kunne forvente :wink: Liker uansett at de sitter igjen med mye selv på “liten” omsetning.

1 Like

Det var 4 DLC’er, mot q1 2017 hvor det var 1 DLC. Også var det Surviving Mars da. Så det var jo det som drev veksten. Flere av grand strategy spillene deres satt jo nye rekorder i daily active users i q1 2018, så veksten er der. Active users vil jo gjerne ha enda flere DLC’er i framtiden. Dette er jo litt morsomt med Paradox, at de har mulighet for å inkrementalt øke inntektene, i motsetning til visse andre cases som er veldig binære (avhengig av en stor tittel liksom).

1 Like

Wester kommer med (minst) en post hver dag om ting som har skjedd i paradox. En god del morsomme ting :slight_smile: Ganske kult at han håndterte support i perioden fra 2008 til 2010 .

“I was the [email protected] account between 2004-2006 as well as 2008-2010. My work schedule was: day job first, then first line support for a couple of hours.”

“The reason I took back support in 2008 was after complaints from people on how much time support work took from their regular job (no dedicated support back then); I could hear my own voice in one of these meetings: “How hard can it be?”. Sometimes it’s better to just keep quiet.”

4 Likes

Denne tabben har vel Funcom gjort (flere ganger :wink: ):

2 Likes

Magiske tweets fra Wester :rofl::joy:

Whaaaaaat? :stuck_out_tongue:

Lurer på hva som skjer med kursen i dag :

  • Revenues amounted to SEK 298.8 (289.4) million, an increase by 3 % compared to the same period last year.

  • Operating profit amounted to SEK 99.4 (162.3) million, a decrease by 39 %.

  • Profit before tax amounted to SEK 99.5 (162.3) million, and profit after tax amounted to SEK 77.9 (126.3) million.

  • Cash flow from operating activities amounted to SEK 182.3 (139.7) million, and cash flow from investing activities amounted to SEK -121.2 (-68.9) million.

  • By the end of the period cash and short-term placements amounted to SEK 329.3 (253.2) million.

  • Earnings per share amounted to SEK 0.74 (1.20) per share.

  • Revenue from the second quarter of 2018 are mainly attributable to Cities: Skylines, BATTLETECH, Stellaris, Hearts of Iron IV and Europa Universalis IV.

EDIT: http://news.cision.com/paradox-interactive-ab/r/interim-report-january---june-2018,c2591444

2 Likes

Her ligger det nok an til en kjøpsanledning for de som har lyst til det. Skal nok kraftig ned. Har kun en lyttepost her.

Mistenker at bunnen blir nådd til høsten.

Jeg ser det også som en kjøpsanledning da PDX bør komme med MINST 1 oppfølger i en av hovedseriene sine neste år.

1 Like

Interessant teknisk i hvert fall:


Støtte fra bunnen av skyen på 177,60 (som den er rett over nå), brytes den så indikerer skyen negativ trend.

2 Likes

relativt lite støtte på vei nedover også. Skal gapen closes :stuck_out_tongue:

HEntet seg noe inn igjen da, 180 nå.

Var nesten nede å lukket gapet. Lurer på om dagens nedtur er over.

Analytikerne bommet grovt på resultat etter skatt. Så om nedturen er over er litt for tidlig å si. Jeg følger med fra sidelinjen.

image

2 Likes

TRor ikke bunnen er nådd. Kommer 2 rolige kvartaler til fremover.

Venter på inngang her selv. :blush: