Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Paradox Interactive (PDX)

Takk for tips @Evilfreud. Sitter du i selskapet selv? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Tida fremover skal brukes til å sette meg skikkelig inn i selskapet. Har ikke oversikt over titler eller DLC som kommer fremover, ei heller selskaper de eier/kjøper/publisher for.

Det eneste jeg vet er at jeg har spilt EU-serien, Crusader Kings og Stellaris. Syns det hele er magisk, men ikke noe man bør belage investeringer på. Dessverre!

1 Like

Jeg og endel andre føler at paradox er litt dyre. De har vel høyest mcap av de svenske selskapene. Og om man sammenligner med for ex THQ er som har lavere Mcap, men ikke så ulik inntjening og kanskje mer spennnede pipe er det nok en bedre investering. Skal dog sies at paradox betaler utbytte som eneste spillselskap i norge/sverige.

Men Paradox har en solid portefølje og de tjener gode penger. Finnes verre investeringer der ute. @nofun kan sikkert gi mer info om han gidder, han er ganske bra opplest på paradox.

1 Like

Det blir vel et relativt spørsmål, men hvor mye for dyrt føler du Paradox er i dag? Og hvor ville du kjøpt?

Uansett takk for svar, gir en update om jeg finner ut noe bra og hva jeg foretar meg. :blush:

Skulle jeg investert en million spredt over nordiske spillselskaper hadde jeg satt en andel i Paradox. Men siden jeg spisser investeringene mine litt mer velger jeg de 2-3 beste casene og setter pengene der. Og vekstmessig tror jeg både Starbreeze, Funcom og THQ og evt Stillfront har mer potensialet de neste 6-12månedene.

Det er egentlig det beste svaret jeg kan gi. Men som gamer, og siden du tydeligvis også spiller. Så er det ingenting feil å putte penger i et selskap man liker og nyter spillene til. Angående pipeline, så anbefaler jeg deg å sjekke opp alt som ble nevnt /annonsert på PDXCon for 2-3uker siden. Masse info om spill og DLC der.

Følger tankerekka di. Og den er jo den mest rasjonelle fremgangsmåten også. Jeg har ikke sett på de andre selskapene du lister opp, med unntak av Funcom som jeg følger med et halvt øye.

Tror nye romerspillet som kommer i 2019 kan bli bra, også peiser de vel til med DLC også fremover på elsisterende titler.

Nei, her må det jobbes. Gir en bump når jeg kommer ut av hula mi og ser an kursutvikling! :grinning:

Og takk, skal sjekkes.

Det kan vel nevnes at flere av stortitlene til PDX har DLC som kommer ila høsten… så penger skal det trykkes :wink:

1 Like

Tilfeldig kallenavn @pdx?

Hadde paradox som kallenavn da jeg danset breakdance på lavt nivå på ungdomsskolen :wink: Derav pdx :smiley:

1 Like

Siden flere her inne har laget tutorials om diverse ting så forventer vi nesten at det kommer en videotutorial fra deg på breakdance :wink:

7 Likes

På tide å stenge denne tråden merker jeg :wink:

6 Likes

Jeg kjøper alle DLC som kommer til Europa universalis 4 og Stellaris. Sier til meg selv hver gang at jeg skal vente til den kommer på salg, trenger den jo ikke så fort, men når helgen kommer og jeg kan sette meg ned blir alltid fristelsen for stor. Det koster jo bare 150 kr. Har nå 12-15 DLC’er i EU4 og 5 i Stellaris, og de 150kr har blitt til flere 1000. Derfor har jeg conviction i dette case’et.

Dessuten har de begynt å bundle DLC’er, så man får 20-25 % rabatt hvis man kjøper alle i en begrenset periode, ofte i forbindelse med slipp av nye DLC’er (som ikke er rabatterte). Dette gjør det lettere for folk som ikke har vært med fra spillets start til å kjøpe seg inn, eller folk som mangler noen DLC’er til å tenke; ‘‘faen heller, like godt å skaffe de siste’’. Blir penger i kassa av sånt!

Dette gjelder jo også heart of iron og crusader kings, som jeg ikke spiller, og kommer til å gjelde det nye spillet om Romerriket.

3 Likes

Feel you bro! HOI4 som er dopet mitt GIEF THEM DLC!

2 Likes

Paradox kjøper harebrained! NICE! Kommer direkt bedre marginalen på det nye battletech spillet. De har en god katalog, for ikke å snakke om hva de i framtiden kan prestere. Virker dessuten som virkelig artige, dyktige og jordnære folk (ref. paradox con 2018). Dette passer som hånd i handske.

Kassen er fyllt av cash. Jeg tror det kommer meldinger om ett eller to forhverv i år.

1 down, at least 1 to go, hvis jeg får rett :smiley:

4 Likes

Aksjonærene virker ikke å være like begeistret?

Nei! Jeg synes likevel det var et flott kjøp. Dette studioet har jo lang track record og fin fanbase, og det øker jo paradox sin utviklingkapasitet. Det er med spillutvikling de fremtidiga kronene skal komme :slightly_smiling_face:

Hva vet jeg? Kanskje prisen var i overkant? Tror likevel det kommer flere forhverv i år, kanskje neste faller markedet bedre i smak.

Da blir det collector version av HOI4 i fysisk format.

2 Likes

Kjøpe lyttepost sammen med meg du nå freud.

1 Like

Ikke i paradox. Må bli minipost. Jeg synes den er litt dyr

1 Like

Hvor skal den før du vurderer inngang da?