54643 spillere nå så det ser jo bra ut. Det som ikke er så bra er at man er nede på 63% positive reviews (totalt 424 reviews). Etter en kjapp sjekk av reviews ser det ut som om mange klager på “population growth rate” . Blir ikke overrasket om det ser bedre ut etter en patch eller 3.
EDIT:
Ser at det de fleste klager på ikke er en del av dlc’en men en del av 3.0 update’en som er gratis.
[Dev Team] 3.0.1 Patch Released [Checksum c04b] | Paradox Interactive Forums (paradoxplaza.com)
Er allerede #1 på GTS .
Ah gleder meg som en unge til dette.
EUIV DLC’en har nå 688 reviews med 13% positive. Tragisk…
Jeg fatter ikke hvorfor de lanserer store gratis updates sammen med DLC’ene. Det som skjer nå er at DLC’ene får negative reviews pga ting som er endret i basegame. Når man da i tillegg har problemer i DLC’en så blir reviews sykt dårlige.
13% positive er krise.
Er det kvalitet eller betalingsmur folk klager på?
Primært kvalitet. Her er et eksempel :
“Probably the worst release they’ve made, from someone who defended them for a lot of time. A real shame that they did not learn from Emperor and this feels even more rushed. Half the art is missing, many mechanics are bugged or imba. This might become real good in a few hotfixes, but right now this is a disaster.”
EDIT: Nede i 11% positive nå på totalt 885 reviews… Kom en patch for 20min siden så får vi se hvordan dette utvikler seg. Uansett utrolig svakt at ikke en del av dette har blitt fanget opp før launch.
EDIT 2 : Og da var vi nede i 10% positive / 1045 reviews. Tenker det er noen varme hoder nede hos Paradox Tinto ( og kanskje et par i stockholm og.) . Det er vel Johan Andersson som er er “studio lead” i Tinto og han burde jo ha nok erfaring. Han jobbet faktisk i Funcom for “et par” år siden ( før 1998 ) så kanskje det var der han lærte om QA/patching ?
EDIT 3: 2006 reviews / 9% positive. Ser ut som man trenger flere patcher for å snu trenden…
EDIT : 2446 reviews / 8 % positive …
Paradox Interactive says player toxicity is driving developers away from its forums | PC Gamer
Review fra en som har over 2000 timer i spillet :
This review is made to cover the Leviathan release / 1.31 Majapahit update, because it is so bad that it has basically robbed me of the will to play what was once far and away my favorite game entirely. This game has turned into an insult to the people who wanted immersive and more-or-less balanced gameplay. This is what drew me to EU4 in the first place as opposed to more fantasy-history games like Total War or Civ. Sadly it seems that eu4 has gone in the same direction, while adding a level of dysfunctionality that defies comprehension.
Mission trees that re-use the same icon 50 times, have uncreative names (Gain Mana), and missing requirements, that veer between lame and overpowered. This along with Work-In-Progress graphics making it into the final release, a variety of new bugs that cause the game to crash, game performance even worse than Emperor DLC on the first day, lack of icons and localization, and a series of broken promises, including the promise to make paid features seperate of free patches (which is disproven even by the inability to form Siam without a paid missions tree). All of these things would have been caught in a day of actual playtesting, but inexplicably were not despite having months to work on this… QA at this stage is literally non-existent.
And this isn’t even touching on the mockery that is made of the immersive gameplay that made eu4 preferable to more mainstream titles like Civ6 and Total War in the first place. Monuments that grant enormous buffs greater than entire nations’ identities, stupidly overpowered idea sets like Siam and others, and the ability to build 40K Warhammer-style capital cities easily in a game about the Early Modern Period. This latest patch seems like nothing more than a lame cash-grab hoping to profit off of an established game that has gained the love of many over the years. I for one feel robbed by the amount of money poured into the game over the years and insulted that this seems to be acceptable to anyone at all.
I myself have “only” played the game for four years, and have lived through the rocky way that was the Golden Century “DLC,” the Emperor release-day bugs, and the brokenness that is the Orthodox religion. This, above all, saps my will to play the game.
At best I will continue playing eu4 on 1.30 or even earlier (without the pressure to stay with the most recent patch I can play a more balanced version so why not?), or (more likely) move on to another game that makes a mockery of history, balance, and QA alike, but is at least affordable.
Da var vi oppe i 3420 reviews og nede i 7% positive. Ny patch er ute med en god del fixer og selvfølgelig noen nye bugs.
interessant artikkel
KOMMENTAR: Det har vært en dårlig uke for Paradox. Slik kan de lære av den - Gamer.no
Noen “høydepunkter”:
"Andre kunne rapportere om monarker med nærmest uendelig mange «monarch points» som ellers er viktig å balansere nøye; at man ikke kunne spille etter en viss dato før spillet krasjet igjen og igjen; og det viste seg at man rett og slett ikke kunne spille utvidelsen med mindre man var eier av en tidligere utvidelse, et krav som ikke var nevnt på produktets informasjonsside (og som sikkert aldri var ment å være et krav).
Det mange stod igjen med var det faktum at de hadde betalt 145kr for å ødelegge sitt eget spill."
“Vel, i en [annonsering 1. mai skrev Paradox] at de stopper utviklingen av Imperator på ubestemt tid – men minst i et helt år – fordi utviklerne er sårere trengt andre steder. Dette kan i verste fall bety full nedstenging av spillets utvikling på sikt. Disse «andre stedene» var blant annet EU4 og HOI4.”
Vet ikke hvor de har “minst i et helt år fra” men iallfall ikke noe mer nytt i 2021 :
"I wanted to break the news now to manage everyone’s expectations: don’t expect much Imperator news at PDXCON, or any new content coming out in 2021. "
Dette er vel også feil ? I posten står det at utviklerene er fordelt mellom de som utvikler stellaris, hearts of iron og ckIII ?
Når det gjelder EU4 så tenker jeg at det Paradox Tinto har klart å gjøre med siste dlc er så dårlig at det burde fått konsekvenser for både den ene og den andre. Skulle jo nesten tro at det har blitt for mye “piker , vin og sang” nede i barcelona . Hvordan klarer man å slippe noe som gir 7% positive av nesten 4000 reviews ? De har iallfall ikke hatt kundene i fokus.
Får håpe at de kommer med noe interessant på PDXCON . De har jo sagt de skal annonsere noe nytt der og jeg blir provosert hvis dette kun er en dlc eller expansion til eksisterende spill.
EDIT : Følte det var på tide med en mail til PDX om diverse ting rundt rutinene deres i forbindelse med launch av gratis updates og DLCer. Fikk svar etter 8min. Det er vel akseptabelt ? Hadde nok ikke fått så kjapt svar hvis jeg kun hadde sendt til ir@ . Synes å huske at jeg fikk svar etter 3 måneder sist jeg sendt mail der…
Kvartalsrapporten må vel kunne sies å være over forventning. Men kom på en særdeles dårlig børsdag dessverre. Har fremdeles troen på selskapet. Syns de gjorde en god opprydding i imperator. Og de senere expansions i hoi4, stellaris og EU4 har et godt ambisjonsnivå. Ser også at CK har blitt et svært populært spill.
Merker meg den dårlige responsen på EU4 dlc, men er ikke helt enig i kritikken. Vet ikke om dere spiller spillene til Paradox, men pakka gir en god økning i replayability for undertegnede. Det at du nå kan bygge tall istedet for wide er etterlengtet. Og litt love for natives er også på sin plass. Liker også at de tweeker litt på kartet. Problemene der er nok midlertidige.
Ser vel allerede nå at den nye HOI 4 expansion Barbarossa vil medføre gode salg. Tanks, nytt fokus for Polen, soviet, kanskje nordiske(?)kan vel antas vil øke salget i relativt store markedet også. Videre har de jo begynt å gå inn og rydde litt opp i multiplayer. Som må sies å være på sin plass da det har gått på lut og kaldt vann over lengre perioder. Mange streamere har jo slutta pga bugs. Dette antar jeg de ser selv.
Mitt aber er vel sytinga fra utviklerne/ moderatorene. De har dratt med seg den snevre svenske «offentligheten» og påfører ofte legitim og konstruktiv kritikk merkelapper som ikke passer.
Hvorfor er dette et problem? Jo pga paradox sin spill policy med mange expansions krever det en viss (bakke) kontakt med de som faktisk kjøper spillene. At de kommer med uttalelser som «mange vegrer seg for å gå inn på forumene, slutter å poste updates grunnet toxic forum» er en falitt erklæring. Og underminerer selskapet. At de ikke ser dette selv bekymrer meg.
Og her er problemet: man slenger bevisst ut en dlc som ikke bare er uferdig, men som tar vekk kvalitet fra hovedspillet. Og med kvalitet sikter jeg til at man legger til multiplikatorer som trivialiserer et spill hvis varemerke er å være «komplisert».
Mer juice rundt nye nasjoner og oppdragstrær er selvfølgelig kjærkomne tilskudd, og sannsynligvis mer enn nok for å gjøre målgruppen for dlcen happy. Å mate inn monumenter, med sprikende stats og med feil geografisk eller historisk plassering gjør jo autistene som spiller dette fullstendig rasende. Det samme med å stjele development - det trivialiserer utfordringen.
Jeg tror pdx feiltolka eget publikum denne gangen, kanskje fordi de ønsket å tekke massene?
Lurer på om andelen postive reviews av siste EU4 dlc er noe av grunnen til denne
Kom forresten ny patch i dag så får vi se om de klarer å lure seg over 7% positive…
EDIT: et par kommentarer på steam til den nye patchen :
“Was it at least tested?”
“if it was tested we are happy”
“GIVE MY MONEY BACK!!”
“at least dont the hoi4 update if you
it up too im done with your stupid studio…”
“hoi4 = unplayable
imperator = unplayable
ck2 = good
ck3 = boring, almost unplayable (no content, no updates in half a year)
vic2 = dead
eu4 = leviathan”
Ser det står beskrevet slik på “innkallelsen” til PDXCON " * Be first in the world to see the New Game from Paradox Development Studio" , så da blir det nok mer enn bare DLC heldigvis! Victoria III?
Ja de sa “New PDS game” i qpresentasjonen så blir veldig interessant å se hvilket spill det er snakk om. Begynner vel å bli noen år siden sist dlc til victoria II så er kanskje ikke helt utenkelig med victoria III . Jeg er også spent på hva Paradox Teutonic holder på med. Studioet ble opprettet for rett over 2 år siden og er ledet av Rod Humble ( som blant annet har jobbet på sims 2 og 3 ).
Hehe, det eller eu v.
Hvis det er EU5 så kan man vel si det er litt dårlig timing Håper uansett de kommer med et spill som kan fungere på console.