Innen spill ønsker man seg vel en mer forutsigbar AI så det er lettere å teste, men. chatgpt kan hjelpe deg å bygge en slik AI.
Nei, for gjenspillbarhet, så bør ikke AI-en være så forutsigbar
Ikke forutsigbar for spilleren, men forutsigbar for utvikleren slik at man kan teste og kvalitetssikre produktet.
Tror at chatgpt uansett vil gjøre Utviklingen av AI en mye bedre, man kan beskrive hvordan AIen skal oppføre seg og sette configurasjonen, men selve AI tror jeg personlig ikke vil kjøre chatgpt live så lenge det ikke er et helt spesielt/eksperimentelt konsept som er sentrert rundt chatgpt.
Nå er det så mange variabler i age of wonders så premissene kan endre på oppførsel i seg selv tror jeg. Og det gjør hvert spill noe mer unikt.
Dette hører nå snart hjemme i AI tråden men jeg har tatt det opp før. Jeg tror kvalitetssikring og testing av spill generelt vil massivt forbedres om noen år fordi man kan automatisere prosesser i mye større grad rundt testing av builds gjennom bruk av AI. Det er noe jeg tror man fort kan få spesialistselskaper rundt som vil få kontrakter fra spillstudioer for å gjøre jobben bedre, og mer effektivt for bransjen enn at selskaper skal ha permanent ansatte testere når de i praksis kun trenger mange av dem rundt lanseringsperioder.
Jeg vet dette allerede eksisterer, og det er mange artikler rundt “slemme studioer” som sparker testere og setter det bort til andre selskaper, men jeg tror kvaliteten rundt denne prosessen vil massivt forbedres med AI de neste årene.
Noe av problemet med AI i spill er å ikke lage dem for perfekte. Det er i utgangspunktet ikke noe problem å lage AI som er bedre enn alle spillere rett og slett fordi man kan programmere dem til å spille mer eller mindre perfekt. Det er gjort i avanserte spill som Starcraft, og tradisjonelle pengespill som poker, eller sjakk, go, osv - fordi du kan introdusere tilfeldige bløffer og randomisering av valg samtidig som du har perfekt reaksjonstid og optimale valg i alle situasjoner.
Du vil da kunne slå en AI kun ved å tilfeldig velge en strategi som tilfeldigvis slår AI’en sin strategi i enkeltspill, men over mange spill vil du “alltid” tape i snitt.
For å gjøre det litt mer spesifikt for Age of Wonders…
En av tingene man kan se i spillet er at AI’en nok velger automatisering av kampene. Mens spillere, selv når de spiller på høyere vanskelighetsgrad, velger manuell prosess i begynnelsen av spillet fordi de har grunn til å tro at de kan gjøre bedre valg manuelt. Men senere når det blir mer komplisert velger de mer automatisering og det fungerer “bra nok.” Når du har synergier og fått bygd opp styrkene dine.
Det ville selvfølgelig være mulig for utviklerne å bygge AI som gjør mer optimale valg på høyeste vanskelighetsgrad, men dette er nok ett veldig bevisst valg fra utviklerne sin side om å la spillerne føle seg smarte - og ha det mer moro som en konsekvens - framfor å øke vanskelighetsgraden gjennom å ha ‘bedre’ AI men hvor spillernes valg som en konsekvens bare ødelegger for sin egen framgang ved å ta manuelle valg, og hvor AI’en alltid får overtaket fordi den tar mer optimale valg.
Du ender da opp med ett spill hvor du i praksis kun kan vinne gjennom å perfeksjonere egne valg (så kreativiteten blir borte) samtidig som tilfeldighetene må gi deg fordeler når spillverdenen i scenarioet genereres, og mye av det interessante og morsomme for spillerne blir da borte.
Jeg så gjennom hele denne serien, og får ikke noe negativt inntrykk av AI her så lenge man spiller på høyere vanskelighetsgrad. De har allerede planlagt en rekke utvidelser som kommer framover, så jeg regner med at de forbedrer spillet underveis også det neste året. Men perfeksjonering tror jeg ikke er noe stort poeng - fordi det gjør ikke spillet morsommere.
EDIT:
#2 CK3
#3 Stellaris
#5 AoW4
#10 Mechabellum
#16 Cities
#17 Hearts of iron IV
Blir et stabilt Q2…
EDIT 2:
Ser greit ut i dag og :
#2 CK3
#3 Stellaris
#7 AoW4
#9 Hearts of Iron IV
#11 Cities
#14 Mechabellum
#22 EUIV
Oppdatert fra SEB. Full rapport i innsidetråden.
Equity Research - Company Update
Paradox Interactive 
Buy (Changed from Hold) Target price: SEK 290 (263) Share price: SEK 252
Dressing the bride?
More forward-leaning commentary on game releases, more frequent talks about M&A and its first CMD-like “deep dive” presented to financial markets. Are we witnessing a bride being dressed? We think there are a lot of potential takers, while a sale is contingent on CEO Fredrik Wester wanting to sell, which we think is plausible post-release of the current pipeline. We believe it is quite possible that Paradox will no longer be listed by 2026. Upgrade to Buy.
An attractive bride for a range of potential suitors
The quality of Paradox is difficult to argue against, in our view, as we think its catalogue of games and highly engaged player base would be attractive to most strategic players, particularly as the shift to live games with focus on player retention, microtransactions and subscription offerings continues unparalleled. In our view, there is a simple reason for no public takeover attempt having been made, which is that the owners (CEO Fredrik Wester, 33% of shares) have been unwilling to sell. We believe Tencent (10.1% of shares) is the most obvious potential buyer, or at least has first dibs should the opportunity arise.
Operationally, current execution is near flawless
Q1 had limited content releases but still showed strong, near SEK 500m turnover from a largely “naked” back catalogue of sales. Q2 got off to a great start, with the launch of Age of Wonders 4 selling 250k copies in the first four days with strong player retention continuing 10+ days after release. Recent downloadable content from core games (CK3, EU4, Stellaris) coupled with a publisher weekend in mid-May prompted positive revisions on our side. Lastly, Cities: Skylines and Life by You, due for release in H2/23, give interesting optionality should their reception be better than expected, in particular for the latter.
Upgrade to Buy: the quality play that might not be around for much longer
We see solid share price upside and attractive triggers, including a possible takeover. Upgrade to Buy (Hold), target price to SEK 290 (263).
Erik Larsson Erik Lindholm-Röjestål
erik.larsson@seb.se erik.lindholm-rojestal@seb.se
(46) 8 763 8477 +46 8 522 295 01
https://twitter.com/PdxInteractive/status/1666853393409748999?s=20
Kommer news fra PDX på summergamefest
PDX ser ut til å få et OK år…
Utviklet av Nimble Giant som Embracer kjøpte for 2-3 år siden.
Hva tenker dere om PDX på disse nivåene ?
Ved første øyekast så ser de ikke billige ut men føler de har veldig mye på gang. Q2 har hatt en hel haug med DLC releaser + Mechabellum(90% positive reviews ) og Age of Wonders 4(81% positive) så blir nok et greit kvartal. Q3 ser roligere ut enn Q2 men det kommer DLCer til CK3 og Vic3 og i tillegg kommer Life by You. Dette spillet solgte OK da det ble tilgjengelig i preorder men det store spørsmålet er jo om det er bra nok til å stjele spillere fra Sims4. Cities: Skylines 2 kommer sannsynligvis til å sørge for at Q4 bli det beste kvartalet til PDX og i tillegg kommer The Lamplighters League i begynnelsen av oktober.
Stellaris: Nexus og Star Trek: Infinite skal også komme i H2 2023 . Klarer de å holde bra kvalitet på de nye releasene så ser jo ting greit ut men ser jo fremdeles at en del dlc’er får kritikk. 2 av dlc’ene til Vic3 har fått ræva reviews ( 25 og 35% positive ) så får håpe den neste scorer litt bedre.
Og så starten på en positiv review :
Jeg spiller jo nesten ikke mer, men hadde fått med meg at Cities: skylines 2 var på vei. Interessant å se opp mot Payday 3.
ref: https://trends.google.com/trends/explore?date=today%203-m&q=Cities:%20Skylines%202,Payday%203&hl=en
EDIT byttet fra 1 dag til 90 dager.
Med slike oppfølgere er det jo alltid interessant om man lager et spill som gjør at man får flyttet folk over fra tidligere spill. Føler SB har klart det med PD3 men har ikke sett noe på Cities enda. Cities generer jo også fremdeles brukbart med inntekter for PDX. Fra Q1 2023 rapporten :
Revenues in the quarter are mainly attributable to Cities: Skylines, Crusader Kings III, Hearts of Iron IV, Stellaris, and Victoria 3.
Hvis man ser på preorders så virker det uansett som om Cities II har dratt inn større beløp enn PD3 så det er kanskje en indikasjon på at eksisterende spillere liker det de har sett av Cities2.
Må le ass, det er så syyyykt mye expansions til C:S. 62 stk.
https://store.steampowered.com/dlc/255710/Cities_Skylines/
Virker som toeren har masse små forbedringer og har nok en god del fra eneren innebygget, så tror det blir en “must buy” for mange.
De passerte 12mill solgte av C:S en gang i 2022 hvis jeg ikke husker feil så har jo en brukbar spillerbase å selge til.
For å si det sånn, parallellen til Payday 3 synes jeg er rimelig slående
Ser at Payday 3 kommer ut ca en måned før. Det er jo på mange måter et tilsvarende konsept. Man tar et fungerende spill og slipper en oppfølger som ikke egentlig endrer noe ved konseptet utenom å gjøre forbedringer.
(Hvis man ser på spill som Diablo 2 vs oppfølgerne, så avviker sistnevnte relativt mye, selv om konseptet er likt)
" Dear Bloodlines fans,
It’s been quite a while between updates while we’ve had our heads down working on the game. We remain just as dedicated to delivering a great Vampire: The Masquerade - Bloodlines game as we were when we announced, and are looking forward to showing you more in September this year."
https://store.steampowered.com/news/app/532790/view/3696939164838235390
“Stabilt kvartal” i pdx :
MFN.se > Paradox Interactive > Paradox Interactive AB: Interim report January - June 2023
EDIT: Anbefaler alle å ta seg tid til å høre på Alexander Bricca i 30min. Kommer garantert til å være et av “høydepunktene” i ferien!!!