Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Patenter og oppfinnelser

Hei, min svoger og eg har laget en ny patent innen verktøys avdelingen, jordbruk, oppdrett og byggfag… En multibruks-sak som er mye mer ergonomisk riktig mot dagens løsning. Vi vil helst selge patenten til en større aktør siden vi ikkje har nok innsikt selv i markedsføring eller økonomi til å forvalte produktet på en effektiv måte. Så over til spørsmålet, er det noen her som vet hvem vi burde oppsøke først? Vi har søkt til patentstyret og venter på svar. Men løsningen finnes per dags dato ikkje, og vi er nesten overbevist om at vi får den godkjent iløpet av kort tid.

Har noen her lignende erfaringer å dele?

3 Likes

Ingen erfaringer men tipper det er smart å få patenten i boks før du oppsøker kjøpere eller kunder.

3 Likes

Har vært litt borti prosessen for en stund siden, kjøpte en forundersøkelse fra et patentbyrå der hensikten var å utgreie om det fantes lignende løsninger på markedet.

Det som ble sagt fra patentbyrået er at det er veldig viktig å ikke vise oppfinnelsen offentlig før du har en patent pending på den. og om en gjorde den kjent så kunne en i verste få avslag på søknaden. Hva som ble definert som offentlig husker jeg ikke,

men uansett så er det gull verdt å snakke med et patentbyrå.

4 Likes

Takk for innspill, vi gav oppgaven med å skrive søknaden til et patentbyrå/advokat. Fikk registrert søknaden i vår og nå venter vi i spenning. Etter søknaden er registrert kan vi gå ut med ideen uten å påvirke søknaden. Søknadsperioden ligger på rundt 7 mnd. Og det tar 18 mnd fra søknaden er registrert til patentstyret (staten) kan offentliggjøre patenten.

4 Likes

Utrolig kjekt at vi fikk det til :partying_face:

Ønsker dere alle en riktig god jul :snowman:

10 Likes

Gratulerer.
Siden patentet er ditt, så syntes jeg det er på tide med bilder eller beskrivelse av produktet :+1:

3 Likes

Mange takk :raised_hands: eg kommer ikkje til å legge ut noen bilder før vi har enda flere design på plass, dette gjelder den tekniske løsningen, fundamentet.

3 Likes

Tracker :blush: spennende!

2 Likes

Hei, vi er fremdeles på leting etter en riktig partner/investor i prosjektet vårt.

Om noen investorer her kunne være interressert i produksjon av et patentert verktøy med åpenbare ergonomiske fordeler for byggebransjen m.f så gi gjerne en pm.

Det er snakk om en teknisk beholder for blanding og distribuering av bulk masse i størrelseorden 10 - 50 kg. Hhv flytsparkel til gulv, som jo er til d.d en særdeles krevende operasjon ift ryggskader/slitasje, og eller å manuelt distribuere vann, granulat, eller pulver. Alt som kan helles.

Prototypene har blitt grundig testet av undertegnede og flere andre i samme fag, med bare gode tilbakemeldinger, ift holdbarhet, ergonomi, og generell bruk. Det eneste negative er vel at den har for lang holdbarhet slik vi har laget prototypene da belastningen er mye mindre på vår beholder mot en tradisjonell beholder.

Det er en enkel, ukomplisert og billig løsning å produsere, dog et forholdsvis dyrt produkt i butikk. Men vi mangler dels kompetanse/know how (vi gjør alt for første gang) og vi mangler kapital.

Så langt, har vi patentet sikret, og vi har hentet ut en del priser fra forskjellige aktører innen plastproduksjon, både mould, håndtak, og bulk plast.

Vi behøver noen som vet hvordan vi kan få produsert, satt i sammen, forsikret og distribuert produktet på en økonomisk fordelaktig måte.
Gjerne noen som har gjort lignende før og eller har kjennskap til relevante aktører.

Vi jobber med redigeringen av en illustrasjonsfilm atm, (kan sendes på mail om kort tid). Den viser i grove trekk hvor mye energi man sparer ved bruk av verktøyet, og forkortelsen av operasjoner nødvendig for utførelsen av et arbeide.

Eg jobber med denne type verktøy til dagen, og denne patenten har et viktig hull å fylle i historien av verktøy som fortjener produksjon.

Håper noen ser det her og tenker at det er en smal sak og få til. For oss førstegangs ser veien uendelig lang ut, lånekapasiteten vår er for lav og det økonomiske ansvaret i familiene våre er for høyt.

Kort fortalt, vi har oppskriften men vi trenger noen som har gjort det før, og som har økonomisk styrke til å få det opp å gå. :raised_hands::handshake:

Vet dette er en longshot fra hofta men det er bedre med noen sånne enn at det muligens tar 10 år å få til.

Patentet ble registrert våren 2018. Varighet 20 år.

:drum:

Mvh Eirik.

4 Likes

Vet ikke om det hjelper men du kan vurdere å søke på Upwork feks etter en VA som har jobbet med patenter, så kanskje de har kontakter innen produksjon.

Ellers vil jeg tro det ikke skal ekstremt mye til å få kontakt med noen som kan få anbud på fabrikker i Kina etter spesifikasjon.

Ansette en selger eller to som tidligere har jobbet med dette, som selger direkte til murerfirma og diverse kjeder.

Lage nettside og annonsere på finn (antar hjemmemarked er mest aktuelt instarten, tipper om du selger til utlandet (Amazon feks) blir det kopiert raskt selv med patentet. Skal lite til å endre så det ikke lenger er å bryte patentreglene (mener jeg å huske).

Jeg kan se nytten av produktet bare ved et øyekast, og det er jeg 100% sikker på at de som trenger det også vil gjøre…!

Kan ikke hjelpe deg ellers men tror dere vil komme mye lengre om dere har en del av dette på plass før dere snakker med investorer…!

PS: har ikke erfaring med dette selv, men kjenner en som dro til Kina med en prototype og kom tilbake med avtale om produksjon.

1 Like

Tusen takk for innspill :+1:

1 Like

Yes, vi har lagt hele greien på is siden sist innlegg da familielivet har vært travelt og man er ikkje noe klokere… om noen skulle være interessert eller kjenne noen med knowhow som er interessert i noen prosenter for å få det gjort så er det bare til å ta kontakt :slightly_smiling_face:

Vi kommer selv til å ta kontakt med noen selskaper nå i løpet av våren, men om noen ser at der er penger å hente så er vi fremdeles klare for å få inn en som kan dette som helst har gjort det før :+1:

Måtte dere ha en hyggelig kveld alle som leser dette :blush:

2 Likes