Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Fundamentale forhold (PCIB)

Nå skjønner jeg at du helst skulle fått hørt med en thoraxkirurg, og ikke en blivende kardiolog, men jeg skal gjøre mitt beste.

CABG/ACB-operasjon varer flere timer, kanskje 2-4 t når det går knirkefritt, men kanskje bare 1-2timer brukes til kirurgi direkte på hjertet. Nå er jeg ikke thoraxkirurg, så jeg skal ikke gå for mye inn på det operasjonstekniske. Prinsipielt er det ikke noe problematisk å sette injeksjonene i starten av kardioplegien. Man ønsker å sette nåler inn i hjertet når det står i ro, og derfor gjøres det etter kardioplegi er startet og hjertet står i ro. Så har man et vindu på kanskje 60 min eller mer før man skal lukke, og belysning må være gjort.

Problemet her er at kardioplegi induserer en lavere metabolisme hos hjerteceller, tid uten oksygen. Hjertet må jo stå i ro for at man kan sette mange injeksjoner inn i det. For å stoppe hjertet, kardioplegi, så brukes ulike løsninger, og ofte kjøles hjertet ned. Poenget er at hjertet skal tåle lang tid, timer, uten ekstra oksygen. I en slik tilstand vil sannsynligvis ikke endocytosen være lik slik den er i en normaltilstand, siden endocytose er energikrevende, og hjertet under kardioplegi er i en spesiell tilstand med lav metabolisme. Man kan derfor ikke forvente at opptak i cellene vil være tilstrekkelig til at det er noe poeng å belyse, selv etter 1 time. Jeg har derfor ikke noe tro på PCI ved åpen hjertekirurgi og bruk av kardioplegi.

Men dette er såklart gjetting fra min side. Hypotesen kan vel fint testes ut i en av AZs lab’er med dyrehjerter…

30 Likes

Takk for en milevis tilstrekkelig kvalifisert gjetning!

Men da er kanskje @busk1 sitt forslag om systemisk administrasjon noen timer før likevel en mulighet? Om pasienten lever, så går det jo nødvendigvis en del blod gjennom kranspulsårene?

8 Likes

Siden AZD-8601 er mRNA så må den vel inn i cellene for å virke? Kommer den inn på en annen måte enn ved endocytose? Hvis den må bruke endocytose for å trenge inn så kommer de altså til å mislykkes om argumentet ditt holder. I motsatt fall så kan kanskje PCI hjelpe med å forsterke opptaket.

4 Likes

Uten PCI så skjer det vel etter operasjon.

3 Likes

Ja, det kan hende at det de injiserer blir i vevet lenge nok til at hjertet kommer igang. Godt poeng. Jeg vet ikke.

1 Like

Passer kanskje bedre her

@Investor med et vanvittig spennende funn på chatten! Det graves godt om dagen!:wink:

Skulle tror et innovativt BP vil finne pci/sci teknologien spennende før eller siden om ikke AZ agerer nå snart.

Science Repository

Ultrasonic Activation of the Sonosensitizer Fimaporfin Enhances the Efficacy…

Activation of sonosensitizers via focused ultrasound, i.e., sonodynamic therapy, has been proposed as an alternative to light-activated photodynamic therapy for the treatment of a number of conditions from cancer to bacterial infections. The use of…

Fimaporfin mediated SCI of BLM significantly increased its efficacy several folds. The  values obtained showed a significant degree of synergism of BLM-SCI compared to SDT, FUS activation of BLM or BLM alone. The noninvasive nature of FUS has the potential to lower drug concentrations and the possibility of repetitive fractionated treatment lowering the toxic side effects of chemotherapy. Unlike light-based treatment modalities, SCI is not limited by the poor tissue penetration inherent to light transmission.

35 Likes

SCI (sonochemical internalization) var nytt for meg. Har PCIB også patenter knyttet til denne “belysnings” metoden?

4 Likes

Så TPCS2a reagerer på ultralyd på samme måte som lys?! Har man visst dette lenge? Er det patentert? Får vel stole på det, siden Høgset er hovedforfatter.

Her er det altså en CHEM-applikasjon som er prøvd, men fungerer det for VACC og NAc også? Det er jo flere andre som bruker ultralyd for drug-delivery allerede, så da er det PSen som er det unike.

Her er en “Overview”:

7 Likes

Tenker at dette muligens endrer hele det teknologiske fundamentet for selskapet, og at det burde komme en pressemelding om det?!

9 Likes

Forklar gjerne for lekmenn

1 Like

Fimaporfin intravenöst preoperativt inför bypass som då endocyteras.

AZD-8601 intraoperativt.

Ultraljud efter operationen när hjärtat är igång och har normal funktion och kunnat ta upp AZD-8601 och släppas ut mha fimaporfin.

Vore kanske en tänkbar lösning efter artikeln ovan?

Ska dubbelkolla hur snabbt AZD koncentrationen sjunker.

@polygon Borde funka för Nac och Vacc då de också bygger på att öppna upp mebranet i endosomerna.

9 Likes

Dette er vel helt nytt for alle. Men jeg antar at energien i ultralyden aktiverer fimaporfin på lik måte som energien i lys.

Det kommer ikke fram at fimaporfin er modifisert/endret på noen måte heller.

5 Likes

Når ble denne artikkelen publisert? Står jo 2018 på forsiden, så merkelig at den skulle ha gått under radaren for alle oss her inne, så lenge.

2 Likes

Husk at det handler om bølgelengder i både lyd og lys…

1 Like

Mai 2020, blodfersk!

Nå må Pcib få på plass en BP partner og forløse det enorme potensialet som ligger i denne teknologien!
Uten store penger til å aktivere pipelinen så råtner dette på rot.

21 Likes

Ja, altså energi.

4 Likes

Og hvilke muligheter ligger i det?

1 Like

jepp, tror dette er ment for komplimenterer hverandre

1 Like

Publisert 29/5. Så sist fredag.

Så først nå at Høgset er hovedforfatter, det lover jo godt- og Kristian Berg er med der også.

33 Likes

Jeg vet ikke :stuck_out_tongue: Men man er jo ikke avhengig av å komme til med belysning, som jo er en begrensning (og noen ganger fordel) når fimaporfin aktiveres med lys.

5 Likes