Per Walday skrudde virkelig på sjarmen i går, og holdt en overbevisende presentasjon. Men jeg mener det fundamentale var ganske nøytralt. At folk er så entusiastiske tror jeg skyldes et oppdemmet behov for det, etter 12 måneders tristesse.
CHEM: Release går fremover og er foreløpig “on track” i forhold til siste guiding. Men jeg lukter mulig forsinkelse i USA. De har ikke tiltrukket seg partner i Asia, så må mest sannsynlig kjøre det selv i en eller annen grad. Det de annonserte i går var at de har startet et “mulighetsstudie” - altså noe veldig lite konkret. Og dette er noe de gjorde fordi de “could not wait any longer”. Men med den kommuniserte ambisjonen om inkludering i 2020 er lista lagt høyt.
VACC: Høsten varer for PCIB til jul (som de vel kan forsvare med sin nå halvårlige guiding): Endelig presentasjon ligger an til å komme i desember, et fullt år etter opprinnelig guiding. Sitatet til SvdB “These encouraging results obtained by including fimaporfin during vaccination merit further exploration in a relevant clinical disease to assess if the enhanced immune responses translates into clinical benefit” har blitt trukket fram i flere presentasjoner, så dette har åpenbart vært det naturlige neste skritt, og således ingen nyhet. Men de har foreløpig Ikke tiltrukket seg partner for klinisk studie i syke, så de vurderer å kjøre dette selv. Kanskje er det lurt - kanskje ikke. Det innebærer i så fall en emisjon, noe aksjonærer i norsk biotek for øyeblikket er fullstendig allergiske mot. Men igjen, behovet blir kanskje såpass lite at det kan bli en bitteliten rettet en.
NAc: Her ble vi fortalt at samarbeidene hovedsakelig handler om levering av mRNA, noe som er spennede. Det ble enda tydeligere at de går bra, og aller viktigst - at TOPP10 går så bra at det åpenbart er videre klinisk samarbeid som ligger i luften. Patentet og vurderingen fra juristene hos WIPO hadde vi allerede lest og diskutert. Men det var fint å høre fra Walday at den generiske photosensitizeren nevnt i patentet neppe kan utfordre Amphinex.
Misforstå meg ikke. Jeg mener PCIB er grovt undervurdert, men jeg mener det var omtrent like undervurdert i forgårs som i går.