Den påstanden jeg “kastet rundt” var basert på at ingen i diskusjoner her har snakket om kostnaden ved å inkludere Asia i egen regi kontra det vi har håpet på, nemlig en partner. Jeg synes uansett vi bør kunne diskutere uten å ha hele presentasjoner og podcaster present i hodet. Om det er momenter som er relevante som noen ikke husker eller har fått med seg, så kan man heller påpeke det saklig fremfor å bruke hersketeknikker.
Det ble så langt jeg registrerte ikke sagt noen ting om kostnader i forbindelse med evt. inkludering av Asia på presentasjonen. Ronny snakket om det i podcasten ja, men jeg satt ikke igjen med det samme inntrykket som dere etter å ha hørt det første gang. Nå har jeg hørt det en gang til og transkribert:
27:01-28:05
Ronny: “Hva er impacten her av Asia? Da svarer vi at det vet vi ikke per i dag. Beslutningsgrunnlaget på det er jo ut i fra den feasability studien som vi opplyste om i dag. Og ut i fra resultatene fra den vil vi velge antall land og sites vi går inn i. Og så er det jo ikke sånn at det automatisk at det vil totalt sett vil medføre økte kostnader. Det vil jo medføre økte kostnader selvfølgelig. Men det kan jo påvirke rekrutteringshastigheten. Som korter ned tiden. Og det kan også medføre en vridning av at, ok da trenger vi kanskje ikke så mange pasienter i USA og Europa; vi tar dem i Asia i steden. Som har et annet kostnadsbilde.
Elisabeth: “Er det billigere i Asia?”
Per: “Ikke over alt i Asia”
Elisabeth: “Siden dere nevner det?”
Per: “Det er differensiert. Men ingenting er så dyrt som i USA”
Basert på dette, tenker jeg det er veldig håpefullt å slå seg til ro med at man skal nå interimavlesning med inkludering av Asia uten økte kostnader. Tidligere i podcasten snakket f.eks. Ronny om de store oppstartskostnadene på siter.
Om du @coyw mener at Walday eller Skuggedal snakket om potensiell kostnad i forbindelse med inkludering av Asia i presentasjonen også, så hadde det vært fint om du delte hva som ble sagt.
Edit: @coyw bruker et par innlegg under her på å forklare hvor uinteressant han synes det er å svare på dette. Men faktum er at det ikke ble nevnt.