Sakte men sikkert innser jeg hvor eksplosiv meldingen på tirsdag faktisk var. Vi fikk bekreftelse på at dette fungerer pre-klinisk innen onkologi og at de nå skal teste andre sykdomsområder. For meg tilsier dette at en avtale kommer til å bli signert, i en eller annen form.
Tidslinjen fra i sommer
Jeg tror tiden fra aug-nov har blitt benyttet til å finne ut hvilke indikasjoner det vil være naturlig å teste og å få avtaleverket på plass. AZ får da mulighet til å gjennomføre nødvendig testing (selv om det er begrenset med tid) frem mot nyttår.
Avtalene innen mRNA er store, og det kan se ut som beløpene har vokst mye
2013: AZ - Moderna. 40 indikasjoner. Pre-klinisk. Upfront $240, Milestones $140 + Royalties
Og dealen nå nylig som @Snoeffelen viste til i småprat.
2019: Roche - Dicerna. 1 indikasjon. Fase 1. Upfront $200, Milestones $1500
Så hva med andre indikasjoner
Ett av områdene som har blitt nevnt her er diabetes. Jeg har ikke den medisinske kompetansen for å kunne si om dette er en aktuell indikasjon. Men om AZ sammen med PCIB kan få kroppen til å produsere egen insulin igjen ved hjelp av mRNA så er det jo ett gigantisk marked. Inntektsgrunnlaget til Nordens mest verdsatte selskap Novo Nordisk (960 mrd NOK) vil potensielt “forsvinne”. Brutalt.
Hvorfor går ikke kursen mer(!)? Selskapet er jo fortsatt priset til under 2 mrd NOK.
- Jeg tror noen private investorer eller fond fikk bekreftelsen de trengte for å ta en større posisjon. Samtidig ønsker de å akkumulere så mye som mulig, så lavt som mulig, uten at interessen blir fanget opp.
- Andre har nok ikke sett den store nyhetsverdien i meldingen ennå. “jaja, vi visste jo at de samarbeidet med BP fra før”
- Jeg kan ta feil
Så hva har dette å si for CHEM og VACC?
Jeg tror de bestemte seg etter kontakten med AZ i sommer for at de foreløpig vil ta risikoen selv i gallegangkreft. Forhandlingsmakten i scenario 2 er mye bedre fra PCIB sitt ståsted.
1: Vi er nettopp i gang med pivotal fase 2. Lovende data, men foreløpig lav n. Ønsker du å ta dette til markedet med oss?
2: Vi har nettopp fått AA hos FDA. Ønsker du å ta dette til markedet for oss?
For VACC tror jeg man uansett ønsker partner. Worst case, blir da at man må finansiere studie(r ) i egen regi med oppstart høsten 2020/2021 på syke pasienter.
Innsidekjøp: Informasjonen de har sittet på siden i sommer har nok hindret dette. Mulig de også må vente til VACC data slippes i Desember?
Meningen med dette innlegget er ikke å virke for optimistisk. Så om noen sitter på informasjon som reduserer troverdigheten i tankerekken over håper jeg dette kommer frem. Lett å bli revet med i euforien som nå er på PCIB-trådene!