Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Fundamentale forhold (PCIB)

Det er vel mer trolig at det gjøres for å kommunisere med potensielle amerikanske investorer/partnere…?

11 Likes

De har som policy å melde når patenter blir godkjent (og det er det mange selskaper som har), og det har de tidligere gjort på kvartslspresentasjoner. Det som var en «første gang» var info om mRNA NAc-patentet da dette kun hadde fått en tilbakemelding fra WIPO.

Fundamentalt sett så burde de meldt når patenter blir publisert. I dette tilfellet 03.03.16. Det var på denne datoen man fikk vite at de har gjort en oppdagelse som de mener er en ny oppfinnelse og som de mener har så stor verdi at den er verdt å patentere.

5 Likes

Det er vel en liten derisking. Har ikke selv tenkt over det, men vil vel uansett tro at det er vesentlig før en eventuelt signerer kommersiell avtale at en faktisk er trygg på at den en signerer med har godkjent patent? Fra mitt syn så har jeg regnet med at dette skal gå helt fint, men ikke sikkert andre selskaper går inn og tar slike ting for gitt før de setter navnet på blokka. Uansett, kurs messig synes jeg det tyder på at det er en god del som har sittet på gjerdet og ventet på bedre inngang og kanskje pga god nyhet vil hive seg på. Synes det er et veldig godt tegn. Tror det indikerer at det er mange som leter etter inngang.

14 Likes

Det er jeg helt enig i. Men når aksjen går 14%, så er det åpenbart mange som tolker det som mer.

Jeg tror Potensielle samarbeidspartnere gjør en vurdering som er minst like god som de enkelte lands patentmyndigheter av hvorvidt dette er en ny oppfinnelse eller ikke. Og at det således ikke er så viktig for dem om formell godkjenning foreligger.

Det siste NAc patentet blir f.eks. garantert ikke godkjent i så mange land eller i det hele tatt, før AZ nå gjør en avtale.

Edit, så ingen misforstår meg: Jeg mener selvfølgelig at aksjen burde gå mye mer enn 14%, men ikke pga dette.

6 Likes

For å betale en stor sum up front eller lisenser osv så er det garantert viktig med et patent som «stempel» og beskytter deres betaling og inntjening fra teknologien som ved patent da åpenbart er beskyttet.

At AZ likevel KAN gjøre en avtale er åpenbart om de vil ha teknologien før annen big pharma.

4 Likes

Jeg mener altså at dette «stempelet» ligger i publisering og prioritetsdato.

3 Likes

Godt poeng Polygon🚀

3 Likes

Takk for Wipo-link -

Hvordan kan en patentsøker vite på forhånd om noe er patenterbart?
Det logiske må vel være at det opprettes en dialog med respektive patentorgan hvor man presenterer og får tilbakemelding på oppfinnelsen. Kanskje er det nettopp denne dialogen/tilbakemeldingen som de refererer til vedrørende NAC-patentet?

Det skulle jo medføre at forutsetningen for å sende inn en patentsøknad er at patentet allerede er “forhåndsgodkjent” på innsendingstidspunktet?

4 Likes

Tror ikke en skal undervurdere verdien av et innvilget USA-patent.

9 Likes

Dersom et selskap vurderer meldingen som betydelig for verdisetting så skal den vel publiseres med en gang , ikke?

5 Likes

Enig, men med samme logikk som i innlegget til @polygon så burde jo selve innsendelsen av patentsøknaden blitt publisert da dette så godt som betyr “innvilget”.

Spørsmålet blir da hvorfor publiserer de selve innvigelsen?

Hvorfor har de som “policy” å la være å melde når patentsøknader blir sendt inn når vi sier at det er nettopp der som informasjonsverdien ligger? Enten tar vi feil, eller så har ledelsen i PCIB gjort en vurderingsfeil. Jeg heller mot det første.

1 Like

Patents also strengthen the biotechnology companies they protect. Firms feel encouraged to continue their research when they know they can protect the results of their efforts. … The patented goods are generating significant revenue, which can then be reinvested into further biotechnology research into new products.

4 Likes

PCI Biotech gjør alt rett etter min mening. Les dette dokumentet.
Det står:det er ikke sikkert at patentsøknader blir innvilget…

Hvorfor patentere?
Du kan få et eksklusivt forsprang i markedet ved å dokumentere enerett til oppfinnelsen� Hvis du kan dokumentere at du har søkt eller fått patent, kan du advare konkurrenter om at de ikke kan kopiere eller utnytte oppfinnelsen din�
Et patent eller en patentsøknad gir også et fordelaktig utgangspunkt for å forhandle og inngå avtaler om finansiering av kostnadene du har hatt under utviklingen, noe som igjen bidrar til å sikre investeringene�
Forretningsmessig nyttig
Patentsøknader og patenter er forretnings- messig nyttige hvis bedriften vil
• inngå salgs- og lisensavtaler
• ta mer betalt for produkter
• øke markedsandeler
• styrke forhandlingsposisjonen ved oppkjøp,
samarbeid og eventuelle konflikter • kreve erstatning om noen
misbruker bedriftens rettigheter
• sikre handlingsrommet overfor konkurrenter
som prøver å blokkere oppfinnelsen • tiltrekke seg private investorer og få
økonomisk støtte fra det offentlige
Patenter er som oftest mer verdifulle enn patentsøknader, ettersom det ikke er sikkert at en søknad blir innvilget. Verdien av å opprettholde et patent kan endre seg over tid, og bør derfor vurderes jevnlig. Patentering tar tid og passer aller best for løsninger som er lenge i markedet.

7 Likes

ikke helt enig med deg @polygon, jeg tenker at dette kan være siste dråpen før en VACC avtale blir signert !

9 Likes

Det vet man ikke sikkert på det tidspunktet den sendes inn, men fordi man innen medisin har veldig spesifikke felt, så vil forskere og selskaper ha en veldig god oversikt over hva som er publisert av både artikler og patenter. Men helt initielt, så kan man ikke vite om en annen sendte inn en søknad om den samme oppfinnelsen en uke før. Men så går det altså en del måneder frem til patentet blir publisert, og i denne perioden undersøker både det internasjonale patentbyrået og evt land man har send den til, om ditt patent kommer i konflikt med patenter som er sendt inn før ditt, eller om oppfinnelsen er beskrevet av deg eller andre offentlig før du sendte den inn. Og det er altså denne tilbakemeldingen som PCIB har fått på det siste NAc-patentet, og som blir offentlig i det patentet offentliggjøres.

Og problemet med at PCIB ikke børsmelder på dette tidspunktet er i dette tilfellet at @FiloD og jeg fant dette dokumentet før PW annonserte det som en vesentlig nyhet på kvartalspresentasjon.

2 Likes

seems like ETH Zurich is a co-inventor (Pål Johansen). shows the importance of collaborating with world class academic institutions.

image

7 Likes

Tror jeg vil høre hva Jonas sier om dette før jeg svelger det du hevder polygon. Inntil videre tenker jeg at verdien av Vacc styrker seg mest ved innvilget patent, ikke ved innsendt søknad

11 Likes

Publisering, ikke innsendt søknad er det vesentlige tidpunktet for en fundamental revurdering av verdien, mener jeg. Det er da oppfinnelsen blir offentlig (med mindre selskapet går ut og sier det på forhånd, noe jeg mener PCIB gjorde med band-aid like device), og man er 99% sikker på at patentet blir innvilget i de forskjellige landene.

Ingenting er 100% sikkert før teknologi er patentert. Det er det dokumentene over sier. I due dilligence for avtaler er slike vurderinger og patenter antagelig gull verdt og det som gir klingende mynt i forhandlinger. Steg for steg og mindre risiko. Gull!

9 Likes

Hvis dette skulle stemme, så er det i så fall ekstremt verdiforringende for avtalen med AZ! De har «blomstrende interesse» for en teknologi som ikke har fått innvilget patent. Og de er garantert heller ikke interessert i å sitte stille å vente på det heller.

Jeg har altså ingen tro på at det er så viktig for dem.

5 Likes