Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Ja han dro den i episoden her forleden. Det er noen morsomme uttrykk i business.

Silence så ca slik ut:

5 indikasjoner.

Upfront totalt: (happy)
60 mill USD cash
20 mill USD investering i selskapet

Milestones pr indikasjon (Not lazy) kan ganges opp med 5 om de bruker alle indikasjonene
10 mill USD pr opsjon
140 mill utviklingsmilepæler
250 mill i kommersialiseringsmilepæler

400 mill USD x 5 =2 mrd USD

5 Likes

I dag solgte jeg 25% av aksjene og har mye ledig kapital. Resten av aksjene blir jeg sittende med.

1 Like

Så absolutt! Multitasking jobb og forum. Takk, edit nå :exploding_head:

Det viktige er, at selv om man ofte rister litt på hodet av de med litt volumiøse estimater, så er det ikke nødvendigvis så galt å dra på litt. Ser man på reisen til Genmab, så gikk det ganske radig. Man kunne kjøpe en aksje til 50 kr i 2013. I dag står den i 1679. Det er utstedt ca. dobbelt så mange aksjer i Genmab som i Pcib.
Om dette viser seg å fungere - noe jeg føler meg ganske trygg på at det gjør, så vil verdiskapningen fremover være av de helt sjeldne.

10 Likes

Flott moment i aksjen nå, og deilig å se høyere og høyere topper gjennom dagen. Høy: 61,30 lar seg absolutt høre!

2 Likes

Jeg tolket det dithen at han mente mindre upfront og større milestones ikke dårlig avtale.

3 Likes

Det kan og være at reisen blir så brutal vi knapt sanser 1000 tallet på vei forbi, opp til femsiffret, om pcib har løst deliveri :wink:

når en først hauset :rofl: :joy:

7 Likes

I dag er det litt hausete stemning = 1000 kr kan fort bli som Hønefoss når man tar toget til Finse.

3 Likes

1000kr (37mrd) er et røverkjøp for PCIB hvis leveringsteknologien virker.
Signaler tyder på at det virker. AZ og de andre i Fimanac hadde ikke latt seg lure i mange år. Ikke FDA i GGK heller.

11 Likes

Utfallet av samtaler med AZ blir meldt markedet(ref PW), men om det ikke blir noe av samtalene, vil pcib melde dette via børsmelding eller bare på kvartalspresentasjon? Avsluttet samarbeid med ultimo ble vel meldt på en Q-presentasjon.

2 Likes

Avsluttes forhandlingen så meddeles det markedet uten opphold.

3 Likes

Keep them happy but not lazy er et vanlig begrep når større farmaselskaper inngår utviklingsavtaler med mindre selskaper, typisk i preklinisk fase. Når Pål nevnte dette begrepet tror jeg det var mer generelt ment da det ikke er spesielt treffende etter 5 års forskningssamarbeid.

Pål sa jo også at hvis AZ mener at de sammen med PCIB har løst dette med å få mRNA inn i cellene så vil de sikkert sikre seg eksklusivitet på teknologien. Da kommer de ikke langt med småpenger for å “keep them happy”.

8 Likes

Ronny har uttalt i Radium at det vil komme en avklaring uansett innen 30.6.20.
Det er dette vi forholder oss til.

Avsluttes samarbeidet skal det meldes umiddelbart. Derfor er hver dag som går uten melding et lite steg nærmere en KJEMPE-melding

23 Likes

Så selskapsverdien øker med 10x upfront betaling, da må det ligge indikasjoner om mye verdier i årene som kommer. :open_mouth: Selvfølgelig gir det oss en bekreftelse på at teknologien er interresant, men det må fortsatt være noe fundamentalt i bunn ellers er det bare en boble.

Jeg gjentar PHO i fjor sommer, 50 mill upfront, 2.5mrd milestone potensiale + royalties, selskapsverdi opp 200 mill dagen etter.

1 Like

Happy not lazy tenker jeg betyr å fordele eventuelle penger godt utover milestones og ikke alt for høy overvekt på up front. Om en har mange gode og lukrative milestones så vil det gjøre at fokuset prioriterer ressursene mot disse målene. Dette er spesielt viktig mot PCI Biotech som er et selskap som faktisk har flere plattformer som fokus område for å sørge for at de pengene de spytter inn i selskapet går til den teknologi utviklingen de ønsker.

Likevel, om de skulle ønske seg eksklusivitet så er det vel ganske lite sannsynlig at det skjer uten at det blir en ganske stor up front. Det er det beste forhandlingskortet PCI BIotech har i forhold til beløp og kommer nok til å bli brukt for det det er verd. Pål Falck sa at han tror enten det blir en veldig bra avtale, eller ingen avtale. Om det blir avtale så er jeg også rimelig sikker på at selskapet kommer til å få en helt ny prising i markedet. Og den vil definitivt være oppover. Så blir det bare å vente en liten uke nå for å se om Per har noe informasjon og komme med.

11 Likes

Hvis AstraZeneca inngår en kommersiell avtale med PCI Biotech er det UANSETT en viktig validering av PCIB sin teknologi og verdier i patenter, de tre ben samt mulig nye anvendelsesområder som Bac. Med andre ord det ville vært et internasjonalt gjennombrudd. Snøffelen har vist til siste avtaler innen mRNA du kan være trygg på at avtalene har vært gode og gitt enorm verdiøkning for selskapene. Tenk DA hva PCIB kunne utviklet på egenhånd innen Vacc, vaksinasjonsteknologien! Og avslutte RELEASE studiet og hatt alle korta på hånda ved mulig beilere.

Da gjenstår målstreken. Det er avgjørende. Spennende.

7 Likes

Vi har vel ikke sett eksempler på adjuvanter og leveringsteknologi ?
Også må man huske at en lisensavtale med AZ betyr at det er lenge til royalties begynner å tikke inn. Hvis de derimot skal kjøpe enerett kan det bety kortere vei til store inntekter.

1 Like

Se på listen over mRNA avtaler snøffelen viste til. Der ser du også den enorme verdiøkningen på selskapsverdier. Det gjenstår for PCIB å lande en avtale :crossed_fingers::rocket:

5 Likes

Og det var for dette produktet/produktområdet? Skjønner godt at man kan se for seg en avtale ala Silence da ja.

8 Likes

Ja, @solo, man kan undres.

Men en annen teori kan være at PCIB - trygg på hva denne hasteforskningen ville vise - ønska å by på en liten, lekker appetittvekker, men heller ikke mer. I så fall passer et annet engelsk uttrykk godt (ganske slemt): “Treat them mean to keep them keen”.

14 Likes

Mye fokus på avtale med AZ her.

De fleste forutsetter at det blir inngått en avtale, men realiteten er at det meget vel ikke kan bli det også. Langt fra alle får slike avtaler på tross om intensjoner og forutgående forhandlings faser. Jeg regner det som en 50% mulighet for det innen utgangen av juni.

Savner litt fokus på alternative scenario her, ikke bare “når avtalen meldes” etc.

6 Likes