Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Det var vel noen som visste at PCI Biotech var i møter med forvaltere fra DNB på HealthCare -konferansen i desember? Det var sikkert de andre selskapene også btw.

DNB starter selvsagt ikke et fond ut av det blå, og de har nok en langt smartere plan enn å kjøpe seg kraftig opp den dagen de lanserer fondet for småsparere.

Men når det er sagt vet jeg ikke hvordan dette har skjedd/skjer i praksis. Tror bare ikke det er überbull på noen som helst måte for noe enkeltselskap. Bare veldig positivt for sektoren at norske investorer, småsparere og finansjournalister får øynene opp for biotek gjennom et nytt fond fra en stor forvalter. :+1::+1:

9 Likes

Der kan da hende at enkelte velger å selge sine enkeltaksjer og heller sette pengene i dette nye fondet. På den måten reduseres risikoen samtidige som de får ta del i fremtidig vekst i denne sektoren. For det må være hevet over enhver tvil at norsk biosektor er i ferd med å bli lagt merke til ute i den store verden.

2 Likes

Veldig enig. Men det kan argumenteres for at norsk biotek er underpriset versus internasjonal biotek. Det kan indikere at det er «altfor» lite midler som investere i norsk biotek. I så måte vil et fond som dette bidra til vekst og høyere verdsettelse av norsk biotek. Også svært positivt for de selskap som vil kunne få eksempelvis ny 5% eier. Stabil og solid og høyere etterspørsel etter % eierskap.

Internasjonale investorer er også hjertelig velkommen til å investere i norsk biotek (med eller uten tresko😂)

3 Likes

Som jeg skriver, veldig positivt for sektoren :ok_hand::sunglasses:

3 Likes

Nå går DNB først inn i bioteksektoren i norge og burde blitt følgt opp med investeringer fra “oljefondet/ annen offentlig investorer / tildelinger”.

Her har en altså et fremtidig veldig viktig strategisk valg å gjøre. Norske myndigheter må lage en komplett pakke for norsk biotek på lik linje eller bedre enn danskene.

For tiden figurerer BGBIO som en mulig redning på kort sikt for corona-problematikken.
Det er mao ikke fri fantasi norsk forskningsmiljø fremskaffer men derimot noe av det beste som finnes på verdensbasis.

5 Likes

(og britisk - sitter ikke 2/3 av de ansatte i Oxford) :wink:

Vet vi at DNB går inn i biotek Norge?

Godt spørsmål.
Jeg gikk ut fra det men ved ettersyn så står det ikke noe om det.

3 Likes

De kjøper nok aksjer i de selskapene som har teknologi og ideer til å bli noe stort. Enten de er norske eller utenlandske.
Altså Pcib.

4 Likes

Deilig å se at alle har gått inn i en meditativ sinnstilstand før Q1-presentasjonen. Lite prat om den solide kursoppgangen i dag på en blodrød OSE-dag. Dette lover godt🕺

7 Likes

Hadde de forstått nasjonens beste hadde kapitalen vært øremerket norsk biotek.
Men det er kanskje å overvurdere en bank som har over 40% offentlig eierskap.

4 Likes

Så var det dette med good news på onsdag.
Satser heller på at noe skjer på avtalesiden innen 30.06.

Absolutt ikke negativt om det ikke kommer AZ-nyheter nå nei. Jeg venter selvsagt i spenning hver dag, men har tid til å vente. Ingen tvil om at det er seriøse diskusjoner i hvert fall.

Jeg så gjennom Q4-presentasjonen som oppvarming i helgen, og jeg ble ikke mindre positiv av å få gjentatt PWs påstand om at FimaNAC kan bli den nye «golden standard» i enkelte indikasjoner, på spørsmål fra @Sorlendingen. Det er meget sterke ord!

Så får det bare ta den tiden det tar. :+1::+1:

14 Likes

Du mener vel q4?

3 Likes

Takk, selvsagt :wink::ok_hand:Rettet nå.

2 Likes

Det er ganske “bold statement” fra en som er veldig nøktern i sin kommunikasjon. Når han sier det for man en litt sånn wow følelse. Det passet på en måte ikke PW å uttale noe slikt. Jeg har tidligere blitt litt småirritert på at PW ikke har brukt større ord om data PCIB har forsket frem. Med det utsagnet og alt det andre vi vet støtter under at data fra NAc er veldig gode.

5 Likes

Det ville forundre meg at en biosektor som markerer seg kraftig på verdensmarkedet i disse pandemitider, og som samtidig er betydelig rabattert i forhold til tilsvarende selskap i Sverige, Danmark og USA ikke skulle være av interesse for DnB. Ikke glem at de sitter rimelig tett på miljøet og har helt sikkert gode kontakter i miljøet.

4 Likes

Og der har man fordelen med å vanligvis være litt nøktern og «kjedelig». Jeg liker holdningen, fakta vinner til slutt uansett. :muscle::star_struck:

4 Likes

Jeg tror ikke DnB sitt nye fond blir noen stor aktør i PCIB. Ikke sikkert de kjøper noe her i det hele tatt. Det gjør ingen ting så lenge mange andre kjøper :slightly_smiling_face:

2 Likes

hmm ikke helt enig, jeg synes PCIB passer veldig bra til det de gudier vil være deres målgruppe

DNB Bioteknologi vil være mer spisset på innovasjon innenfor helse.

-Vi som forvalter DNB Bioteknologi vil se etter selskaper med høy innovasjonsgrad. Vi vil ha spesielt fokus på produkter innenfor diagnostikk, vaksiner, legemidler og tjenester i grenselandet mellom teknologi og helse, sier Bakke.

Hvis ikke NAc og VACC er innovasjoner med stort potensiale så vet ikke jeg :wink:

6 Likes