Du har rett, @Tbird; Kina er en diktaturstat - en svært repressiv stat overfor egen befolkning. Samtidig er Kina en råkapitalistisk stat, nærmest ultraliberalistisk innenfor visse nokså vide rammer. Altså så lenge business tjener landets egne mål og interesser, men ikke utfordrer den politiske makta.
Jeg har vært i Kina flere ganger, både i jobbsammenheng og som turist. Mitt inntrykk er at kineserne generelt er svært pragmatiske - og sammenlikna med det indirekte inntrykket jeg har av Japan, langt mindre formelle.
Innenfor farmasi og biotek har samarbeidet med vestlige selskaper økt kraftig i seinere tid. Et par illustrasjoner:
“Chinese companies are avoiding using traditional generics manufacturing and ‘me-too’ drugs. Instead, companies are developing their own products, capitalising on unmet needs that the Chinese government is attempting to fill by approving Western drugs.”
Ref.
https://www.pharmaceutical-technology.com/comment/china-in-licensing-deals
“Without a doubt China has become one of the most important markets for pharma companies, given the vast patient population and the rising cancer rates. And it seems that western pharmaceutical companies are making greater inroads there.”
Ref.