Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Hvorfor tror du de skal sitte på innsideinformasjon?

Den eneste grunnen jeg kan komme på er at de blir tatt kontakt med i forbindelse med en rettet emisjon.

2 Likes

Jeg skulle tro at Herr. Must med en andel på over 10% av aksjene har en del mer innsyn enn en vanlig aksjonær.

2 Likes

Hvorfor det? Han har ikke rett på noe mer informasjon enn andre.

Og hvis ikke, så tåler vi både en emisjon og to, i dette eventyret som denne medisinske teknologien til Pcib åpner opp for.

4 Likes

Jeg vil tro at Must absolutt kan defineres som en klassisk sekundærinnsider som i mye større grad har mulighet til å motta innsideinformasjon fra primærinnsiderne (styret og ledelse) enn deg og meg.

Hvis dette skjer vil da sekundærinnsideren være underlagt verdipapirloven med alt som følger med det.

Å tro at Must ikke sitter med mye mer info enn de mindre aksjonærene mener jeg er naivt men i slike tilfeller må man selvsagt følge reglene om innsidehandel.

4 Likes

Must er ikke formelt sett på innsiderlisten:

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/insiders?ticker=PCIB&lastname=

Men styrets leder Hans Peter Bøhn, sitter også som varamedlem i Must sitt forvaltningsselskap. Bøhn er mao Must sin representant i styret.

https://www.proff.no/roller/fondsfinans-kapitalforvaltning-as/oslo/finans/IG8FUWV0RSY/

Edit: Så da har @Don_suger, som postet samtidig, fryktelig rett.

Edit 2: Men selv om Must er sekundærinnsider, så tror jeg Bøhn klarer å ikke dele så betydelig innsideinformasjon med ham dersom det ikke er et poeng. Og jeg tror ikke mangel på handler av topp 10 betyr at det har blitt gjort.

9 Likes

Nei, og det jeg sier er at Must kan defineres som en sekundærinnsider.

10 Likes

Must driver ikke med trading. Gjennom egne forretninger har jeg meget (indirekte) positivt inntrykk av Must og hans selskaper, dog har jeg sett også han bli mer eller mindre lurt selv om han hadde representant i styret (uten at jeg på noen som helst måte mener det er tilfelle her, bare at han ikke er gud).

Minner om denne:

4 Likes

Tja, da har dere kanskje du og @Don_suger rett om Must, -gitt koblingen.

Men de fleste på topp 10 har ikke representater i styret og jeg ser ingen grunn til at de skal sitte på innsideinformasjon og at det er grunnen til at de sitter stille i båten. Eller hva tenker dere?

2 Likes

@Investor med et vanvittig spennende funn på chatten! Det graves godt om dagen!:wink:

Skulle tror et innovativt BP vil finne pci/sci teknologien spennende før eller siden om ikke AZ agerer nå snart.

Fimaporfin mediated SCI of BLM significantly increased its efficacy several folds. The  values obtained showed a significant degree of synergism of BLM-SCI compared to SDT, FUS activation of BLM or BLM alone. The noninvasive nature of FUS has the potential to lower drug concentrations and the possibility of repetitive fractionated treatment lowering the toxic side effects of chemotherapy. Unlike light-based treatment modalities, SCI is not limited by the poor tissue penetration inherent to light transmission.

35 Likes

Selvfølgelig sitter ikke topp 10 på innside info. (normalt)
Men ved større strategiske beslutt, eks ved rettet EMI eller salg av eks hele PCIB eller eks FimaNac. Vil i noen tilfeller noen store aksjonærer bli kontaktet rådført med påfølgende innsideregler. Dette er ikke uvanlig…
Dette hadde vært naturlig i en salgsprosess, at PCIB VET litt hva de største aksjonærene tenker og evt vil godta :ok_hand::partying_face::blush:

6 Likes

Topp 10 har ikke noe å si, men eier du over 10% får du noen flere rettigheter:

Dersom du eier over 10 prosent av aksjene får du noen flere rettigheter, men dette er ikke så veldig mange. Blant annet vil du ha innsynsrett i bedriften. Dette betyr at du vil kunne se på viktige dokumenter som er knyttet til selskapets drift. Du har også rett til å få disse utlevert. Andre viktige rettigheter er at du kan kreve at det kalles inn til ekstraordinær generalforsamling, og du kan også blokkere at noen prøver å foreta en eventuell tvangsløsning av aksjene dine.

5 Likes

Solo…
“” Naa gjenstaar det og se om AZ velger og gaa videre med indikasjonene de testet positivt paa i foerste omgang, og eventuellt noen av indikasjonene de testet paa de siste 6 ukene.""

Enig i spekulasjonene dine, det lukter mer og mer salg. Hvis de har sett seg ut “mange” indikasjoner blir noe trolig STOOORE SUMMER uansett salg eller avtaler :+1::partying_face::blush::smiling_face_with_three_hearts:

5 Likes

Ja, her er eg enig. Must med over 10% , kan ikke sammenlignes med resten av topp 10/20.

4 Likes

Det er vel ikke uvanlig at enkelte av Top10 har egne representanter i styret. Styret blir ganske sikkert løpende orientert om ledelsens forhandlinger/samtaler med AZ. Følgelig sitter enkelte av Top 10 med insideinfo.
I den grad det skulle gå mot et bud på hele selskapet, så ville det være smart for forhandlerne til ledelsen å vite hva holdningen til de største aksjonærene er, feks hva smertegrensen er for et bud. På denne måten kan vi ikke utelukke at flere enn dem med styremedlemmer et informert om hva som skjer bak lukkede dører, selv om detaljene ikke er kjent. Men det er trolig nok til at de ikke lenger kan handle aksjen fritt.

Vi er utvilsomt inne i en særdeles spennende periode. Og det at fet drøyer såpass sommer gjør tyder på at det er tøffe tak. Men dersom AZ fortsatt sitter ved forhandlingsbordet tyder på at interessen for et kommersielt samarbeid, eksklusivitet, oppkjøp er sterk.

Hva resultatet blir er usikkert, men AZ slipper neppe PCIB sin leveringsteknologi til andre BP.

6 Likes

Om det utføres en rettet emi mot AZ på 10%, har Must eller topp10 rett på informasjon om dette i forkant? Must må vel kjøpe 400k over børs for å komme opp i 10% igjen da(om han fremdeles ønsker å ha dette)

2 Likes

“Topp 10 har ikke noe å si, men eier du over 10% får du noen flere rettigheter:”

Der er vi helt enig, de har ingen rettighet…
Jeg vet topp 10 i andre selskap har blitt pålakt taushetsplikt pga av info…
Ikke utenkelig ved et evt bud at topp 5 som tross alt sitter på litt aksjer rådføres litt ved et evt bud/salg og anbefalinger rundt dette… :blush:

2 Likes

Til spørsmålet om innsyn i et aksjeselskap er denne artikkelen fra advokatselskapet Bing Hodneland klargjørende:

Men husk: Careful what you wish for.

2 Likes

Ja, men du blir spurt om du vil ha info.

Du kan si nei, eg vil ikke ha, slik du står fritt.

4 Likes

Det stemmer Longtrader, noen ønsker forståelig nok å ikke bli “bindt på henda”

1 Like