Litt vel mye søkelys på AstraZeneca i disse tider og derav ufortjent lite fokusering på RELEASE. Det må vi gjøre noe med. Derfor forsøker vi oss på et nytt innrullerings estimat! De to første jeg har produsert kan vel ikke klassifiseres som noe annet enn skivebom – «gjettingen» kan kun bli bedre og «third time’s a charm.»
Har nedjustert innrulleringstakten vesentlig, tatt på mer pessimistiske briller samt ivaretatt siste nytt fra selskapet:
Forutsetninger: Cirka 3 år (38 måneder) på full innrullering (startpunkt mai 2019) som er betydelig tregere enn jeg hadde forventet basert på historikken jeg finner hos «sammenlignbare studier» (benchmarker eksempelvis mot ABC-03 studien som innrullerte 124 pasienter på 18 måneder). ABC-03 hadde riktignok større populasjon innenfor biliary tract cancer i og med at den ikke kun gjaldt extrahepatic, men ble til gjengjeld gjennomført på to (!) klinikker i England. Vi «skyter med hagle» i Europa og USA (40 klinikker) og skal nå jammen meg ha 10 klinikker i Asia også. Jeg blir overrasket om ikke innrulleringen tar seg kraftig opp mot slutten av året når de fleste klinikkene er aktive (PPD som CRO burde også kunne bidra til hurtigere innrullering)!
Ser vi på matematikken blir det 4,9 pasienter per måned (i snitt). Sammenlignet mot 6,9 (ABC-03). Jeg antar 50 klinikker totalt, hvilket tilsier 0,1 pasient per klinikk per måned, eller 1,2 pasienter per klinikk per år. Ikke avskrekkende høyt skulle man tro? Hva vet vi ellers? Jo, vi har 34 aktive klinikker per Q1 gjennomgangen. Vi mangler kun godkjenning i UK, ergo er de resterende 10 europeiske landene klarert, i tillegg til USA, Taiwan og Sør Korea. På toppen av dette legges det opp til endringer i «eligibility criteria» samt de skal ha «deployment of field-based personnel» for å hente inn igjen forsinkelser. Man må jo kunne forvente at noen av disse tiltakene vil ha effekt? Personlig er jeg stor optimist til at Asia vil bidra sterkt til å øke innrulleringstakten.
Som dere kan se er det noen farger utenom svart i oppstillingen.
Den i lilla: Min forventede dato for «seamless safety review» (8 personer har mottatt to behandlinger og IDMC melder at «safety» er klarert).
Den i oransje: Selskapets forventede tidspunkt for interim analyse. Jeg har tidligere vært av oppfatningen at de har vært for konservative, men nå ser man jo at de kanskje gjorde lurt i å ha lange tidslinjer (på grunn av Covid-19 samt lav innrulleringstakt til nå). Jeg blir litt skuffet om det tar lengre tid enn dette – til tross for at det er flagget at man er litt bak skjema så langt. Har en reell forventning om at vi kan ha denne på plass tidligere så jeg gambler på Q1 2022 (farge gul). Jeg gjetter på at vi uansett når 186 innrullerte pasienter dette kvartalet (Q2 2022).
Den i grønt: Selskapets forventning til når Final Analysis foreligger (Q3 2023).
Den i rødt: Jokeren i grafen. IDMC har på dette tidspunkt (forhåpentligvis) såpass håndfaste beviser på at “Amphinex” armen er betydelig bedre enn den andre slik at alle må få PCIB sin behandling (in the fortunate situation that the experimental arm is shown to be undeniably superior to the control arm the IDMC may recommend termination of the trial). God jul 2021 hilsen Ronny & Per?
Legger også ved min tolkning av hvordan tidsbruken er på en full cycle samt når man kan forvente en safety avlesning. Noen av dere “biotekgeeks” må gjerne arrestere meg om jeg tar feil for dette er slik jeg har forstått det og ikke nødvendigvis en fasit
God helg til småprat med en fin-fin kurs på 72,3 as we speak
Edit:
Godt innspill av Bonusfrelst. Jeg har tatt høyde for “skjev” randomisering og at det således trengs mer enn 16 personer innrullert for å kunne nå 8 safety reviews, men helt klart - det er jo en mulighet for at en og annen pasient i Amphinex armen ikke får gjennomført fimaCHEM 2 og sånn sett ikke er i posisjon til å få avlest safety på to behandlinger. De som er i det pessimistiske hjørnet må derfor plusse på en måned eller to. Jeg føler jeg har vært såpass konservativ med innrullering i starten at jeg fremdeles ser på august avlesning som en god mulighet (har tross alt et 5 måneders intervall i starten av 2020 - fra januar til mai der jeg totalt sett kun akkumulerer 3 pasienter). Vi vet jo at klinikker i Tyskland har vært aktive gjennom Covid-19 og det er tross alt totalt sett 34 klinikker åpne (i midten av mai).
Ser man på fase 1 data fikk 11 av 16 pasienter 8 sykluser med cellegift. Ytterligere 2 fikk 6 sykluser. 1 fikk 2 og 2 fikk 0 (altså var 13 av 16 sånn sett avlesbare om man hadde gjennomført en normal syklus med fimaCHEM 1 og fimaCHEM 2. Skal vi gjette på at 7 av de 8 første er avlesbare om vi ser litt optimistisk på det så er august innenfor rekkevidde. I et bull scenario kunne meldingen strengt tatt vært på plass i juli. Mye tyder allikevel på at vi må vente til august/september og jeg heller enn så lenge mot førstnevnte! Husk på at første pasient ble innrullert i mai 2019. Det er 13 måneder siden. Helt umulig å si hvor mange som er innrullert ett år etter første pasient, men det går knappe fire måneder fra den 8 pasienten som skal klareres for Safety er innrullert til man kan lese av sikkerheten! Hypotetisk sett kan altså en pasient som blir innrullert i dag leses av i slutten av september 2020.
Konklusjonen er altså at jeg blir stående på august 2020 som “safety review” tidspunkt men la oss si på slutten av måneden som et kompromiss