Det er også verdt å høre nok en gang gjennom Radiumpodcast nr 104 hvor EJ vurderer mulighetene for at det blir inngått en kommersiell avtale mellom AZ og PCIB.
Jeg er ikke i tvil om at dette kan gå mot tidenes avtale for et norsk farmasiselskap. For AZ står her i et skikkelig dilemma. Gjennom forskning gjennom flere år kjenner de nå til hva PCIB sin leveringsteknologi er god for. Og det er en teknologi de helt klart ønske eksklusivitet for. Men det vil koste selskapet svært dyrt. Samtidig har de neppe noe annet valg enn å punge ut. For i den grad de trekker seg fra samarbeidet så vil PCIB få hånd om flere års viktige forskniongsresultater som underbygger betydningen og verdien av PCIB sin leveringsteknologi. Dette kan PCIB i neste omgang bruke i forhandlinger med andre BP. Og da står AZ i fare for å møte seg selv i døra så det smeller.
Ja, AZ må nok betale dyrt for å få PCIB sin signatur, men jeg føler meg mer og mer overbevist om at AZ vil strekke seg langt for å få til en kommersiell avtale.
Det beste er at det trolig skjer i inneværende måned! Og har du tenkt å selge deg ut asv PCIB så bør du tenke deg om både en og to ganger før du gjør det. For dersom AZ slår til kan du komme til å våkne til tidenes blåmandag!