Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Blir veldig overrasket om det kommer en slik 10% emisjon uten at de største eierne blir spurt på forhånd.

22 Likes

selv om de kom inn på dagens kurs med 10%, så er signalet så stort at alle burde juble !

2 Likes

Han kommer ikke til å bli spurt og han har ingenting han skulle sagt og han ville ikke hatt innvendinger om han mot formodning hadde blitt spurt.

Eierne i flertall…

9 Likes

Blir mye det samme. Eierne kan si noe om det kreves en EGF.

Er det vanlig praksis?

Ingen ble vel spurt på forhånd angående 40% emisjonen

Ja det er veldig vanlig sjekke med de største eierne i slike situasjoner. Dersom du tenker på den august/september 2018 emisjonen så var jo flere av de største eierne garantister der, ergo naturlig nok på innsidelister på forhånd.

15 Likes

Muligheten til å utvide AK med 10% ble vedtatt på siste GF. Intill 10% er det overflødig å spørre noen som helst.
Skulle AZ ønske mer vil selskapet kalle inn til EGF.
Skulle AZ ønske å overta hele PCIB vil selskapet lodde stemningen hos de største aksjonærene først, for deretter å kalle inn til EGF.

Siden @fleksnes ikke er blitt spurt faller siste alternativ bort.

6 Likes

Er ikke, som @legoland sier, eierne spurt på generalforsamling?

Formelt sett er det slik ja, men så har du det som går mer på hvordan samspillet mellom et selskaps ledelse og de største eierne ofte er.

11 Likes

Takk for svar, var på vei til å slette spørsmålet, ser det har blitt diskutert mer inngående på chatten. Ser absolutt poengene dine der :+1:

Takk for at du tar deg tid til å dele dine synspunkter :+1:.

Jeg synes det er positivt med tanke på faktisk mulig avtale med AZ for PCIB all den tid det nu virker som de største eierne ikke er kontaktet.

Det må være stor sannsynlighet for en avtale nu? :bomb:
Har du en formening om AZ også tar en stake i PCIB ved en mulig avtale ?

1 Like

Det som gjerne bør presiseres i denne sammenhengen er at når selskapet konsulterer de største eierne, så er det nettopp dét det er; en rådspørring med tanke på hvilke forslag som har mulighet for å få flertall blant aksjonærene. Sånt skjer i alle børsnoterte selskaper.

Det litt spesielle i tilfellet PCIB er aksjonærstrukturen med et relativt høyt antall privatinvestorer både blant de 20 og 50 største aksjonærene (privatpersoner og familieaksjeselskap). Her må selskapet ikke forregne seg.

2 Likes

Min erfaring (fra begge sider av bordet) er at man forhører seg kun med de aller største og det er jo for å vite om man har støtte til det man tenker gjøre. For eksempel på større emisjoner (snakker ikke om dette 10% greiene) så vil man jo diskutere både kurs på emisjonsaksjene, størrelse på agarntiprosenter og beløp osv og så er det jo ikke slik at alle vil være enige, men der må jo selskapet til slutt beslutte det de mener er best.

Når det gjelder slike 10% fullmakter så vil man ofte før GF forhøre seg litt om eierne vil støtte dette på forhånd, selvsagt da for å ha forutsigbarhet, og da vil en eier typisk si at det kan man men da ønsker man også kunne uttale seg på anvendelsen av disse. Jeg legger f.eks ikke skjul på at jeg ikke er noen tilhenger av å få inn disse som driver mye med utlån av aksjer og bidrar til denne shorte-leken som skaper jojo-kurser. Kanskje litt overraskende fra en ex-gambler :slight_smile:

63 Likes

I tilfelle med AZ og om de foreslår og kjøpe seg inn med 10 % f.eks 100 kr, ville ikke Pcib spurt de største aksjonærene hvordan de ser på det.

Det vil gi opplysninger om salg og kjøp av selskaper som er ulovlig.

2 Likes

Klokt og prisverdig.

12 Likes

En slik forhåndsuttalelse fra de største aksjonærene vedr rettet emisjon på inntil 10% av aksjene må jo også veies opp mot risikoen for lekkasjer.

Jeg tror styret og ledelsen i PCIB er livredde for at info vedr en mulig avtale skal lekke ut før en eventuell børsmelding. Så derfor tillegger jeg ikke det faktum at de ikke har snakket med de største eierne før GF noen stor vekt.

Har satt meg opp et lite hendelsestre og regnet på sannsynligheter her. Jeg vil bli veldig overrasket om vi ikke lander på AZ-avtale, men verdens undergang vil det ikke være for min del. Småsparere som ikke har fulgt caset spesielt lenge skjønner jeg imidlertid godt om de har sommerfugler i magen.

Ifølge min FitBit Charge 3 sover jeg bra om natta, oksygenmetningen er bra og hvilepulsen er lav😊

18 Likes

Å Herregud det blir godt når meldingen kommer.
For nå har det samme blitt gjentatt Xx antall ganger her på tråden.
Er det nødvendig å skrive om det samme om og om igjenn???
Før var det spennende å lese denne tråden, nå gidder jeg knapt å skrolle gjennom🇳🇴

13 Likes

Vi bare påpeke fra ovenfor post jeg gjorde en litt brutal skriveleif. Hvis det skulle være noen tvil så anbefaler jeg ikke at folk skal tømme kredittkortene sine for å kjøpe pci biotech aksjer. Selv om jeg anser sjansen for ikke avtale som liten så eksisterer den. Bruk sunn fornuft :slight_smile:

5 Likes

Faen… Er det noen som vet om det er mulig å angre kredittkortkjøp?

5 Likes