Jeg har kikket litt mer på avtalen som ble inngått forrige uke mellom AZ og Silence innenfor siRNA. Samlet potensiell verdi på ca. 4 milliarder USD btw…
Korriger meg gjerne her dere som har større kunnskap enn meg, men jeg synes absolutt det virker plausibelt at vi har å gjøre med et trekant-samarbeid her. Eller i hvert fall at AZ vil trenge PCI Biotech for å nyttegjøre seg av avtalen med Silence.
-
PCI Biotech skriver på sine (nydelige🤪) hjemmesider: «…preclinical experiments have shown that fimaNAc can give a substantial improvement in the effect of very important classes of nucleic acids (e.g. mRNA, siRNA and DNA).
Link: http://pcibiotech.no/macromolecules/
-
Vi vet at AZ turboforsket i slutten av 2019 for å finne de samme synergiene de har funnet innen onkologi med PCI, i andre sykdommer. Gidder ikke linke til dette, dette har alle fått med seg.
-
Samarbeidet med Silence er innenfor «the treatment of Cardiovascular, Renal, Metabolic and Respiratory diseases.» Kan vi si at det er plausibelt å tenke at dette kan være AZ sine «andre sykdommer» som de har fått lov å teste på? Dette passer jo meget bra med Polygons tidligere funn.
-
AZ skriver videre: «This multi-target collaboration will harness Silence’s established siRNA platform to identify and progress liver-based targets, as well as developing new delivery approaches for targeting other tissues such as the heart, lung and kidney.»
Link: https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2020/astrazeneca-to-discover-and-develop-sirna-therapeutics-for-cardiovascular-renal-metabolic-and-respiratory-diseases-in-new-collaboration.html
- Så til den spennende delen som jeg fant på det store internettet. En artikkel på Evaluate.com stiller seg smått uforstående og noe tvilende til at Silence kan løse alle AZ sine utfordringer med levering av siRNA:
«But the deal calls for delivering siRNA molecules to tissues other than the liver – a tough prospect»
«Delivery of siRNA to the liver is an established approach (…), pulling off a similar trick in the heart, lungs and kidneys will likely require a different delivery tech; Silence’s work with lipid nanoparticles could have application here.»
Er det her PCI Biotech kommer inn i bildet og gjør at AZ er villig til å satse på Silence? «will likely require a different delivery tech…» Den likte jeg!
Ifølge artikkelen er det nemlig et annet selskap som burde vært foretrukket fremfor Silence (dersom ikke AZ hadde PCI i bakhånd, min spekulasjon):
«Another question is why Astra has roped in Silence rather than the more established RNA interference player Alnylam,»
Og de avslutter sin artikkel med dette poenget:
«Why Silence, though? Alnylam is a bigger group with proven tech: its Onpattro, a lipid nanoparticle-delivered transthyretin siRNA, was launched in 2018 as a treatment for hereditary amyloidosis. If Astra was looking to add siRNA capabilities to the mRNA-based tech it has thanks to its tie-up with Moderna, Alnylam would have been the logical place to start. Perhaps Alnylam was not interested in the Astra deal, or wanted significantly more than $80m up front.»
Morsomt avsluttende spørsmål. Men kan vi snu på det og si «kanskje ble ikke Alnylam spurt fordi AZ allerede hadde en bedre leveringsteknologi på hånd som vil utfylle Silence sin teknologi og gi enda bedre resultater»?
Setter pris på innspill fra dere med større kunnskap om dette!
Og jeg er altså fortsatt BULL på avtale med AZ, om noen skulle være i tvil.
Link: https://www.evaluate.com/vantage/articles/news/deals/astrazeneca-throws-silence-80m-lifeline