Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Ønsker vi virkelig at PCIB skal være med på et potensielt feilet hastverkprosjekt? Jeg ser for meg en stor nedside ved en sånt scenario, som det i det minste bør reflekteres over.

2 Likes

Ubetinget, JA !
Et slik prosjekt vil gjøre PCIB verdenskjent. Selv om ikke den underliggende vaksinen skulle virke vil PCIB kunne vise at leveringsteknologien virker.

7 Likes

Ja, hvis man bare ser potensielle oppsider, så er det klart. Hva hvis man blir verdenskjent for å ha utviklet en vaksine som senere viser seg å ha svært negative bieffekter, ref. svineinfluensavaksinen? Vi snakker om hastverkutvikling her, og man leker med ilden når man øker den systemiske immunresponsen.

2 Likes

Det kommer helt sikkert flere virus i årene framover når dette stuntet er over. Ingen grunn til hastverk for noe som er basert på hysteri. ( Hvor mange er døde i år i forhold til tidligere år?)

Pcib har tre ben.

3 Likes

Jeg ser det som lite sannsynlig at PCI Biotech sin teknologi vil bli benyttet i covid-19 vaksine. Det KAN likevel skje og i så fall er det ikke hastverk. Forskningssamarbeid med eksempelvis AstraZeneca siden 2015 og med en rekke andre biotekselskap. I tillegg har PCIB gjort R&D fra tidlig 2000 tallet. Her er ingenting overlatt til tilfeldigheter. Sten for sten så hastverk skal en ikke være redd for :+1:

Det som FAKTISK er sannsynlig er at teknologier utviklet av PCIB og partnere vil KUNNE bli benyttet i fremtiden ved eksempelvis pandemi.

6 Likes

Jeg er ikke redd for at PCI skal forhaste seg. Hele vaksineindustrien er i hastverk med å utvikle vaksine, og jeg påpeker at det også har en(potensiell)nedside å kaste seg på denne.

1 Like

Det hele mener jeg har forandret seg med covid. ALDRI har det blitt tilført så mange milliarder til forskning og utvikling vaksiner fra myndigheter, stiftelser og investorer. Slik jeg har fostått det er det nesten vanskelig å få satt alle midler på sidelinjen i aksjon. Å utvikle vaksiner har plutselig blitt free lunch hvor nedsiden er tatt ut med midler tilgjengelig og oppsiden ved løsning samtidig er enorm?

3 Likes

Vi snakker tydeligvis om helt forskjellige ting. God påske!

1 Like

Nå må vi huske på at PCIB ikke lager medisiner, men tar seg av transporten på en sikker måte uten bivirkninger. Hvis det i etterkant blir bivirkninger, så er det fra medisinen. Hvis noen får problemer med transporten, så vet kanskje BP at det finnes et selskap som har kompetanse til å ta seg av den jobben. Det kan hende at transporten er i verdensklasse. Det vil tiden vise.

12 Likes

Spørsmålet dukker opp på ny…
Er det noe mulighet eller hvor stor mulighet, er det at PCIB teknologi blir brukt i denne Corona virus bekjempelsen?

Vaksinen ser ut til å ta tid, så det skulle vell ennå være tid for PCIB?
Vet de riktige folka som jobber innen Corona bekjempelsen om PCIB sine teknologier og mulighet?

2 Likes

Av og til så evner en å beskrive PCIB, som om selskapet er unik i verdenssammenheng.
La oss må først ta et skritt av gangen.
Er spent på om de vil ha en avtale på plass med AZ innen 01.07.
Vi har tross alt ingen garanti.

Nei Ebitor, hadde vi hatt en garanti for en stor avtale hadde avtalen vært regnet inn i kursen. Det er slike muligheter aksjemarkedet gir, at den som treffer med sine spådommer og vurderinger får gevinst og den som bommer sitter igjen med svarteper :wink:

10 Likes

Biotec vil få ekstra vind i seila de kommende årene. Økt fokus og større satsing:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e8f018ea9a55100113478fc?utm_source=share-btn

8 Likes

Nå har Erna Solberg og andre ledende politikere falt for globalismen.
Hvordan gikk det, da pandemien rammet Italia?
EU snudde ryggen til!
Vi har den senere tid sett at beredskap og selvforsyning her hjemme svekkes dramatisk, ved det globale tenkesettet til Regjeringen.
Er det lurt at PCIB selges ut av landet?

1 Like

“Er det lurt at PCIB selges ut av landet?”

Det kortsiktige svaret er JA, det er lurt! Både for aksjonærene og pasienter pga det finnes ikke vilje og kunnskap blant de som sitter på de virkelige store pengene til å bygge noe stort innen Biontech i Norge.

Det langsiktige svaret er Nei…
Hadde noen virkelig tatt tak i potensialet til PCIB og annen norsk Biontech, så hadde vi kunnet bygge noe stort, men ditt kommer vi ikke…
Hvem ser eks potensialet til PCIB egentlig i Norge?
Veldig veldig få, pga kunnskap og innsikt innen bransjen…

15 Likes

Helt enig @Chilli. Politikere og media nevner hele tiden at hva skal vi leve av etter oljen etc. De kan jo begynne å se i sin egen hage før de roper om at vi trenger ny en næring som er fornybar og famler i blinde. Fortsatt en liten vei å gå før de store inntektene, og størrelsen er nok ikke stor nok for enormt inntektsgrunnlag fra norsk biotech , men potensialet for en ny næring er der!

11 Likes

Nå gidder jeg ikke mer. Det var visst «off-topic» i «PCIB småprat» å skrive om at PCIB kan tilby leveringsteknologi for mRNA. Lykke til videre folkens. Jeg tror fortsatt på 1000kr :blush:
Takk for meg.

18 Likes

Er redd for at du har rett. Men årsaken er neppe at de som sitter på “de store pengene” mangler kunnskap om utvikling av legemidler. De skjønner akkurat like lite av annen high-tech, det være seg telekom, automasjon eller akvakultur for den del.

Dette handler om evnen til å se det økonomiske potensialet og mulighetene for høy avkastning. Risiko finnes i høy grad også innenfor andre områder.

For at vi skal se framveksten av en norsk bioteknæring, tror jeg vi - på et eller annet mirakuløst vis - må se at et norsk biotekselskap ikke blir kjøpt opp og så vinner tiltro som investeringsobjekt blant de mest kapitalsterke miljøene her i landet.

Men akk, enn så lenge ser det ut til forbrukslånbanker, tungt forgjelda flyselskap og eiendomsmarkedet er langt mer populære.

7 Likes

Noe annet er regjeringen… De må komme med noen “store gulrøtter”
Hvordan bygge opp dette?
Eget utvalg?
Veien videre…
Strategi…
Hvor stor eiendel skal staten ha?
Risiko?
Dette krever enormt med ressurser og vilje… Norge liker å satse på noe en kan se og føle på… Dette er nok for skummelt for den norske stat, men det kan henne denne Corona krisen vekker opp enkelte til å tenke nytt…

5 Likes

Stå på Bamse, jeg ønsker flere av innleggene dine :muscle::blush:

11 Likes