Ja, det er et stort og åpent spørsmål, @solo. I det minste vet vi om kvartalspresentasjonen om ei uke. Aldri anledningen for de store nyhetene, men noen oppdateringer får vi alltidt. Bekrefta sikkerhet ved dobbel behandling fikk vi den 8. april, og de effektdata som samtidig ble kunngjort, var basert på avlesninger fra desember til februar. Så her kan vi vente nye tall.
Helt fra kvartalspresentasjonen i november (Q3/2018) har aksjonærene gått og venta på fimaVACC-resultatene - og etter at vi fikk “smakebiten” i februar (Q4/2018) er ikke spenningen, forventningene og utålmodigheten blitt mindre. Med god grunn.
Grunnen til at dette har dratt slik ut, kjenner jeg meg nokså sikker på: Waldays guiding i november var prega av den samme utålmodigheten og ønsketenkninga som vi aksjonærer preges av. Litt sånn “Vi vet jo at resultatene er veldig gode. La oss få dem på bordet og spre dem godt i hele den store internasjonale biotekverdenen. Så kan vi begynne å gjøre forretninger”.
Men akademia har andre ambisjoner. Med et omfattende grunnlagsmateriale som potensielt kan romme noe helt sensasjonelt, vil man gjerne grave både bredt og djupt - og undervegs i prosessen gjerne enda djupere. Det ligger stor presisje i å kunne leggge fram slikt på en vitenskapelig konferanse med deltakere både fra akademiske miljø og fra den internasjonale farmaindustrien.
Så er det samtidig slik at verken PCIB eller aksjonærene kan vente til siste dråpe er pressa ut av grunnlagsmaterialet. Vi vil at PCI-teknologien, for formålet terapeutiske kreftvaksiner, nå snarest mulig bør komme ut til videre klinisk utprøving. Det betyr utlisensiering og økonomiske størrelser inn i kalkylene våre.
Når det er sagt, føler jeg meg trygg på at det er tett og god kontakt mellom ledelsen og prof. Sjoerd van der Burg. På et tidspunkt"in the near future" må de dataene man sitterpå avdukes. Så er det gjerne enda rom for videre tallknusing, analyser og doktorgrader. Men vi trenger ikke vente på alt dette.
Lagt til:
Vil bare understreke én ting: Det trenger på ingen måte være noen stor konflikt mellom PCIBs interesser og de som universitetet i Leiden representerer. For kanskje er det slik at nettopp resultatene fra det dypdykket som Sjoerd v d Burg og hans disipler her har gjort, også har trigga enda større ambisjoner og optimisme hos PCIB. Da maser man seg ikke til noen trekvart ferdig analyse.