Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Eg var dessverre uklar.
Min uro var for fimaBac. Korleis klarer ein å belyse heile det infiserte område med feks tuberkulose. Det er gjerne enklare en eg trur og eg er heilt sikkert på at det finnes ein plan for det

1 Like

Er det nødvendig å belyse hele det infiserte området med f.eks tuberkulose ?

3 Likes

Også enig.
Ifbm NAC er myndigheter mest opptatt av å holde igjen og regulere og utrede før nyvinninger benyttes. Noe som tvinger frem at dette skjer etterhvert i vesten uansett, er til en viss grad at de ikke vil havne for langt bak “rogue states” som kina.

På befolkningssiden og i media høres NAC nesten bare skummelt ut og sci fi. Hvor det fokuseres på at maisen blir farlig, at rike skal produsere superbarn og leve lenger enn fattige og at USA skal lage supersoliders.
Poenget er at NACs område ikke akkurat har et positivt renome og omtale.

BAC er på helt andre siden av skalaen. Myndigheter løper rundt og skriker og gråter etter løsninger og utvikling. Og nærmer seg villige til å betale dyrt for nye medikamenter og tillate høy betaling pr bruk. I tilfellene minst mulig bruk er viktig for å ikke bare repetere cyclen for et nytt medikament.
En mulig modell er Mrd betalinger fra stater til selskaper etter milepælen å få et nytt medikament godkjent. Betaling vil da kanskje bli fordelt over år e.l., men nesten helt uavhengig av antall bruk.

I nær fremtid med mer antib resistens, fokus på mindre bruk og nye betalingsmodeller for antibiotika alternativer vil fimaBAC sin redusering av doser og kanskje også typer antib i behandlinger være en demper på det gigantiske problemet.
NAC kan i første omgang være et mellomsteg for annerledes bruk av eksisterende antib, men også være en del av at nye løsninger ikke blir ubrukelige over tid pga overbruk.

Befolkningen får med seg denne debatten nå. Så jeg tror BAC vil mye lettere kunne tas imot av befolkningen og investorer enn NAC.

10 Likes

Nei, jeg kan heller ikke umiddelbart se hvordan dette kan brukes til behandling av pulmonal tuberkolose, og spesielt ikke miliær tuberkolose. Hvordan skal lyset treffe tuberkolosebakteriene som gjemmer seg i alveoler og små bronkiestrukturer? Muligvis ville det være mulighet for perkutan eller endoskopisk adgang til et enkelt behandlingsresistent tuberkulom som kan belyses med fiber, men enkeltstående tuberkulom er ikke den kritiske del av sykdomsgruppen.

Jeg spekulerte litt i om optisk fiber kan inkluderes i kateter, dren og nefrostomikateter. Da ville man fått enkel adgang med lys til behandling av kroniske cystiter (som jo ofte kan være multiresistente), abcesser (som ofte kan være forårsaket av staphylococcus Aureus og da også MRSA) og pyelonefriter/avstengte pyelonefriter. Ekstern belysning av hud (infiserte diabetiske fotsår?) kan kanskje også være en mulighet?

Dette er selvsagt bare spekulasjon og høyttenkning. Hvis fimaBac blir et framtidig satsningsområde for PCIB så finnes det mange strategiske valg som må tas. Jeg har full tiltro til at de fatter kloke beslutninger når den tid kommer :slight_smile:

10 Likes

FimaCHEM bruker rød laser (høyenergi) og lyset må treffe svulsten.
FimaVACC bruker blå laser (lavenergi) og en kan vel i prinsippet belyse huden hvor som helst.Valget med å belyse der en setter sprøyten er vel av praktiske grunner.

så hvilken laser bruker en i fimaBAC?

ER det som ved vaksinasjon så er vel ikke belysning noe problem?
Snakker vi om å styrke imumsystemet ved BAC eller skal det tilføres kjemikalier inn i cellene eller en kombinasjon?
Personlig holder jeg blå laser som mest trolig?

3 Likes

Når analyserte data legges frem innen fimaVACC fase 1 studien i friske frivillige så kan vi risikere at der kommer mye mere områder og anvendelser opp enn det vi i utgangspunktet har tenkt oss.

Og dette forholdet kan også slå til etter presentasjonen , flere ganger.

Antallet deltakere og mengde prøver er høyt og det kommer dermed signifikante kvalitetsdata/konklusjoner.
Her kan vi virkelig bli overrasket , ja flere ganger.

Er ventetiden en funksjon av patenter som må på plass?

1 Like

Jeg har forstått det som at antibiotika kan frigjøres i bakterien ved hjelp av lys (på samme måte som kemo kan frigjøres i kreftcellen ved hjelp av lys i fimaCHEM).

Aner ikke, og har ikke så god greie på lys/laser heller. Det kommer sikkert an på hvilken type infeksjon man vil behandle? Så jeg tror det er uvisst.

4 Likes

http://pcibiotech.no/wp-content/uploads/2014/01/PCI_Biotech-Holding-ASA-Prospectus_FINAL_13_12_2016-ink-sign.pdf

Side 35:

“PCI Biotech’s fimaVACCtechnology may provide a solution to this challenge, thussubstantially improving the ability of vaccines to triggerthe immune system to fight both cancers and infectious diseases.”

Står litt om dette i prospektet side 35 og utover.
Klarer selvsagt ikke å konkludere men får en følelse av at vaksine skal kunne brukes til både kreft og infeksjons-sykdomer.
Sorterer fimaBAC under infeksjonssykdomer?
I så fall så kan jo det være snakk om blå laser og da er vel denne delen som omhandler metode for belysning veldig enkel?

5 Likes

Tja, mulig vi ser verdier om noen år men markedet har ikke lyst til å prise det inn.

Herregud, hvor mye jeg skulle ha gitt for å se toget forlate perrongen nå med lysets hastighet med bare oss faste og trofaste aksjonærer ombord :beers::joy::beers:

17 Likes

Walday uttalte i podcasten at det er rundt fem profylaktiske, dvs. vanlige vaksiner (f.eks mot influensa) som er aktuelle for fimaVACC. Resten av kandidatene er terapeutiske vaksiner, og da først og fremst mot kreft (kanskje bare mot kreft).

Forstår ikke helt hva du mener med “om fimaBAC sorteres under infeksjonssymdommer”, men poenget med fimaBAC er ikke å få immunforsvaret til å lære å bekjempe sykdommen, men å gjøre antibiotika (og kanskje andre antibakterielle midler) mer effektive.

15 Likes

Infeksjonssykdommer kan skyldes virus, bakterier, sopp og såkalte protozoer (encella parasitter).

Et eventuelt fjerde produktområde for PCIB, med formål å bekjempe bakterier som forårsaker infeksjonssykdommer (arbeidstitel fimaBAC), vil dermed bare utgjøre en del av kampen mot infeksjonssykdommer. Profylaktiske vaksiner (fimaVACC) retter seg derimot mot en annen del av kategorien infeksjonssykdommer; de virusinduserte. Husk i denne sammenhengen at tuberkulose skyldes en bakterie, mens for eksempel de fleste hepatittformene skyldes virus.

11 Likes

Tidligere i dag ble det diskutert Sanofi og PCI Biotech.

Attachment to the Proposal from the Nomination Committee of PCI Biotech Holding ASA, 7 May 2019.
Hilde Furberg – short CV
Hilde Furberg is an independent consultant and a professional board member. She has broad senior leadership experience, coming from her 35 years in sales, marketing, strategy and general management in Pharma/Biotech. Her experience is in different areas of specialty care, and from small to large global companies. Hilde has worked in companies like Baxter and Genzyme, she was most recently European Head of Rare Diseases for Sanofi Genzyme. In addition to working for Genzyme/Sanofi Genzyme, Hilde has since 2005 been a non-executive director, and board member of BerGenBio, Probi, Pronova, Clavis and Algeta. She is currently an industrial advisor to Investinor and board member of Calliditas, Tappin and CoB for Blueprint Genetics. Hilde holds a Master of Science from the University of Oslo (Norway).

4 Likes

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2019092215&redirectedID=true

Fra patentsøknaden under description:

The wavelength of light to be used is selected according to the photosensitizing agent to be used. Suitable artificial light sources are well known in the art, e.g. using blue (400-475nm) or red (620-750nm) wavelength light. For TPCS2a, for example, a wavelength of between 400 and 500nm, more preferably between 400 and 450nm, e.g. from 430-440nm, and even more preferably approximately 435nm, or 435nm may be used.
Where appropriate the photosensitizer, e.g. a porphyrin or chlorin, may be activated by green light, for example the KillerRed (Evrogen, Moscow, Russia) photosensitizer may be activated by green light.

Suitable light sources are well known in the art, for example the LumiSource® lamp of PCI Biotech AS. Alternatively, an LED-based illumination device which has an adjustable output power of up to 60mW and an emission spectra of 430-435nm may be used. For red light, a suitable source of illumination is the PCI Biotech AS 652nm laser system SN576003 diode laser, although any suitable red light source may be used.

Ved å søke på “nm” så får man opp der hvor det står om ulike lasere/bølgelengder.
Jeg vil anbefale å lese igjennom alt. Det er en del tungt stoff, men så lærer man da også litt.

12 Likes

Resistens behandlet med virus. Blir interessant å høre om muligheter og konkurransesituasjonen etterhvert.

4 Likes

23/05-2019 10:06:00: (PCIB) PCI Biotech: First patient enrolled in the fimaChem pivotal RELEASE study

26 Likes

Yes, endelig kom den!

Lothian (happy i dag!)

12 Likes

Yeeees! Da er vi i gang :tada::tada::tada::pray:

The pivotal RELEASE study has the potential of accelerated/conditional marketing approval as a first-line treatment given the rare disease status and high unmet medical need in this patient population, which currently are left without any approved effective treatment options.

13 Likes

Deilig!!! Ligget i luften en stund, men ingenting som er deiligere enn å få det offisielt bekreftet! Nå er vi i gang! :smiley:

9 Likes

Fantastiske nyheter. Da ble guidingen oppfylt:)

Mest sannsynlig er det en av de tyske sitene og jeg må si det er egentlig ganske kjapt da OUS ble aktivert i mars og den tyske siten en eller annen gang mellom mars og mai.

14 Likes

The interim analysis of PFS and ORR for potential accelerated/conditional marketing approval is expected to be available in approximately 36 months, while the final analysis is expected in approximately 50 months.

4 Likes