Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Personlig synes jeg prisingen er grei, utfra at ledelsen er fraværende med nyheter, som markedet trenger, for å se at aksjen er spennende.
Idag er den kun interessant for spesielt interesserte

1 Like

@Ebitor, den må du nok forklare nærmere…

Har du nettopp våknet fra vinterdvalen?

2 Likes

Prisingen er “grei” nok om man 1. syns det er greit nok at emisjonen ikke lot seg gjennomføre på annen måte enn ved å slippe til den giftige “spesialinvestoren” og 2. tar høyde for at biotek er en liten sektor som hverken politikerne eller de aller fleste større investorer her i landet bryr seg om, ja tildels har en direkte destruktiv innstilling til. Jeg syns ikke det er greit, men det gjør det ihvertfall forståelig at kursnivået ligger der det gjør.

5 Likes

Veldig enig med Durable og Lothian her!
Min største bekymring i PCIB er at det er heller tynnt med kompetanse innen internasjonal business og forhandlinger.

I kommersialiseringsfasen kommer man til kort med de ansatte PCIB i dag besitter innen medisin og kreftforskning. (Se f.eks. på hva som skjedde den gang Photocure inngikk den naive og skjebnesvangre avtalen med Ipsen for salg av Hexvix for Europa)

Tror noen bør rette et spørsmål til selskapet om man har tenkt å gjøre noe med dette misforholdet nå da man står på terskelen til forhandlinger, avtaler og kommersialisering.

8 Likes

Vel, naa har i hvertfall Powell naermest lovet en QE4 hvis ting gaar for galt. Saa da kan man forhaapentligsvis avskrive at boersene krakker i naermeste fremtid, og trekker PCIB med seg. Det kan isteden lede til en oppgang.

3 Likes

Jeg er ikke så bekymret når det gjelder kompetanse på forhandlinger osv. Selskapet har inngått mange avtaler allerede JF fimanac. Ved oppkjøp vil selskapet underhånden ta kontakt med de største aksjonæreneog få nødvendig input. Jeg antar at detforeligger avtalestandarder for utlisensieringer. Vi må huske på at selskapets ansatte trolig har god kompetanse på farmasiavtaler, mens de trolig ikke er vant med å forholde seg til aktører av typen Nyenburg
.

7 Likes

Avtalene de har inngått har nok ingen eller få kommersielle klausuler. Det er NÅ fremover det gjelder og det krever mye mer enn godt bioteknisk håndtverk.

Håper de ikkje går i tilsvarende felle som Biotec Pharmacon gikk i med giganten S&N i 2012-2015.

Eneste grunnen eg ser at markedet er skeptisk er at de ikkje har tro på at PCIB klarer det neste steget (kommersialiseringen).

De har kanskje grunn til å være skeptisk mtp alle fadesene i norsk biotek de siste årene?

Lothian

2 Likes

Styreformannen har så vidt jeg forstår vært eksperten som Fondsfinans brukte når de valgte ut farmaaksjer. I så fall har han spisskompetanse.

6 Likes

Skal man analysere pcib må en se på hele sektoren (i Norge) samlet sett.

Det er jo blod over alt!

1 Like

Nevn ett norsk biotekselskap med flere samarbeidspartnere enn PCIB!

Noen sier avtalene som er inngått ikke er kommersielle! Vel, partner står for alle / brorparten av kostnadene! Det er kommersiell avtale. Trygg på at ansatte, ledelsen, styret og advisory board med samlet solid internasjonal og kommersiell erfaring takler dette. Likevel vil nok PCIB erstatte CBO. Kan noen tenke hvorfor Per W var trygg på at resterende ledelse taklet partneravtaler interim? De er trygge på teknologien og framskritt som samarbeidsavtalene har gitt partnerne. Og dermed mulighet for hel kommersielle avtaler?!De mener nok de løser dette godt, synes det er veldig bull ledelse!

Eks disse to sitter noen her og mener ikke kan biotek og kommersielle avtaler. Her inne vet noen få alt så meget bedre enn disse. Utrolig lite ydmykhet.

[In his most recent role, Dr. Olivecrona held the position as Senior Medical Director at Swedish Orphan Biovitrum (Sobi AB) in Stockholm, Sweden, with the responsibility for medical affairs and all medical aspects of business development for Sobi’s international partner product Portfolio.

Andrew Hughes board member
He had roles of growing managerial responsibility in AstraZeneca, including Worldwide Director of Discovery Medicine; Oncology and Infection, Worldwide Clinical Head of Early Phase Oncology, and most recently Global VP of Early Clinical Development.

5 Likes

På tide å bevise at de klarer å få på plass avtaler som lukter :honey_pot: for PCIB…

Lothian

6 Likes

Det skal du være sikker på at alle biotek selskap til enhver tid jobber mot i en eller annen form! Hvor mange har så mange samarbeidsavtaler som PCIB hvor partnere dekker kostnad og en BP 10 partner?!

3 Likes

Ja men foreløpig er det lite cash på bordet. Og det er nok det markedet vil se før varig reprising oppover som vi håper og tror på.upfronts, milestones, royalties.før det skjer vil det fort være et press nedover som vi ser med 25 nå.

3 Likes

I mange biotekselskap er prising med teknologi, fase tre, samarbeidsavtaler og BP 10 samarbeid priset svært høyt, ikke minst fullfinansiert til reg studie ggk chem. PCIB er som snøffelen sier priset til en pølsebod. Om PCIB i tillegg får cash på bordet i en avtale vil kursen sikkert kunne mangedobles. Det er jeg enig i.

Hvis markedet hadde trodd på slike avtaler ville kursen allerede i dag antakelig vært mange ganger høyere. Ingen eller liten tro på fremtiden prises i dag.

8 Likes

Jeg tror de fleste aksjonærene i Pcib er misfornøyd med kursutviklingen i det siste. Til og med styreformannen ga uttrykk for dette når jeg spurte han på generalforsamlingen om hvordan han var fornøyd med utviklingen i selskapet (det var det første han nevnte). Men jeg må innrømme at jeg synes enkelte av skribentene på Tekinvestor klager altfor mye på mange ting, slik som dårlig hjemmeside, mangel på avtaler, dårlig informasjon osv. Det hjelper heller ingen ting på kursutviklingen å syte slik. Faktisk ødelegger det bare humøret til skribenten samt andre aksjonærer med mindre innsikt i hvordan det faktisk går med selskapet.

Hvis en er så misfornøyd som mange tilsynelatende er, er mitt råd heller å stille på kvartalspresentasjonene samt generalforsamlingen og fortelle ledelsen dette. Selv har jeg deltatt i mange år på disse og det er svært sjelden noen som har ytret slik misnøye som en kan lese på Tekinvestor. Sist gang det skjedde var i forbindelse Q3 presentasjonen i november i fjor. Da var det en aksjonær som var svært kritisk til at ledelsen satset på 3 områder, han mente dette var for stor spredning og reduserte sjansen for å lykkes. Per ga et meget godt svar på denne kritikken. Selv er jeg sjeleglad for at ledelsen har valgt en slik strategi. Dette fordi at hvis de kun hadde satset på FimaChem kunne det nå ha gått svært lang tid mellom hver børsmelding, noe som selvsagt kunne fått store konsekvenser for kursutviklingen fremover.

En annen fordel ved å delta på disse presentasjonene er at får mulighet til å prate uformelt med både ledelsen, styreformannen, Jonas Einarsson og andre aksjonærer. For min del, med en annen bakgrunn enn bioteksektoren, har dette vært alfa og omega for å skjønne teknologien til Pcib samt bedre vurdere resultatene.

Mange klager over en av garantistene i emisjonen har solgt en stor del av aksjene sine. Dette kom som en stor overraskelse på ledelsen også. De hadde ikke ventet dette etter å ha diskutert med disse investorene i flere år. Men hva kan Pcib gjøre med dette nå?

Enkelte etterlyser også større investorer på eiersiden, men dette er heller ikke lett. Blant annet nevnte Jonas Einarsson på Q1 presentasjonen i år at selv ikke svenskene er interessert i å investere i norsk biotek, med et unntak i Nordic Nanovector.

Tror det var Per som nevnte at etter en presentasjon i England var det stor sett det eneste investorene var interessert, når skal dere noteres på børsen i London. Med slike holdninger er det selvsagt ikke lett å tiltrekke seg kapital fra utlandet.

Enkelte etterlyser også ansettelse av ny Chief Business Development Officer. Til dette har Per sagt at de jobber med saken og at han og Ronny (tror jeg) inntil videre har overtatt dette ansvaret. For meg er det mye viktigere at de finner rette person enn at ansettelsen skjer raskt!

Som mange før meg har sagt, ting tar tid i biotek. Selv kjøpte jeg de første aksjene i Pho i 1999. Først i 2016 solgte jeg meg ut med tap (hvis jeg ser en signifikant salgssøkning i salget av Hexvix/Cysview vil jeg vurdere å kjøpe meg inn igjen). For de som ikke har tålmodighet er kanskje andre sektorer på Oslo børs et alternativ.

Min oppfordring til en del av skribentene er derfor, ikke klag så mye, det er lite konstruktivt. Still heller på presentasjonene til Pcib og kom med kritikken der hvor den blir hørt samt at en lærer mer om selskapet fra folk med mye kunnskap.

79 Likes

Kjære forumvenner,

Jeg har ingen problem med å forstå utålmodigheten og frustrasjonen over at aksjekursen ligger der den gjør. Men i stedet for å stirre intenst på sanntidskursen og intradagsgrafen, foreslår jeg en liten øvelse; svar deg sjøl på følgende tre spørsmål:

  1. Hvor mange kliniske og regulatoriske flopper har PCIB gått på siden du ble aksjonær?

  2. Hadde du planer om å selge deg ut denne sommeren?

  3. Ser du andre og bedre investeringsalternativ med en tidshorisont på 2-3 år fra nå (ja, om så ett)?

18 Likes

Jeg har dessverre måtte benytte meg av ignorer-knappen på enkelte postere, det blir rett og slett for mye repetering og syting. Synes dette drar ned kvaliteten på forumet en god del.

4 Likes

Jeg er nettopp tilbake fra Storaksjekvelden, og kan fortelle at Per ga en flott 8 minutters presentasjon av PCIB sine tre prosjektområder - og på lekmannsnivå.

Håper denne blir utlagt på hjemmesiden, men den vil bli tilgjengelig på AksjeNorge sine hjemmeside.

35 Likes

Det man maa gjoere i disse dager, er aa konsentrere seg om resultatene som er meldt. Vi har 3 forretningsomraadere som er i gang. hvor det er meldt veldig gode resultater for 2 av de, samtidig som PW tidliere har skrevet sterk respons paa det 3. omraadet (fimaNac). I tillegg har vi fimaBacc paa vent.

Foreloepig er det altsaa ikke meldt at noen av forretningsomraadene ikke virker. Jeg tror ikke alle paa denne traaden forstaar hvor heldige vi er som saa langt har unngaatt dette. For saa langt ut i loepet, er dette over all forventing. De tre forretningsomraadene som er i gang, har alle potensiale til aa revulusjonere verdens kreftbehandlings regime. Og for min del, med veldig begrenset biotec erfaring, og omtrent 0 da jeg kjoepte PCIB aksjer for foerste gang, er jeg overlykkelig over at jeg paa en eller annen maate greide aa skyte gullfuglen. Men det var forsterkning av effekten paa cellegift som PCIB allerede hadde vist i preklinisk som solgte PCIB til meg for mange aar siden. At vi har faatt fimaVacc og fimaNac, og etterhvert fimaBacc paa toppen av dette, er helt fantastisk. Og det vil ganske sikkert ikke stoppe der.

Derfor har vi abosulutt ingenting og klage paa i disse dager. At PCIB rotet litt i begynnelsen for mange aar siden, er det ingen vits i aa grave i lenger, siden de har presentert veldig overbevisende resultater lenge… For det er dette som betyr noe. Dette er det viktigste. Og helt avgjorende for om vi lykkes eller ikke. Alt annet blir naermest fjas til sammenligning.

Det eneste jeg kan si meg enig i av sytingen, maa vaere at PCIB burde skaffe seg en skikkelig ringrev i markedsfoerings og salgs sammenheng. Men dette sier PCIB at de er klar over, og jobber med hente inn, slik at de har kontroll paa dette omraadet ogsaa.

Konklusjon; Da er det ingenting igjen og klage paa;-)) Og kurseksplosjonen kommer ikke foer vaare partnere legger penger paa bordet. Dette er hva vi venter paa. Forhaapentligvis blir de mange etterhvert. Og forhaapentligvis vil resultater sammen med disse, lede til at BP etterhvert legger ett stort beloep paa bordet for aa kjoepe PCIB.

8 Likes

Kan være @Sørlendingen men uten selv kritikk vokser man ikke! Tiden er inne for et nytt klima og jeg håper særlig at PCIB ruster seg til det.

1 Like