Bare for å illustrere mitt poeng.
I går ble første pasient til Incyte sitt fase 3 studie på gallegangskreft meldt innrullert.
Men det er altså pasienter med FGFR-fusion. Og som kjent finnes denne biomarkøren bare i pasienter med intrahepatisk gallegangskreft. Hos pasienter med perihilar gallegangskreft så har 0 - null prosent denne markøren.
Mao ord Incyte kan ikke rekruttere en eneste pasient med perihilar gallengangskreft.
Og Incyte, som i følge clinical trials skal være ferdig med denne studien i 2023 skal rekruttere hele 432 pasienter, og det er ikke så rent lite når antall tilfeller med FGFR2 i US, EU OG JAPAN er 2000-3000 per år.
https://finance.yahoo.com/news/incyte-announces-first-patient-treated-113000907.html
“The incidence of cholangiocarcinoma with FGFR2 rearrangements is increasing and is currently estimated at 2,000-3,000 patients in the U.S., Europe and Japan.”
Incyte er et amerikansk selskap med MCAP på 17 mrdUSD, og kan sikkert ta opp fighten med NUCANA om intrahepatic og metastatic-pasientene.
Nucana har i utgangspunktet en mye tyngere vei en PCIB, og jeg tror at det drøyer veldig mye fordi rekrutteringen vil bli uvoverkommelig. ABC02 hadde ca 400 pasienter i sitt studie, og systemisk behandling som NUCANA vil jeg gjette på ligger i samme område som ABC02 og Incyte sitt opplegg.