Vi må jo konstatere at ting tar tid i denne branche.
Min vurdering er at nå har Pcib satt stolen for døren for vores top 10. Ikke mere forskning, nu skal det vurderes om man skal i klinikk. Og hvist det skjer, da bli’r det partneravtale.
Jeg syntes dette er gjort på en god og ordentlig måte. Ingen tvivl om at hvist dette ikke hadde virket, så var avtalen termineret. At de også skriver at de vil forhandle om en partner avtale er også meget positivt.
BP har valgt at denne avtale skal være hemmelig. Det er det en klar årsak til. BP indgår mange avtale som ikke er hemmelige. Min vurdering er at denne er hemmelig fordi den omhandler noe stort. Og her dereier det seg om et stort marked … store penger.
Det er derfor helt forståelig at man har valgt å bruke mere tid på å få en sånn avtale på plass, fordi den kommer til å bli’ stor.
Vi skal tænke på at Pcib inn til nu har samarbejdet med en liten forskningsgruppe på 8-10 forskere i en organisation med 60-100.000 ansatte. Det som skjer nu er at bevidstheden om Pcib sin eksistens og de resultater som de sammen har, er på vej opp i organisationen.
Jeg tror ikke at Pcib sine kort i en sånn forhandling er så dårlige. De har fullt innsyn i alle de forsknings samarbejder de har, de har lige rettigheder til resultatene. Og de har suveræne resultater. De har interesse fra andre en vores BP. Og de har frihet til å jobber på andre BP som kunne være interesseret. Her er det bare å være offanciv og proaktiv.
I tilleg slo de på stor trommen vedr. fimaNac på kongressen i Boston. Jeg tror det begynder å opstå en bevidsthed både hos Pcib og BP om at fimaNac kommer til å bli’ Mega stort.