Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Jeg tror vi kan ende opp med en lignende avtale som Moderna inngikk i 2013. Står litt om den her: https://www.nytimes.com/2013/03/21/business/astrazeneca-to-pay-240-million-to-moderna-therapeutics.html

AstraZeneca can choose as many as 40 drugs for development. In addition to the initial $240 million, Moderna will be entitled to $180 million for achieving certain technical milestones and to payments and royalties on drugs developed by AstraZeneca.

AZ har senere investert direkte i selskapet og vært med å ta de på børs. Moderna er i dag verdsatt til ca 60 milliarder NOK uten å ha produkt i markedet. Det sier meg at noen har tro på, og ser fremtidig stor verdi i mRNA teknologi.

Som flere har påpekt, PW har vært fremoverlent etter sommeren. Etter dagens uttalelser er min tolkning at det henger sammen med gode signaler fra AZ i sommer.

25 Likes

Skal ikke si nei takk til et slikt tilbud, alt ettersom hva royalty innebærer :slight_smile:

Da er det bare å trykke på gasspedalen for Chem og Vacc!

3 Likes

Messenger RNA carries the recipe for a protein from the DNA in a cell’s genes to the cell’s protein-making machinery. If the sequence of a gene is known, it can take only weeks to synthesize a corresponding messenger RNA. That could, at least in theory, make cells produce virtually any needed protein.

Still, there are numerous challenges, like getting the RNA through the bloodstream and into cells. Her kommer nok pcib inn i bildet :smiley:

10 Likes

Slutt å nevn fislesummer som 10mrd for hele NAC.
Nac heleid er verdt vesentlig mye mer i rette hender.

En semiexclusive avtale mot en sykdom/sykdomsgruppe kan være 5-10mrd.
En nonexclusive avtale mot sykdom/sykdomsgruppe kan være 20-500mill.

»Nac heleid i stort selskap med finansiering» Da blir verdien noe sånt som (semi-exclusive ganget med antall relevante sykdommer i verden)/2.
Spørsmålet blir hvor mye noen som er i stand til å komme i den situasjonen skal betale et lite farma for å kjøpe den rettigheten.

8 Likes

His AZ skulle kjoepe ifmaNac, for la oss si eks. 40 milliarder kr., vil de tilegne kontroll over behandling av en stor del av sykdomsmarkedet. Og Ikke bare for kreftsykdommer. De kan til og med lisensiere ut fimaNac til sine konkurenter for sykdommer de selv ikke er interessert i og foelge opp. Og de vil sitte igjen med vinn/vinn, uansett hvilke sykdom som vil kunne trekke nytten av fimaNac effekten.

Men det spoers om ikke fimaNac paa sikt kan bi verdt ett tresiffret milliardbeloep alene. Slik at vi burde kanskje svare nei til "lave"bud i begynnelsen, i paa vente av at flere, og kanskje mange BP selskaper omfavner fimaNac.

7 Likes

AstraZeneca har allerede et omfattende arbeid med Moderna på mRNA, mener å huske at de ikke bare har 2 solide avtaler, men har også kjøpt en 9% stake i Moderna.

Når AZ nå virker så ivrig på PCI Biotech virker Moderna-avtalene som en fin benchmarking.

At det måtte holdes hemmelig så lenge kommer vel at man ikke forteller kona at hun skal byttes ut noen år før det skjer.
Men når den nye flammen innfrir er det greit å break the news.

27 Likes

Man burde si nei til de første budene, nærmest uansett, for det vil nesten garantert komme flere bud og sannsynligvis flere interessenter på banen.
Vi har ALT å vinne på budkrig mellom en håndfull BigPharma-selskaper.

7 Likes

Dette blir bare useriøst i mine øyne. Jeg tror jeg snakker for brorparten her, ivertfall de med vettet i behold, at aksjonærene hadde godtatt et bud vesentlig lavere enn det. For min egen del hadde jeg godtatt 10 milliarder nå lett for hele butikken (det vil derimot ikke si at jeg ikke mener at PCIB er verdt langt mer enn det). Det vil gjøre meg økonomisk uavhengig og vel så det. Det er bedre med 1 fugl i hånda enn 10 på taket.

Et annet alternativ vil være å selge en håndfull aksjer i markedet så du har til salt i maten for deretter å lukke laptopen til du får et brev om at du vil bli tvangsinnløst.

8 Likes

Leser man første avtalen fra 2013 mellom AstraZeneca og Moderna var det jo en deilig up front på 240mill$, men minst like interessant, det står også noe om 40 indikasjoner/sykdommer. Selvsagt interessant mtp på meldingen fra tirsdag kveld som sa at AZ ønsker å sjekke kjapt ut flere områder før 2019 utløper.

Denne avtalen burde være fin benchmarking og utgangspunkt for hva vi kan forvente oss.

2-3 milliarder rett i foret og kanskje 10-talls milliarder down the road, joda en avtale vil sette fyr på kursen.

Edit: liker også med den avtalen at det er 180mill$ i tekniske milepæler, dvs utviklingsmilepæler. Mao penger utbetalt lenge før produkter har tjent en krone, og trolig ganske mye før en eneste godkjennelse ligger på bordet, det står «tekniske milepæler».

23 Likes

Å tenke stort er kanskje ikke typisk norsk, så hvem vet, kanskje du snakker for brorparten, kanskje ikke.

Holder en knapp på at solo nok har vettet i behold.

5 Likes

Avtalen med Moderna var 240 MUSD og milestones på 180 MUSD. Et par år etter gikk AZ inn med 140 MUSD.

Store penger, men et stykke unna de 40 ++ milliarder NOK det prates om her.

Skal ærlig innrømme at eg sikkert ikkje forstår potensialet til fimaNAc, men vi har ikkje så mange holdepunkter for å vurdere verdien, og hvilke type avtale® vi kan håpe på.

Blir sjokkert hvis AZ ikkje inngår avtale for fimaNAc i en eller annen form.

I så måte får eg en viss “Algeta-følelse” om dagen…2 milliarder USD, 5 eller 10???

2 Likes

https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article11786246.ece

AC er ikke alene i forretningsområdet fimaNAc.
Bavarian er også i samarbeide med fimaNAc og tenker den tanken at det kunne vært artig dersom de inngår avtale med PCIB før AC.

Finansieringen er ivertfall på vei

3 Likes

Det er i en fase som nå at PCIB virkelig får betalt for at de hadde guts til å TRØKKE til med emisjonen sist. Unikt å kunne sitte med komfortabel runway gjennom 2020.

Og etter nyttår er det JPM-konferansen i San Francisco… :wink:

12 Likes

Det snakkes om store tall her nå, og med rette. En avtale ala Moderna ville kunne gi mer enn en milliard i kapital til selskapet over natten pluss kanskje et utbytte på f.eks ca 25 kroner pr aksje (ca 100 mill USD som et eksempel). Like viktig er at PCIB nå er på radaren til også andre selskaper i en annen grad enn det var for noen dager siden. Hvis denne teknologien kan løse så mange floker kan jo et annet BP sikre seg alt dette (inkl et godt gående Fase3-tog) for 1-2 mrd USD. Det vil kanskje være den beste handelen de noensinne kommer til å gjøre, og den muligheten kan fort forsvinne.

5 Likes

Neste steg AstraZeneca gjorde overfor Moderna var vel så interessant, de puttet 140 millioner dollar inn i friske penger i Moderna og fikk en 9% eierandel.

Hadde ikke gjort noe om AZ fulgte opp en avtale til sommeren med å ta en solid andel i PCIB.
Det vil tilføre PCIB kapital til både hyggelige utbytter og mulighet for utvikling av flere fimaCHEM indikasjoner, samt saker egen regi på fimaVACC.

Dessuten når et big pharma tar en større posisjon i et selskap er jo det ofte for å ha muligheten til å kjøpe hele selskapet.

20 Likes

Allikevel ser det ut til at vi skal starte på 40,40…forstå det den som kan.

Noen som har hørt noe fra Pål F i Arctic…et hårete kursmål fra han kan lett bli den neste trigger…lenge å vente til 9. desember og ESMO.

PS. Justert opp til 41.55 nå. Men vi burde selvsagt nærme oss både 50 og 60 snart.

2 Likes

Jeg tror dette siger inn etterhvert de neste dagene og at kursen kommer gradvis :slight_smile:

4 Likes

Angående Pål Falck så ser jeg at han har jobbet 4 år i Astra Zeneca :grinning:

• Nordic Medical Director, Oncology & Infection

Oct 2011 - Feb 20131 yr 5 mos

• Medical Affairs Manager

Nov 2008 - Oct 20113 yrs

https://www.linkedin.com/in/pål-falck-a182224?originalSubdomain=no

25 Likes

Artig observasjon. Da skulle han ha enda bedre forutsetninger for å gi en korrekt verdivurdering av fimaNAc…

8 Likes