Å sette korrekt verdi på et biotek selskap har vist seg å være ekstremt vanskelig. De fleste variablene er usikre og vi kan derfor ha stort besvær med å finne noe fornuftig å slå i bordet med for å gi verdien vi kommer frem til nødvendig tyngde. Markedet famler således i blinde i påvente av børsmeldinger og illikviditeten gjør det vanskelig å kjøpe og selge aksjer. Under slike markedsforhold er det voldsomt viktig at tilliten og troen på selskapet er så bra som overhodet mulig. Nervøse investorer finner man i alle papirer, men så lenge man ikke har inntjening eller noe særlig meglerdekning blir man overlatt litt til tilfeldighetene. Akkurat slik som vi har det per dags dato i PCIB.
Det strides her på tråden hvor vidt det vil komme frem noe kursdrivende informasjon på Q4 gjennomgangen eller ei. I mine øyne har det vært såpass nyhetstørke (fra selskapets side) at kvartalspresentasjonen vil være av essensiell verdi for mitt vedkommende uavhengig av om det kommer noe nytt eller ei. Jeg trenger noen bekreftende meldinger om at kart og terreng stemmer. Jeg påsto i forrige avsnitt at vi famler i blinde, men heldigvis kan selv blinde høns finne korn iblant, som eksempelvis godkjenningene fra Legemiddelverket / REK. Nå ønsker jeg selskapets kommentarer rundt dette. Personlig finner jeg derfor en enorm verdi i morgendagens webcast, selv om jeg er overbevist om at det ikke kommer frem noe annet av vesentlig betydning. Bare det å få brutt «stilleperioden» anser jeg som ekstremt viktig!
Uten aksjonærenes bidrag ville eventyret aldri nådd så langt som det har gjort (til startstreken av PFII for gallegangskreft). Som ansatt i PCIB, spesielt i ledergruppen, ville jeg ha følt på en meget dårlig samvittighet overfor kursutviklingen til selskapet overfor de trofaste aksjonærene som har finansiert «forskningen». De har en jobb å gjøre for å få frem potensialet, presentere dette på en forståelig måte, og sørge for at kartet faktisk står i stil med terrenget. Pakker man en hundebæsj inn i sølvpapir så blir ikke dette konfekt. Jeg mener PCIB er i helt omvendt situasjon! Vi har konfekten, mens kursutviklingen tilsier det motsatte.
Ellers ser jeg at den siste pessimist er blitt optimist. Det er normalt en urovekkende situasjon – men jeg håper på vegne av hele PCIB gjengen at dette blir din beste investering noensinne Glein! «Bring on tomorrow».