Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Ja, pussige greier. Den ene investeringen bidrar til å sette dem som sliter økonomisk i en enda dypere hengemyr ved å tilby lett tilgjengelige penger, tildekket som en «smart» måte å finansiere sitt, det jeg vil kalle unødvendige forbruk for å gi inntrykk av å være «like god» som alle andre. Vi vet alle hvilke elendighet forbruk betalt på kreditt fører til.
Den andre investeringen er et bidrag med risikovillig kapital til å finansiere fremforskning av medisiner som kan gi håp en gruppe, og forhåpentligvis hjelp til mange av dem, som sliter med sykdom som i verste fall kan ende med døden.

Den første gruppen har fått særdeles gode rammebetingelser fra de samme myndighetene som må plukke opp regningen når økonomien revner, mens den siste gruppen befinner seg i en økonomisk skyggenes dal der stivbeint byråkrati gjør sitt ytterste for å legge hindringer i veien.

Joda, det er fortsatt forskjell på kong Salomon og Jørgen hattemaker. Og det blir det i overskuelig fremtid. For våre tillitsvalgte blir sterkt påvirket av lobbyister før de gjør sine beslutninger. Og hvem har større finansielle muskler til å finansiere slik lobbyvirksomhet enn finansnæringen? Slett ikke det norske kreftforsknkngsmiljøet. Kanskje det kan bli noe bedre når folk som Gjelsten har fått opp øynene for hva som skjer innen norsk farmasi og hvilket uforløst potensiale som ligger i dette segmentet. Hvem vet?

1 Like

Poster denne fra iphone7s…
Litt artig at noen never dette…

https://medwatch.dk/secure/Medicinal___Biotek/article11082501.ece

5 Likes

Kanskje MedWatch har rett. Det kan vaere Roche.

3 Likes

Aner jeg en viss «krigstrøtthet» blant mine medinvestorer?
Forståelig, siden det er lange og utmattende maratonløp å være investert i norsk farmasi.

Jeg håper, og tror, stemningen her nå er noe for pessimistisk og defensiv i forhold til hva som kommer til å bli realiteten. Så, fatt mot! :grinning:

MYE kan endre seg, på kortere tid enn man kanskje ser for seg.

Det kan f.eks. være at et eller flere av Oslo Cancer Clusters selskaper plutselig begynner å tjene penger. Hard cash!
Det er nærliggende å se til PHO.
Eller det kan være en forholdsvis stor samarbeidsavtale, med cash up-front, som plutselig får hjulene til å dreie fortere i hele den norske farmasi-bransjen.
PCIB kan være en «het potet» her, både innen FimaVacc, FimaNac og FimaChem.

Det kan være ting rett rundt neste sving, som vi ikke ser komme før de plutselig står rett foran oss.

8 Likes

Ja, du sier noe. Det å være investert i norsk farmasi er en tålmodighetsprøve og kan sammenlignes med en togreise på Bergensbanen fra Bergen til Finse; der tunnelmørket skifter med glimt av dagslys i det som ja virke som en uendelighet, inntil man når toppen på 1222 og lyset strømmer inn i toget fra kritthvite vidder og fjelltopper så langt øye kan se!

Men det er bare å smøre seg med tålmodighet, belønningen kan bli fantastisk, i den grad man ikke sporer av i en tunnel!:scream:

6 Likes

Kan se ut som massene ikke har den helt store troen for kommende dager. Er det lurt mon tro?

Det er tydelig at støkken som markedet fikk fra emisjonen høsten 2018 og at det fortsatt ikke er kommet resultater fra fimaVACC, har gjort investorene meget tilbakeholdne. I tillegg ligger der en nederlender som utøver et utidig press på kursen enn så lenge.

Men PW sin opptreden og ikke minst hva han sier i morgen på Q4 presentasjonen, kan selvfølgelig endre mye på det. Men, og det er et stort men, dersom de feile ord velges eller markedet merker at det er noe ledelsen ikke ønsker å fortelle, så kan dette gå fra galt til verre. Og det er nok noe av dette markedsaktørene kjenner på og som gjør dem forsiktige.

Selv har jeg valgt å satse på at dette blir meget bra, men skulle gjerne sett at ledelsen kom ut med en børsmelding eller to før det braker i gang i morgen.

2 Likes

Hva er du forventer skal bli så bra i morgen egentlig? Kan vi ikke få beina ned på jorden?

Det beste vi kan håpe på er at PW feks sier at han foreventer at VACC analysen bare er uker unna. Bortsett fra det så blir morgendagen en non event, most likely.

5 Likes

Helt enig i at det er viktig å få beina godt plantet på jorda. Forventningene bør begrenses til hva som er realistisk og sannsynlig.

Det kommer en børsmelding imorgen. Det er iallefall helt sikkert. Om den gir deg grunn til å smile er det bra. Fra min fartstid i PCIB så har alle kvartalsgjennomganger minus en, vært av typen non event/skrekkgjennomgang.

Sannsynligheten for nedgang er historisk svært høy. Så får alle ta eget ansvar for hvordan de løser dette.

Sier jeg noe om morgendagen, utover at jeg gjerne skulle hatt et par bør børsmeldinger fra selskapet før morgendagens seanse. Ut fra den sutringen som har vært de siste månedene så er jeg nok ikke alene ommet slikt ønske. Jeg har beina godt plantet på jorden men satser på at dette blir bra på sikt. Dersom du er aksjonær inPCIB går jeg ut fra at du har samme tilnærming.

Lykke til med fremtiden.

2 Likes

Den mest sannsynlige årsak til en EVENTUELL kursnedgang i morgen, er som følge av at noen blir skuffet over at man ikke får kursdrivende nyheter.
Mange vil kanskje spørre seg selv hvor lenge man gidder å se på maling som tørker… Men da bør man kanskje spør seg om det egentlig finnes noen bedre alternativer?

Kursnedgang etter kvartalsrapportering er vanlig, men som regel da i etterkant av et aldri så lite forventningsrally i forkant. Jeg kan ikke si at vi har blitt “rystet” av noe slik denne gangen…

Et hvert signal som kan tolkes som forsinkelse eller utsettelse tror jeg kan skape kursfall morgen.

Får vi VACC nytt? her er hva PW sa på q3:

’'Three parts of this study, tolerability, fimaVACC vaccination and then an optional part with optimization of the fimaVACC regimen if that is needed.

We have included more than 90 subjects in this. We’ve completed part 1 and part 2 and we have released the early [L] spot results showing that we see a higher number of T-cells, higher response rates and also that they appear quicker. This is up to 3 vaccinations and you can monitor how quickly the immune response comes.

Now our near-term focus is on characterization of the immune response further to see exactly what this immune response looks like. And for that, we have now established a collaboration with the Department of Medical Oncology at Leiden University Medical Center, together with Professor Sjoerd van der Burg, which is one of the leading persons in the world for this kind of immune analysis. And we will report the results of this as soon as the results are available. And we have said that this study will be completed by second half 2018. So in the near future, we expect to have something to tell you about the results of this study.’'

Hva PW sa om partner/Asia:

[Trond Johannsen]. Regarding Asia, will you have Asian sites also into the study? You had an open possibility for that a little bit earlier?

--------------------------------------------------------------------------------

Per Walday, PCI Biotech Holding ASA - CEO [14]

--------------------------------------------------------------------------------

Yes, we still have an open possibility for that. But we’re considering how to do this the best possible way, so we’ll get back to that when we have concluded those deliberations. But it is important – it is an important region so somehow we need to define a strategy for how we handle that region.

Coming back to the hospitals – possible hospitals in Asia. When do you think you will know if there’s going to be included any hospital in Asia in the pivotal II study?

Per Walday, PCI Biotech Holding ASA - CEO [44]

First half of next year, I would think, we would have a clear picture of that.

Håper noen som stiller på q4 kan ta tak i denne uttalelsen fra PW å få han til å fullføre setningen…:wink:

We know the risk is about NOK 0.5 billion with the money that is spent and the money that is being raised and the money that is needed. So what is the reward? Since you took a qualified decision based on risk-reward, what is the reward?

Per Walday, PCI Biotech Holding ASA - CEO [62]

So we have not gone out publicly with that analysis and we will not do that because there are partnering discuss…

5 Likes

Det holder at PW bekrefter at vi er ON TRACK med GGk, så er vi opp så det monner.

3 Likes

Londonmannen,

Et perspektiv som ikke har kommet så godt frem her i samtalen er hvordan og hvorfor posisjonen til Nyenburg ble så stor som den ble.

Nyenburg hadde tegnet seg for 332 227 aksjer, da det ble klart at ikke hele emisjonen ble fulltegnet. Dette kunne de da gjøre UTEN tegningsrettigheter.

Dernest måtte de ta 433 470 aksjer som garantist. Samlet sett ledet dette til at de totalt fikk en posisjon på 765 697 aksjer.

Nyenburg har nok i sine investeringsmandater en begrensning på hvor stor eksponering de ønsket å ta. Da kursen ble satt såpass lav som kr 30,- la nok Nyenburg til grunn at denne lave kursen (vs ca kr 53,- på tidspunktet det ble offentliggjort) medførte at de ikke ville få noen aksjer over garantien.

Disse tallene er det mulig å hente ut fra børsmeldinger fra etter at tegningsresultatet fra emisjonen ble offentliggjort.

Antar en at dette er sant, fikk Nyenburg ca 433.000 aksjer for mye i eksponering mot PCIB. Kostprisen for dette var kr 30,- pr aksje. Det vi har sett, kan være at Nyenburg nå over tid rett og slett har redusert denne tilleggseksponeringen de fikk “i fanget” som følge av garantien. De fikk 3,5 % på garantibeløpet dvs en provisjon på 3.465.000,-. Trekker en fra kursdifferansen mellom kr 30,- (kostpris) og det de har “listet” seg ut på (snittpris kanskje kr 26,50), tar de et tap på kr 3,50 pr aksje. Skal de ut med den tilleggspotten de fikk under garantien, vil de realisere et tap på kr 1.517.145,-.

Samlet sett sitter de altså igjen med kr 1.947.855,- i inntekt som følge av garantien, og en post på 332 227 aksjer, som de frivillig tegnet seg for.

Med den reduksjonen vi har sett i Nyenburg hittil, begynner de nå å nærme seg denne frivillige andelen som de tok en investeringsbeslutning på. Personlig heller jeg mer til at Nyenburg vil redusere til 332 227 aksjer.

Dette er i min verden mer sannsynlig enn at Nyenburg skal helt ut.

28 Likes

De fleste av oss sitter long . Og skal sitte til Fimachem er på markedet(eller et oppkjøp). Men skjønner at de som er inn og ut av aksjen er spent på kortvarige oppturer.
Når det gjelder hovedcaset, virker det som PW og co har stålkontroll, spesielt etter bekreftelsene som er gravd frem de siste dagene. Det er betryggende.

5 Likes

Den teorien virker for meg svært sannsynlig!

1 Like

Fornuftige og edruelige tanker. At en aktør som har stilt opp som garantist skulle ønske seg helt ut virker ikke troverdig. Men at en aktør som har fått betydelig flere aksjer i fanget enn hva de hadde regnet med, ønsker å redusere sin eksponering det finner jeg høyst sannsynlig. ;-))

5 Likes

Da fikk de en mandat på 1.000.000 Euro :+1:

3 Likes