Det er mange som har en aversjon mot å tilføre midler over aksjonærbasen. Jeg er ikke så negativ til det som mange andre synes å være. Et godt finansiert selskap med en spennende pipe er ikke å forakte, og jeg kan godt vurdere det om selskapet har en god plan for fremdriften de får ved å hente mer.
Eksterne penger er kjempefint, men det er ikke gitt at det er bedre. Gir man bort mye nå i en tidlig fase, hvor motparter ser en teknologisk og regulatorisk risiko (og priser ting deretter), så kan det være et godt alternativ å løse det via eiere - evt. ved å ønske nye eiere velkommen i en rettet emi med påfølgende rep.
Det er heller ikke gitt at en ekstern aktør er så overbevist at de løser hele selskapets finansielle behov for nytt Vacc studie og generell drift de neste tre årene før de har sett en viss måloppnåelse, les: milestensutbetalinger. Jeg ser for meg betydelig backload i evt. avtaler som inngås på nåværende tidspunkt, som ikke nødvendigvis fritar oss fra å måtte bidra som aksjonærer.