Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 4 (PCIB) 1

Hyggelig at du tenker høyt for mange. …Altså milliardavtale i Asia en stund etter
12.mars når vi har 1-årsjubileum på helvetsåret… Selvsagt går man da til ATH selv om du ikke sier det…Nå blir det en litt lettere søndag for mange som tenker på tall…Takk og takk:))

5 Likes

Stor honnør og takk @Sorlendingen for at du deler dine vurderinger og kunnskap.

Innlegg av slikt kaliber fortjener vel å bli lagt på fundemental tråd også?

4 Likes

Enig i det du skriver.
God behandling i gallegang gir mulighet for andre indikasjoner. Sannsynligvis behov for egne studier. Kanskje ikkje i feks pancreas som anatomisk og kreft type er liknende som gallegang og med stort behov for behandling.

Trur også mulighet for rask behandling til flest mulig går raskere med nok penger

3 Likes

Det må da være selskaper med blockbusterpotensiale blandt kandidatene som kan få turboeffekt fra fimaCHEM , VACC og NAc.
Problemet hittil er vel å få det bevist .
Det handler vel om å få den første avtalen så åpnes en ny verden.

Vi har produkter som kan nullstille patenttiden på blocckbustere som synger på siste rest av tildelt patenttid og kjelerreoler fylt opp av prosjekter som er avsluttet pga delivery av store molekyler ikke er god nok of derav for lav effekt.

Kovid19 og CRISPR , infekssjonsykdommer.

De vil vel begynne der en med lavest mulige investeringer i de mest lovende prosjektene i de vanskeligste sykdomsområdene får vist frem platformteknologiene sine.

BP’s blockbustere som går mot slutten på patenttiden burde kanskje vært en god vinkling.
Det blir jo et helt nytt produkt dersom en gammel god blockbuster får tilført bedre sikkerhet , større effekt , kraftfull delivery , ikke?

30 nye år med en forbedret kjent blockbuster …pengerdeo :moneybag:

7 Likes

Om man hører svaret fra PW ved Q3 angående Asiapartner (ca 54.30 - 55.40) og spesielt på slutten av svaret så er det helt klart at dette har høy prioritet og er noe de sikter mot. Dette har de arbeidet med en stund, så veldig enig @Sorlendingen, mars mnd blir meget spennende, får vi en melding alt på mandag ?:grin::crossed_fingers:

4 Likes

Jeg tror på avtale om Asia-partner i løpet av mars eller april, Robin & co har jobbet lenge med dette nå.

7 Likes

Som jeg viste i går er PCIB involvert i EU founded forskningsprosjekter. Det jeg viste til i går var et prosjekt som starter 1. mars 2021 sammen med PCIB og universiteter, og som får i overkant av 40 mill NOK i EU-støtte.

Man finner flere slike prosjekter. Her er et som nylig ble avsluttet (14.01.21) som omhandler PCI: Nanoparticle mediated Photochemical Internalisation (PCI) of small anticancer drugs:

Link: https://inn.demokritos.gr/pcinano-nanoparticle-mediated-photochemical-internalisation-pci-of-small-anticancer-drugs/

Leder for prosjektet er Konstantina Yannakopoulou. Hun har året for dette prosjektet startet (2015) forsket med PCI sammen med Kristian Berg og Theodossis Athanassios Theodossiou . Mulig hun ble begeistret for teknologien da:

Link: https://www.researchgate.net/publication/272027477_Photochemical_Internalization_of_Tamoxifens_Transported_by_a_Trojan-Horse_Nanoconjugate_into_Breast-Cancer_Cell_Lines

Konstantina Yannakopoulou har to pågående prosjekter ut fra det jeg finner. Ett av disse omhandler antibiotika resistens (Nanocarriers for the delivery of antimicrobial agents to fight resistance mechanisms). Jeg vet ikke om PCI er involvert i dette, men det handler om delivery:

Link: https://www.researchgate.net/project/Nanocarriers-for-the-delivery-of-antimicrobial-agents-to-fight-resistance-mechanisms

Det blir spennende hva som kommer ut av slike prosjekter. Dette viser uansett nok en gang at teknologien vekker begeistring blant forskere, og at teknologien nytter støtte av EU i forskningsprosjekter. Synes dette virker å være en kostnadseffektiv og smart måte å generere markedsføring og høste vitenskap ved bruk av teknologien.
Til flere forskere som begeistres av teknologien, til kortere vei er det til kommersielt gjennombrudd, tror jeg. Den viktigste markedsføringen skjer oftest gjennom science!

47 Likes

Det som er litt interessant nå er jo hva PW legger i økt screening og om dette FAKTISK kollererer med økt innrullering. Mener han at økt screening er fra 0 til 1 eller 0 til 10? Tar det flere mnd før første pasient er innrullert i USA er økt screening nærmere det første scenarioet slik jeg tolker det. Det skaper for meg usikkerhet jf hans ord om økt screening i Asia og Europa også.

Videre til IDMC melding indikere om de er on track, etter min mening. Den bør ikke komme for langt inn i 2021. Jeg mener @Gunnersaurus hadde et godt innlegg om dette tidligere, selv om jeg var uenig i hans konklusjon. Kanskje han kan lage et nytt estimat basert på ny info fra PCIB.

Her tror jeg du har riktig. Skal de treffe med det de har uttalt hva gjelder rett indikasjon etc, skal det ekstremt mye til om det passer med en partner som er villig til å betale for dette.

Her er jeg noe mer usikker. PCIB vet de sitter på gull. Hvorfor skal de selge det for gråstein? De er allerede godt i gang med innrullering i Asia. Og de vet at når RELEASE blir godkjent er cash siktet i umiddelbar fremtid (liten emisjon på flere 100kr etter AA). Hvorfor da, når de er så godt i gang med Asia, gi bort ca 50% av oppsiden nå rett før målstreken? Da tror jeg de heller går for en 10% emi og kortsiktig liten nedgang og støy, for langsiktig å maksimere aksjonærverdiene. Hvis det blir avtale i Asia blir den ekstremt bra, eller ingen avtale.

De har tidligere uttalt, husker ikke når, at de er på børsen blant annet for å sikre kapital for å få produktet på markedet. Spennende tider uansett.

5 Likes

Jeg tror ikke de trenger å selge til Asia for gråstein på nåværende tidspunkt. En avtale vil nok uansett kreve at en slik behandling får markedsgodkjenning i fremtiden, så prisen vil kunne være like høy nå, som ved dagen vi får dette.

5 Likes

PW har kommunisert at de ser store fordeler med å få en partner tidlig inn i RELEASE studiet, ift at de tar en mer aktiv rolle, så dette jobber de mot. Han sa også at en partner seinere inn vil gi PCIB bedre forutsetninger til å få en bedre deal så det er flere muligheter. De må jo selvsagt ordlegge seg slik også for å ikke gi alle gode kort til en forhandlingspartner i en eventuell pågående forhandling.

10 Likes

Da kikker vi nok en gang inn i spåkulen! Jeg har nedjustert innrulleringstakten til «Covid-19 tempo», tatt på enda mer pessimistiske / konservative briller samt ivaretatt siste nytt fra selskapet:

  • The first Asian patient was enrolled in the RELEASE study in South Korea in October, less than three months after opening of the first study site in Asia.
  • Several initiatives have been implemented in the RELEASE study to recoup long-term recruitment projections.
  • Besides going into Asia, the most important initiatives are the protocol amendment made to expand the eligible patient population and the addition of new clinical sites.
  • A total of 47 RELEASE study sites are open by end-January 2021 across EU, US and Asia and all these sites are operating under the amended protocol.
  • Ukraine has been added to the country mix in Europe, replacing UK due to approval delays and trial competition.
  • The expected timeline for the planned interim analysis remains in the range from 2H 2022 to 1H 2023

Så går vi over til stipuleringer.

Forutsetninger: Cirka 5 år (62 måneder) på full innrullering (startpunkt mai 2019 – sluttpunkt Q2 2024)). Matematisk blir det 3 pasienter per måned (i snitt). Jeg antar 47 klinikker totalt (meget konservativt siden vi har 47 aktive klinikker nå) , hvilket tilsier 0,06 pasienter per klinikk per måned, eller 0,77 pasienter per klinikk per år . Personlig tror jeg egentlig at de asiatiske klinikkene har potensiale på over 2 pasienter per år – noe som kan gi en voldsom boost på innrulleringen. Denne «oppsiden» tar jeg uansett ikke med i beregningen (siden jeg nå velger en konservativ tilnærming).

image

Som dere kan se er det noen farger utenom svart i oppstillingen.

De grønne (fra venstre mot høyre): Faktisk tidspunkt for første pasient fra EU som ble innrullert (23. mai 2019), faktisk tidspunkt for første pasient innrullert i Asia (26. oktober 2020), og til slutt min forventede måned for første pasient innrullert i USA (juli 2021).

Den i oransje : Mitt tips for når IDMC melder at «safety» er klarert («seamless safety review»). Tankegangen bak dette resonnementet er at vi trenger mer enn 25 pasienter innrullert pluss fire måneders safety avlesning. Man trenger altså 8 pasienter som har gjennomgått dobbel behandling og siden det randomiseres samt at man ikke nødvendigvis gir alle i eksperimentell arm dobbel behandling trenger man 20-30 pasienter (jeg legger meg på 25 +). I og med at jeg stipulerer 27 pasienter innrullert per mai 2021 ser jeg for meg at safety avlesningen inntreffer i september 2021. Dette er rimelig konservativt dersom man sammenligner med fase 1 data hvor 11 av 16 pasienter mottok 8 sykluser med cellegift . Ytterligere 2 fikk 6 sykluser. 1 fikk 2 og 2 fikk 0 (altså var 13 av 16 sånn sett avlesbare på safety om man hadde gjennomført en normal syklus med fimaCHEM 1 og fimaCHEM 2. Man skal sånn sett kunne anta at man trenger cirka 20 pasienter innrullert pluss fire måneders safety avlesning for å oppnå denne milepælen – men klok av skade tar vi hensyn til skjev randomisering og mulighet for at enkelte pasienter kun gjennomgår en fimaCHEM behandling.

image

Den i blå : Min personlige oppfatning er at dataene vi kommer til å se mellom kontrollarm og eksperimentell arm vil være veldig forskjellige (betydelig bedre resultater med fimaCHEM er altså det jeg forutser for de som ikke allerede er kjent med min klokkertro på PCIB behandlingen). Sånn sett innbiller jeg meg at vi ved cirka 100 pasienter innrullert vil tendere mot en mulig terminering av kontrollarmen av etiske hensyn (på tidspunktet 100 pasienter innrullert pluss 3 måneder setter jeg derfor denne blå milepælen). Dette er å anse som en joker i leken ( in the fortunate situation that the experimental arm is shown to be undeniably superior to the control arm the IDMC may recommend termination of the trial ).

Den i rødt : PCI Biotech spår interim avlesning i intervallet 2H 2022 / 1H 2023 – mens jeg plasserer meg litt forsiktig i kjølvannet av denne perioden (Q3 2023). Min antagelse er at Covid-19 legger en demper på innrulleringen gjennom hele 2021 og at vi først vil oppnå god rekruttering igjen i 2022. Klarer ikke helt å være mer positiv enn dette akkurat nå, selv om man selvfølgelig skal kunne forvente at endringene i protokoll og inntoget i Asia kan gi sterkere innrullering. Min røde søyle inntreffer ved 120 pasienter innrullert (pluss tre måneder) hvilket gir ett treff på Q3 2023.

image

De i lilla : PCI Biotechs estimerte final analysis tidspunkt (H1 2024).

De i gult : Mitt forventede final analysis tidspunkt (H2 2024).

Med Covid-19 får man plutselig nok en usikker variabel på tidslinjene. Jeg synes det er vanskelig nok å tyde Per Walday og hans formuleringer :exploding_head:

Ta estimatene med en god klype salt siden krystallkulen ikke akkurat har vist seg å være bunnsolid tidligere :rofl:

42 Likes

Kjekt å ha :slight_smile:

Brukt på PCIB’s tilfelle.

PCI Biotech announces preliminary outcome of meetings with EMA and FDA for development of fimaporfin in inoperable cholangiocarcinoma

Oslo, 20 December 2017 – PCI Biotech (OSE: PCIB), a cancer focused biopharmaceutical company, today announced preliminary outcome of regulatory interactions with the European Medicines Agency (EMA) and the U.S. Food and Drug Administration (FDA) on the development of fimaporfin in combination with gemcitabine for treatment of inoperable cholangiocarcinoma (bile duct cancer). The purpose of the interactions is to discuss the development programme for fimaporfin, including the design of a pivotal study to support future marketing authorisation applications in EU and the USA.

A common understanding has been reached on several important factors for a pivotal study with fimaporfin in inoperable cholangiocarcinoma, including the sufficiency of a single randomised two-arm study and importantly, the potential for accelerated/conditional approval based on interim results. The required randomised study will provide the opportunity to generate robust comparative data of importance for market acceptance of fimaporfin as a first line treatment of inoperable cholangiocarcinoma. The implications of an interim analysis for the final pivotal study design will require further discussions with regulators.

Utdrag:

What are the benefits of a breakthrough therapy designation?

Breakthrough therapy designation is intended to expedite the development and review of drugs for serious or life-threatening conditions. The criteria for breakthrough therapy designation require preliminary clinical evidence that demonstrates the drug may have substantial improvement on at least one clinically significant endpoint over available therapy.

A breakthrough therapy designation conveys all of the fast track program features (see below for more details on fast track designation), more intensive FDA guidance on an efficient drug development program, an organizational commitment involving senior managers, and eligibility for rolling review and priority review. Section 902 of FDASIA requires the following actions, as appropriate:

holding meetings with the sponsor and the review team throughout the development of the drug
providing timely advice to, and interactive communication with, the sponsor regarding the development of the drug to ensure that the development program to gather the nonclinical and clinical data necessary for approval is as efficient as practicable
taking steps to ensure that the design of the clinical trials is as efficient as practicable, when scientifically appropriate, such as by minimizing the number of patients exposed to a potentially less efficacious treatment
assigning a cross-disciplinary project lead for the FDA review team to facilitate an efficient review of the development program and to serve as a scientific liaison between the cross-discipline members of the review team (i.e., clinical, pharmacology-toxicology, chemistry, manufacturing and control, compliance) for coordinated internal interactions and communications with the sponsor through the review division’s Regulatory Health Project Manager
involving senior managers and experienced review staff, as appropriate, in a collaborative, cross-disciplinary review

Legg merke til denne:

The criteria for breakthrough therapy designation require preliminary clinical evidence that demonstrates the drug may have substantial improvement on at least one clinically significant endpoint over available therapy.

@Gunnersaurus it seems that we both agree that pci biotech rectruited just over 20 patients so far. i consider this to be worst case scenario. however what i dont agree about with the current inputs and guiding from the company is that worst case scenario dictates by end Q1 2023 the last patients should be already treated so that interim readout can be end of H1 2023. in your graph interim read out will rather happen in H2 2023. worse than worst case scenario :grinning:

10 Likes
  • CARNEGIE VIRTUAL HEALTHCARE SEMINAR 2021, Stockholm based online event 9-12 March 2021. Virtual company presentation 16:15pm (CET) 9th March 2021

  • H.C. Wainwright Global Life Sciences Conference, March 9-10 2021. Virtual company presentation, time and date TBC

https://www.pcibiotech.no/partnering

•So can you say something about the interest for RELEASE, for fimaCHEM in Asia? -------------------------------------------------------------------------------- Per Walday, PCI Biotech Holding ASA - CEO [13] -------------------------------------------------------------------------------- So I’m not – I don’t want to talk too much about – directly about this. But I can say that we are continuing our work, and we still have the same view that it is important for us to find partners in Asia. We cannot commercialize this ourselves. So we are still working on that. I think I’ll limit my comments to that.

————————————————————————————-
Unidentified Analyst, [31] ------------------------------------------

• Okay. Regarding fimaNAC, have you had interest from other big pharma companies than AstraZeneca? -------------------------------------------------------------------------------- Per Walday, PCI Biotech Holding ASA - CEO [32] -------------------------------------------------------------------------------- We have had interest from other big pharma companies than AstraZeneca, yes.

• And there are some questions regarding both orphan drug designation in Asia and other countries in Asia besides South Korea and Taiwan. -------------------------------------------------------------------------------- Per Walday, PCI Biotech Holding ASA - CEO [42] -------------------------------------------------------------------------------- So I think we have already said where we think it is interesting to have – where it’s commercially interesting to look for fimaCHEM in bile duct cancer. And China and Hong Kong and Japan are the other commercially interesting areas. There are also other countries with high – potentially high recruitment, but there are a number of different factors that needs to be taken into account when you decide where to go with this. With regard to orphan designation, we’ll see what we do with that. And there are possibilities in South Korea, absolutely. So we’ll announce when we have anything to announce around that. We will do that.

• Here is some a final question from the web as well regarding second-generation COVID-19 vaccines. How is PCI or fimaVACC fit for that? -------------------------------------------------------------------------------- Per Walday, PCI Biotech Holding ASA - CEO [55] -------------------------------------------------------------------------------- So we have a very interesting technology in relation to that we can enhance the cellular immune responses that in several reports have shown to be important for the immune response against COVID-19.

• I’m very glad to see that the screening activity has risen. I would think that most of that screening increases in Asia. But do you see a similar trend in Europe also that there’s more screening going on in Europe? -------------------------------------------------------------------------------- Per Walday, PCI Biotech Holding ASA - CEO [9] -------------------------------------------------------------------------------- I think I mentioned this at the end, across the board, actually. We see increased screening in all different areas.

• do you see increased interest for your technology based on that presentation? -------------------------------------------------------------------------------- Per Walday, PCI Biotech Holding ASA - CEO [11] -------------------------------------------------------------------------------- Yes, we have seen – we have some indications of that. We have had some companies that have reacted to that presentation, I can say. So it’s clearly very – as I showed you, clearly very good results. But it is, of course, limited to those that are actually seeing the presentation. So it’s up to us to actually use this now and to ensure that this is targeted to where we think it’s most usable.

11 Likes

Kan vell være en god mulighet for å treffe nye investorer som sperrer opp øynene for teknologien sine resultater, under slike konferanser. Spesielt når de beregner sannsynlighet for suksess opp i mot mcap 🥸

5 Likes

Veldig tynt. Dette var presentasjonen som skulle faa hele BP til aa sperre oeynene opp. Ogsaa blir svaret en svak; some inidications of that?

Etter dette svaret, er partner i ASIA det eneste haapet jeg har om dagen.

1 Like

@solo

Også kalt “understatement” :blush:

4 Likes

@solo : spørsmålet var vell om de hadde hatt noen respons etter konferansen rundt resultatene. Det ble vell bekreftet, og det er vell positivt kun ett par uker i etterkant? I biotek er vell det å «sperre øynene opp» etter såpass kort tid?
FimaNac kan ha vært av interesse også i forkant av konferansen uten at vi kjenner til det. Vi har uansett eksisterende samarbeidspartnere i proogrammet. PCIB har i så fall bestemt seg for å løfte programmet opp fra å være et kollaborativt program, noe som er positivt, tillegg til fimaChem og fimaVacc.
Hadde du forventet at PW skulle si under Q at programmet er i ferd med å bli kjøpt opp av BP?

8 Likes

Ha i bakhode også at etter forløpet med AZ avtalen, så sier nok PW litt for lite enn for mye mtp aksjekursen og forventningene som hørte med. Når/hvis det kommeren avtale/oppkjøp så vil det være mer som lyn fra klar himmel tror jeg. Forstår at PW ikke vil hause noe som helst. Så det å analyserr ordlyden til PW om det er “bra” eller “meget bra” spiller ikke så stor rolle… tror jeg da:)

14 Likes

Det jeg hadde forventet, var at han skulle si at ja de veldig gode resultatene vi har pppnaadd skapte virkelig oppsikt, og vi er blitt kontaktet av flere for en utvidet presentasjon.

Dette hadde vaert noe, men naar han svarer “we have som indikations”, forteller det meg at presentasjonen som ble holdt, ikke maktet og skape noe ekstra interesse og snakke om. Synes ikke det er rart heller, siden jeg ikke synes presentasjonen var godt holdt. Og da er det vanskelig og skape interesse.

1 Like