Både USA og Europa hadde mye koronasmitte i Q4 2020. Jeg må derfor innrømme at jeg var bekymret på hva Pcib kom til å si om innrulleringen av pasienter i Release studiet på Q4 presentasjonen. Økt screening og økt innrullering i Asia og Europa samt økt screening i USA var derfor en hyggelig overraskelse som lover godt for fremtiden. Forhåpentligvis medfører dette at selskapet i løpet av kort tid melder om første innrullerte pasient i USA.
Tidspunktet for forventet ferdigstillelse av Release studiet er som kjent basert på behandling av kun en pasient per sykehus i året. Med de nye tiltakene som er gjort for å øke innrulleringen samt økt vaksinering av befolkningen i de landene som deltar i studiet, er det derfor god grunn til å tro at det er mulig å hente inn noe av det som er tapt tidligere på grunn av korona. Hvor mye vil selvsagt avhenge av hvordan utbredt smitten blir de neste månedene.
Ting sagt av Per tidligere og andre interessante ting som ble nevnt under Q4 presentasjonen.
fimaChem
I mai 2020 ble Ludovic Robin ansatt som CBO i Pcib for blant annet å jobbe med en mulig partneravtale i Asia. Fram til november 2020 svarte PW som «normalt» på spørsmål om mulig partneravtale for fimaChem i Asia. I november svarte han at han måtte være forsiktig med hva han sa. Nå i februar vil han ikke kommentere spørsmålet. Jeg tror at dette betyr at selskapet er nær ved å inngå en avtale for Release i Asia. Kommer tilbake til dette senere.
fimaVacc
Rundt 6:50 holdt han på å si følgende:
“The focus now is to use results in partnering efforts and also to plan for an internal clinical-proof-of concept study”, men han forandre dette til
“The focus now is to use results in partnering efforts and also to plan for a potential internal clinical-proof-of concept study”.
Kommer tilbake senere til hva dette kan bety.
Senere sier han at det kan bli både partneravtale og internal clinical-proof-of concept study. Dette har han aldri sagt før, meg bekjent. Tidligere har det vært enten det ene eller det andre. Hvorfor stikke hode ut på denne måten hvis han ikke føler seg sikker på at det vil bli to fimaVacc studier? Jeg tror derfor at sannsynligheten er meget stor for at det vil bli startet to studier innenfor fimaVacc i år.
fimaNac
På spørsmål om han ble overrasket at AZ ikke valgte å gå videre med samarbeidet, svarte Per ja. Altså ble Per i likhet med de fleste av oss andre overrasket av AZ avgjørelse. Kommer tilbake senere til hva jeg tror konsekvensene av dette ble.
Ellers var det tydelig at Per var veldig godt fornøyd med resultatene som de har fått basert på samarbeidet med AZ. De var også interessant å høre at de nå vil forandre strategien innenfor dette området fra en opportunistisk tilnærmelse til en mer aktiv rolle med fokus på de områdene hvor de har de beste resultater fra AZ samarbeidet.
På spørsmål svarte han at noen av samarbeidsprosjektene kunne gå over i en ny fase/bli modifisert i 2021
Ellers bekreftet Per også at presentasjonen til Anders Høgset for to uker siden hadde medført interesse fra andre selskaper samt at andre BP selskaper enn AZ også hadde vært/var interessert i fimaNAc teknologien.
Hva kan så dette bety?
Per Walday sa i 2020 (husker ikke tidspunktet) at det kunne bli en avklaring på fimaVacc strategien i løpet av høsten 2020. På Q3 presentasjonen i november skylte han på covid-19 pandemien for at det ikke var blitt noen avklaring enda. Fortsatt er det ingen avklaring på strategien. For meg fremstår dette som svært merkelig. Hvordan kan det ha seg at det fortsatt ikke er blitt en avklaring på strategien?
Akkurat som for gallegangsstudiet tror jeg at Pcib ønsker å ha full kontroll på neste fase for fimaVacc. Dette for å kunne teste fimaVacc på den mest optimale sykdommen samt for å maksimere verdien av produktet. Hvis dette er riktig, betyr det at Pcib trenger penger for å gjennomføre studiet selv. Disse pengene hadde trolig Pcib forventet at skulle komme fra en avtale med AZ (som kjent bekreftet Per på onsdag at han ble overrasket over at AZ ikke ønsket å fortsette samarbeidet). Hvis AZ hadde inngått en avtale med Pcib, ville Pcib fått penger som kunne medført oppstart av fase 2 av fimaVacc i løpet av høsten/vinteren 2020 som tidligere antydet av PW.
På DnBs helsekonferanse i november 2020 (etter avslaget fra AZ) svarte PW på spørsmål at neste fase av fimaVacc kunne bli ferdig i løpet av 2022. Han sa faktisk at resultatene kunne være ferdig i løpet av 2022. Hvordan kan Per si dette uten at de tilsynelatende har bestemt strategi for hvordan gjøre dette?
For meg er det bare et scenario som gjør dette mulig, nemlig at Pcib kjører en studie selv og at mye av forberedelse allerede er gjort, slik at de er klar til å starte studiet i løpet av svært kort tid når alle ting er på plass. Jeg tror ikke at det er mulig for Pcib å inngå en fimaVacc partneravtale i nærmeste fremtid, gjøre nødvendig planlegging, få nødvendige godkjennelser og fullføre dette innen 2022.
Hvordan vil i så tilfelle Pcib finansiere dette? Som nevnt av Per på Q4 presentasjonen er det flere muligheter til dette. En mulighet er selvsagt en emisjon. Selv tror jeg ikke ledelsen og styreformann ønsker dette på så lave kurser som vi har nå. De kjenner selvfølgelig godt til resultatet av den siste emisjonen i 2018. Dessuten, hvis de ikke så andre muligheter til å finansiere studiet enn ved en emisjon, hadde den allerede vært medelt markedet. Det hadde ikke vært noe grunn til å vente.
Det mest sannsynlige scenarioet er derfor at de vil inngå en partneravtale i nærmeste fremtid. Siden jeg tror at det vil bli to studier innenfor fimaVacc, kan det selvsagt bli en avtale innenfor dette området som kan brukes til å finansiere Pcibs egen studie. Men mest sannsynlig tror jeg at det vil komme en partneravtale innenfor fimaChem i Asia. Dette fordi at Pcib lenge har sagt at de ikke ønsker å kommersialisere produktet selv i Asia. For å få mest effekt av en slik partneravtale er det selvsagt ønskelig at denne kommer inn så tidlig som mulig. I tillegg synes jeg at Pers svar på spørsmålet om mulig partner i Asia (se begynnelsen av innlegget mitt) tyder på at noe er nært forestående.
Min spådom er derfor;
I løpet av mars (kanskje april) vil det komme en milliardavtale for Release i Asia
Kort tid etter vil Pcib annonsere at de går i gang med et fimaVacc studie (helt eller delvis finansiert av selskapet) som vil starte opp i løpet av kort tid
Senere i år vil selskapet annonsere en partneravtale innenfor fimaVacc og start av en ny studie.
Samarbeidet med eTheRNA vil gå over i en ny fase
Disclaimer:
Undertegnede har kommet med flere spådommer tidligere som ikke har slått til. Det innebærer derfor risiko å basere investeringer på mine innlegg.