Jeg beundrer ditt store pågangsmot @jubel. Bra jobba!
Jeg akter å tenke litt sjeldnere høyt her inne fremover, og heller bruke mer tid på å lete i alt det spennende som skjer med PCI rundt om i verden. Det virker virkelig som om teknologiens gjennombrudd faktisk har skjedd, ut fra den økende interessen i alle forskningsmiljøene. Men som jeg har forstått vil aksjonærene se et betalende bevis.
Når det gjelder eTherRNA, så har jeg skrevet mye rundt de tidligere. Av det som ikke allerede er nevnt, kan jeg si at de under RNA Terapeutics lanserte 2 nye «mRNA product development streams»:
- Therapeutics modifying the tumour micro-environment
- Immuno-stimulatory therapeutics
eTheRNA er ferdige med 5 preklinske studier, og har 2 pågående. Det ble også sagt at de har «Multiple near-term partnering opportunities»
De satser på «in house» mRNA manufacturing med laboratorier og produksjonsenhet i Niel, Belgia. Her arbeider de blant annet med å utvikle en egen mRNA vaksine plattform, hvor de nevner High immunogenicity, Excellent manufacturability og Excellent safety profile.
TriMix er eTheRNA sin primære teknologi på nåværende tidspunkt, som mRNA basert adjuvant, for blant annet initiering av CD4 og CD8 respons. Trimix gjør det mulig for pasientens APC å fungere som vaksine mot ethvert potensielt antigen. Her blir det litt avansert. Antigenpresenterende celler (APC) er celler som bearbeider og «presenterer» et antigen for T-lymfocytter (T-celler). APC kan uttrykke to ulike typer reseptorer – MHC I eller MHC II.
Alle kjerneholdige celler uttrykker MHC I, hvor de naturlig presenterer kroppsegne peptider. Men ved eksponering av fremmede materialer presenteres fremmed peptid. Om peptidene presenteres på MHC I eller MHC II avhenger av hvordan cellen er blitt eksponert for det fremmede materialet. MHC I presenterer peptidfragmenter fra proteiner syntetisert endogent i vertscellen, eksempelvis etter en virusinfeksjon (viruspeptider), mens MHC II presenterer peptidfragmenter fra materialer tatt opp ved endocytose. TriMix finner dere også mye informasjon rundt på deres hjemmeside.
For å levere dette har de som de fleste andre også benyttet LNP, som ikke PCIB har.
Hva samarbeidet handler om, og ender opp i, får dere spekulere i selv. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og kanskje til og med tre. Ser at noen begraver liket på grunn av eTheRNA leverer med LNP. Det stemmer ikke, fordi eTheRNA også benytter naked mRNA i sitt A001 prosjekt med Melanoma mRNA vaksine. Som sagt tidligere er LNP det første verktøyet som ble lagt i mRNA verktøykassen, men neppe det siste. Det er heller ikke et universalprodukt, som vil virke på alt. I tillegg sliter alle med tox og bivirkninger, skrevet av flere tidligere på TI.
Det som er sikrest av alt, er at samarbeidet ikke er avsluttet etter 5 år, så hvis de ikke er på teften av noe, får vi snart melding om at samarbeidet avsluttes. For den som tror på det.
For å avslutte med hva jeg tror @Jubel , så tror jeg vi har gode tider foran oss, og at de dårlige tidene (når man tenker aksjekurs) ligger bak oss. PCI teknologien er moden.