Jo da, @StockDZ . Det er en allmen antakelse ar jo lengre ut i det kliniske og regulatoriske løpet en produktkandidat er kommet, jo høyere avtaleverdi. Der er vi ikke uenige.
Men fullt så enkelt er det ikke alltid. I PCIB sitt tilfelle, der selskapet idag gjerne skulle hatt en sterkere finansiell stilling, ville en tidlig upfront ha stor betydning.
I så fall kan man si at avtaleprofilen ville bli en tanke mer baktung. Men hvor mye egentlig? Svært lite, tror jeg. For regna fra idag, ville neste milepælsutbetaling komme ved passert sikkerhetsvindu - og deretter potensielt etter interimsavlesningen. Vi snakker respektive 3-4 og 15-16 mndr. fram i tid for disse milepælene (mine estimat).
Blir så PCIB etter interimsanalysen innvilget CMA, AA og tilsvarende privilegier i Sør-Korea og Taiwan, handler resten om eventuelle post-market-milestones og royalties.
Med andre ord, jeg tilhører dem som mener at selskapet nå sårt trenger sin kommersielle debut. En slik validering av teknologien er høyst etterlengtet og vil utvilsomt gi et betydelig løft både med hensyn til internasjonal synlighet og verdier for eierne.
For øvrig er det like greit for meg om den kommersielle debuten skulle komme innenfor fimaVACC. Begge disse avtalene kan være “farlig” nær.