Kursnedgangen skyldes, i hovedsak tror jeg, at små og mellomstore aksjonærer har solgt, for mye i frustrasjon over sin egen situasjon. Og nettopp fordi de har reagert mye likt deg. Jeg tror ihvertfall det er de aksjonærene som står for overreaksjonen som Walday ikke forstår. De større er - som alltid - både mer langsiktige og innstilt på å sitte gjennom store kurssvingninger. Kan tenke meg at de fleste av dem også har en snittkurs et godt stykke under der den ligger nå. Det har tross alt jeg også, selv om jeg kjøpte noen tusen på 30- og 50-tallet i 2018. Hadde jeg kjøpt en del da kursen lå over 70 i sommer og hatt et snitt over dagens kurs, da hadde kanskje jeg også sett mindre blidt på Walday&Co Men det ville jo da betydd at jeg i altfor stor grad dømte utfra min egen situasjon.
Selvfølgelig frustrasjon…
Hva som er riktig eller galt m å vekte seg ned i PCIB, vet vi ikke ennå
Flere som Durable som så millioner forduftet ifra topp til bånn, MEN det er en del av gamet - Surt eller ei
Selv om flere av oss har solgt mye i PCIB nå, så gjenspeiler ikke det at jeg ikke ser potensialet, men prøver en annen strategi for å bygge seg opp på nytt… PCIB kommer, men når?
Når man krasjlander etter 5 års forskning og et års evaluering innen et av de på forhånd mest lovende områder, blir ikke kursreaksjonen en “overreaksjon”. Et tilsvarende grunnlag gir det faktum at heller ikke med FimaVacc har man klart å få noen betydelig interesse for så langt. Dette gir svært negativ signaleffekt og står i grell kontrast til den enorme optimisme som har dominert dette forumet.
At man skal drite i kort- og mellomlange kursbevegelser fordi man har fokus på det langsiktige potensial ,har jeg aldri forstått. Det er jo en merkelig forvaltning av kapital! Man går da glipp av enormt mange andre muligheter, og risikerer å stå med null igjen når målet kanskje viste seg å ikke bli materialisert. Det er jo ikke så enkelt som mange her påstår, at bare man er langsiktig i bioaksjer, så vinner man til slutt. Svært mange kommer aldri i mål, og da kan det vel ikke være så feil å sikre noen gevinster underveis?
Å risikere å tape alt har aldri vært aktuelt bare for å kunne bli rik. En slik risiko er det rett og slett ikke verdt!
Det har dessuten alltid vært god forvaltning av kapital å sikre gevinst når man har sjansen til det.
Noen ganger er det også mindre risiko å selge med tap, i stedet for å håpe at aksjen skal gå opp igjen. Det kan jo da hende at sjansen for å rette opp tapet igjen er større i andre selskap. Man bør ikke låse seg helt fast i et selskap.
To the Point rockpus
To viktige poeng
- Spre risiko
- Ta gevinst i tide.
bamse:
Det spørs hvordan man egentlig definerer “rik”.
Det er fullt mulig å bli ganske så rik, men med adskillig mindre risiko enn ved en strategi der det gjelder alt eller intet til the bitter end!
Det er mange triste skjebner som følge av grådighet.
Jeg har selv en gang vært “trofast aksjonær” i 10 år i et selskap der jeg hadde bestemt meg for å bli med helt til mål. Fasiten ble bitterhet over et tapt tiår og å ha gått glipp av milliongevinst underveis for så å ende opp med kjempetap da alt ble mislykket til slutt.
Du sier alle gode ting er 3, og den tredje er Pcib.
Diskusjonene har vørt uendelig lange når det gjelder markedsverdi, Solo nevner jo 1000-1500 kr pr aksje, selv er jeg PP ingen måte overbevist om det, uten at jeg vil bli kalt Hausser av den grunn.
Setter meg et realistisk mål selv på et sted mellom 300-500 kr aksje om alle faktorer slår inn.
Hva er deres mål utenom fantasisummer som solo kommer med??
Mange av oss som tenker likt. Men i og med at jeg ikke er på TOP 20 så ser jeg jo litt på hva de gjør. Ikke bare se i bakspeilet å være irritert etter at AZ ( midlertidig ? ) forsvant. Ja , jeg tror 2021 blir helt annerledes…til det bedre altså…akkurat som TOP 20… Depresjon er usunt. Ikke bra for hverdagen vi lever i.
Jeg er både enig og uenig med deg, @bamse.
Jeg støtter deg i at hvis man skal oppnå den virkelig store avkastningen, så må man bli sittende i aksjen. Ikke selge etter en viss oppgang.
Samtidig, man har ikke akkurat blitt rik av å sitte trofast i PCIB siden 2015.
Tidsperspektivet er ikke uten betydning. Tid er en knapp ressurs, som man aldri får tilbake.
Man kan ta stor lærdom av @rockpus sin bitre erfaring med et tapt tiår, uten å nødvendigvis måtte lære den selv på den harde måten.
Selv har jeg «kastet bort» noen år i PCIB nå, men håper fortsatt at det kan bli en bra investering.
Videre må man erkjenne at man er på forskjellige steder i livet. Jeg er i 30-årene og har tid til å vente ti år. Er man 63 år gammel og snart skal pensjonere seg ser kan man sikkert på dette med andre briller.
Og noen har allerede opplevd et eventyr/stor gevinst tidligere, og tar mindre risiko nå enn de gjorde tidligere i karrieren.
Dersom jeg f.eks, hadde fått stor gevinst i PCIB i høst, så ville jeg jo spredd midlene på flere selskaper - ikke gått all in på ny i et annet binært prosjekt.
Når det gjelder kursmål på 1.000kr eller mer, så er jeg en av de som har argumentert sterkt for dette.
Jeg vil faktisk snu litt på det, og komme med den påstanden at det er litt useriøst å hevde at PCIB IKKE(!) kan oppnå denne prisingen.
Gallegangskreft alene vil ha en verdi på flere hundre kroner, og dette er kun spydspissen, en slags proof of concept.
Jeg mener helt oppriktig at tusenlappen er både realistisk og fullt oppnåelig dersom PCIB lykkes med å selge inn platformteknologien sin til BigPharma.
1000 kr tar nok to til tre år , ikke noe for den utålmodige. Anslaget er realistisk fordi PCIB er alene i verden om GKK neste ti-år. Så enkelt er det faktisk. Ikke verre.
blir veldig spennende å følge PCIB videre.
Teknologien og det som er oppnådd og demonstrert så langt har jo ikke endret seg.
Altså , saken står like sterkt og burde innfri.
De fartsdumpene som vi strir med nå er ikke morsomme i det hele tatt men vi er ikke alene i historien frem til suksess hvor aksjekursene svinger enormt opp og ned.
ingen vet hvor haren hopper men det er kanskje vår tur nå snart?
Jeg er ihvertfall fokusert på produktet og hva det kan prestere og mindre på problemene på veien dit.
lykke til.
optimismen kommer sterkt tilbake , plutselig
Maalsetningen om kr. 1000, er basert paa at BP annkerjenner vaar leveringsteknologi, og tar den i bruk. Grunnlaget for haapet om dette, er at vaar leveringsteknologi viser verdensledende resulater. Det sistnevnte har skjedd, men ikke det foerstnenvte.
Og skulle BP tegne avtale inngaa avtale® det foelger penger med, og release studiet blir en suksess, er nok ikke kr. 1000 saa veldig langt borte. Men alt dette faller paa stengrunn saa lenge BP ikke viser interesse. Hvor haapet om at PCIB’s forskningsresultater skal lede til at vi blir ett veldig ettertraktet selskap svinner hen;-(( Det er vanskelig og forstaa hvorfor PCIB saalngt ikke har maktet og selge disse resultatene. eks. (100 ganger bedre effekt) til noen som er villige til og investere i oss. Men vi faar haape det kommer. Jeg satser i allefall paa det.
Når noen her har kursmål på 1000kr trenger ikke det ha noe med big pharma som skal anerkjenne PCIB teknologien.
Det kan like gjerne være så «enkelt» som at RELEASE studien lykkes og det kommer et produkt på markedet med gjennomsnittlig pris (ODD) og som selges også i Asia. Som en blockbuster!
Rett å slett med bakgrunn i at regulatoriske myndigheter gir markedstilgang. BP har ikke PCIB behov for da. Markedet kan regne på cashflow, produksjonskostnader og avkastningskrav
Har tro på Pcib. Men tenker at det blir forsinkelser selv om Asia skulle bidra positivt. Godkjenningsmyndighetene ser nok helst at minst halvparten kommer fra Europa/USA. Tror markedet og tror det blir forsinkelser i og med den lave kursen.
Det ser ut til at alt av edder og galle prises inn gruset kurs i PCIB. Kanskje lite som skal til av positive overraskelser for kraftig rekyl?
Det var såvidt jeg husker noen her som sendte en epost med spørsmål til PCIB om det var noe krav til en viss andel pasienter i USA og europeiske land eller om samtlige kunne rekrutteres i Asia - og svaret var at det ikke er noe slikt krav. "Ser nok helst at minst halvparten kommer fra USA/Europa " er nok alltids mulig, for å si det slik… Men det er ingenting som tilsier at det ikke vil bli godkjent med langt over halvparten fra Asia, i prinsippet samtlige derfra. Å nekte godkjenning med et slikt kriterium vil jo bryte med de kravene som på forhånd har blitt stilt til studien.
Edder og galle er priset inn, samt at selskapet ikke får noe oppmerksomhet fra nye aksjonærer. Det har jo litt å gjøre med at selskapet kommuniserer minimalt (noe som også er vanlig for sektoren). Jeg satt flere år i en annen investering som hadde litt tilsvarende problem. Det var en indre gruppe der som hadde ståltro mens hele markedet lo av oss (mye egen research fra gruppa uten så mye kommunikasjon i begynnelsen). Tiden gav oss rett og den økte etter hvert fra 0,5usd til 19usd på 1år. skikkelig ketchup effekt når markedet fant ut det vi i indre gruppen antok. Jeg solgte meg dessverre ut for tidlig men med god gevinst. I slike aksjer blir man enten genierklært eller idiot. Etter å ha lest igjennom Trojan sine konklusjoner flere ganger syns jeg risikoen for en idioterklæring å være liten. Og på sikt trenger man jo heller ikke BP hvis vi får et produkt som er bedre enn SOC som du sier.
Mener PW sa noe om dette på q3? Kanskje ikke så mye som halvparten men at det burde være fragmentert eller noe i den duren?
Man vil vel være helt avhengig av et samarbeid med et BP for markedsføring og salg WW.
Det vil være utenkelig at knøttlille PCIB skal håndtere markedsføring/salg internasjonalt. Tror de maks. selv kan klarer å håndtere Norden, og da ved å ansette flere folk.
Man har utallige bevis på at intet produkt selger seg selv, heller ikke verdens klart beste produkt.