Takk til @alfred_e_neuman som gjorde meg oppmerksom på at første senter i Ukraina nå screener etter pasienter!
Utrolig viktig, antakelig viktigere enn å få første pasient i USA. Dere hørte PW på podcasten - Ukraina leverer høy kvalitet på kliniske studier og CMO har erfaring med studier derfra. Men det aller viktigste poenget - dette er land hvor det ikke er helsesystemer som vi er vant med fra Vesten. For mange kan en klinisk studie være eneste måte de kan få behandling på. Så incentivet fra pasienter og leger er betydelig sterkere enn i Vesten. Ikke nok med det, pengene som PCIB betaler sykehuset pre pasient har selvsagt enn høyere relativ verdi for sykehuset enn for et vestlig sykehus. Alt borger for at her vil vi få sterk rekruttering.
Når jeg først er på tråden vil jeg også benytte anledningen til å si at jeg ble meget bullish av å lytte på podcasten. Her var det mye spennnende.
Noen punkter kjapt:
-
Release ser ut til å være back on track, vi hører mellom linjene at Korea rekrutter meget bra(noen store land i Europa( må være Tyskland?) og Asia er “best recruiting”I Release studien er det nå 47 åpne sites, men de går for mer enn 50 sites. Det er grunn til å tro at de gjenværende sites å åpne er nye land i Asia. Husker ikke om det er podcast eller Q, men det nevnes at de ser på ytterligere land i Asia. Merk også at Per sier at de forventer å snevre inn guding for interimavlesning. Ytterligere utsettelser virker ikke å være på bordet. Mao må rekrutteringen kommet opp på et nivå som gjør dem sikre på at det er mulig å holde nåværende guiding.
-
På spørsmål om hva som er guiding for PCIB i 2021 i podcasten nevnes først det opplagte og det som er eneste offisielle guiding for 2021, FPD i USA. Deretter snakkes det litt om å snevre inn avlesningstidspunktet for interimavlesning. Til slutt kommer det helt uoppfordret at “både fimaVacc og fimaNac er programmer der vi ser etter eksterne partnere…så der håper vi å komme med nyheter også”. Er ikke det egentlig en ganske oppsiktsvekkende kommentar om man leser det i kontekst av hva spørsmålet er og hva som har skjedd siste året? Han trengte vel ikke si det om han ikke trodde på at det var noe som var mulig ? Så kan man se dette i lys av det at de har jobbet med strategi og indikasjoner i Vacc siden sommeren 2019. Husker ikke hvilken presentasjon det var men for over 1 år siden sa Per at de forventet en avklaring på fimaVacc i løpet av 2020. Dette ble gjentatt på podcast i august. Så indikasjon og studiedesign har de jobbet mye og lenge med nå. Så hvorfor ingen avklaring? Er det finansieringen som det jobbes med, aka deals? PW sier også at det vil komme informasjon om de “neste skrittene” på fimaVacc. Snakker vi BÅDE eget studie og partnerstudie? Spennende.
-
“håper å komme med nyheter” gjelder i høyeste grad også fimaNac. Nå forstår vi hvorfor de ditchet bla. bioNtech. PCIB står ikke lenger med lua i hånda og venter på at folk skal komme til dem. Med kanondata på hånd dikterer de i mye større grad løpet selv og kan tillate seg å være selektive.
En annen ting som blir spennende å følge framover er om/når Arctic gjennopptar dekning på PCIB. Såvidt jeg har forstått er det vanlig at når det er analytikerbytte så slutter de en periode å dekke selskapet, inntil ny analytiker har fått tatt over. Siste kjente kursmål er 82 kr. Det er grunn til å tro at kursmålet vil bli høyt om ikke like høyt. Kommer det et kursmål på feks 70 kr, kommer til det slå rimelig hardt i markedet.
Veldig mange grunner til å være PCIB-aksjonær framover!