Skal jeg sette en bet på Asiapartner, spekulerer jeg også på Takeda. De har også avdeling i Norge, og har spesialisert seg på medisiner som er rettet mot komplekse og uløste helseproblemer. De har også via forskningsrapporter vist interesse innen bile duct cancer. Hvis ikke de ekstra klinikkene (de skal ha i overkant av 50, mot 47 nå) kommer i Thailand (mange de samme fordelene som Ukraina), mistenker jeg Japan kan være aktuelt. Japan er uaktuelt uten partner jfr PW.
Hentet fra deres norske webside:
Takeda er et forskningsbasert, globalt selskap som utvikler og markedsfører legemidler som bidrar til å gi pasienter over hele verden bedre helse. Selskapet har virksomhet i mer enn 80 land og satser blant annet innen spesialområder som kreft, mage/tarm, sjeldne sykdommer, nevrologi, immunologi og utvikling av vaksiner.
Vi vet at fremtiden ligger i spesialiserte medisiner som er rettet mot komplekse og uløste helseproblemer. Med ny kunnskap er det mulig å lage spesialtilpasset behandling for pasientgrupper som ikke får god nok behandling i dag.
I 2019 kjøpte Takeda legemiddelselskapet Shire. Shire hadde på dette tidspunktet 24 000 medarbeidere rundt om i verden, med leveranse av innovative og spesialiserte legemidler i til sammen mer enn 100 land. I Norden og Baltikum hadde selskapet totalt 170 ansatte, med hovedkontor i Stockholm og lokalkontorer i Danmark, Finland, Litauen og Norge. Oppkjøpet av Shire har styrket Takedas portefølje innen spesialiserte sykdomsområder som hematologi, immunologi, nevrologi, genetiske sykdommer, gastroenterologi og endokrinologi.
Link: Takeda i Norge